Det ser ju ut att ha löst sig på ett bra sätt för dig! Lösningen känns bra och trovärdig tycker jag.
Känner samtidigt att det är just sånt här man hör om från vänner och alla håll och kanter, eländiga hantverk som görs på helt knasiga sätt, ibland slutar det lika bra som för dig men minst lika ofta på betydligt sämre sätt.
Vågar fasen knappt anlita folk för någonting.
Senast var det en släkting som anlitade en välrenomerad elektriker med behörighet och anställning på mellanstor elfirma i Stockholm, bror fick förklara hur solcellsanläggningen skulle kopplas in. Trots tydliga instruktioner med både celler och aggregat....
 
Om det hela är väl underbyggt har jag ingenting emot att oseriösa firmor hängs ut för att varna framtida kunder. Sociala medier ger oss ett otroligt effektivt verktyg för att få fram referenser och rätt använt betyder de ofta mer än exvis pris och väntetider.
Här kan det snart, när allt är färdigt, vara på sin plats med en uthängning också. En hantverkarfirma som får göra om och göra rätt är väl för all del inte på något vis bättre än en som gjorde rätt från början men viljan att verkligen göra rätt när det ändå blir fel (vilket det ofrånkomligen blir ibland) hittar man inte överallt och kan vara värt en positiv uthängning.

Jag har nog generellt högre förtroende för den firma som åtgärdar de 3% jobb som blir fel än den som vägrar fixa den enda procenten fel, även om det nu går att argumentera för att den senare skulle vara "bättre" med sin lägre felprocent.
 
Svårt det där. Jag försökte göra due dilligence och frågade uttryckligen om arbetarna ifråga har genomfört takfönsterbyten och klarar av att följa monteringsanvisningar. Jag fick lugnande svar.

Tur i oturen var att jag valde att återställa insidan själv och fick då chansen att göra en efterkontroll. Utsidan ser jättefint ut och hade insidan klätts på skulle det säkert gått mig förbi, åtminstone fram till att vintern kom och snön började belasta taket. Även då kanske det tar lång tid för problemen att manifestera sig.

Det viktiga nu är att det åtgärdas korrekt. Takarbetarna kommer troligtvis inte att göra det igen, men jag kommer vakta som en hök på snickeriarbeten och återställningen och ta kort.
 
Jag har diskuterat återställningen av detta med en byggingenjör och hans åsikt är att man bör fräsa utkarvade delen plan (t.ex. 70mm djup) innan man förstärker från sidan. Sen kan man lägga i en 70x35 regel i ’utkarvade’ området för att återställa kontaktytan för fönstrets tätning.

Sen kan man börja återställa bärigheten av takstolar mha förstärkning och byta ut råsponten som endast var upphängd från sidorna.

Sist, ska fönstret centreras och delar av skummtätningen tas bort så den tätar mot lagade delen av utkarvningen.

Sista är att återmontera papp, fönstertätning, läkt och pannor.


Låter det som en bra plan?
 
S Sir Duke skrev:
Jag kan se logiken i att samma hantverkare får komma tillbaka och rätta till. Jag misstänker att de får göra det jobbet gratis, alltså utan lön från firman... Det upplägget funkar ju inte om det kommer nya gubbar.
Jag ser också logiken i att skicka samma hantverkare att göra jobbet. (Tillsammans med någon som kan fönster)
Det måste väl vara ett av de bästa sätten för dem att lära sig inför nästa ställe de kommer till med samma typ av jobb?
Om de är anställda av företaget ska de givetvis ha lön, men det kan ju internt mycket väl bokföras som utbildning.

Möjligtvis att de inte ska få någon ersättning av TS entreprenör om de är under-entreprenörer, då är det deras företag som får ta den kostnaden beroende på avtalet mellan dem. Men lön bör de givetvis ha.
 
Rent statistisk kommer vi alla att göra bort sig någon gång, det som gör skillnaden är hur man agerar efteråt. :) Så jag har inga problem med att samma hantverkare kommer igen, bara det blir bra. Om inget annat besparar det huvudvärk åt någon annan som kanske skulle ha fått sina fönster bytta fel efteråt...
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Nu är jobbet igång. Enligt mina amatörögon är åtgärder proffsiga. stolsegment limmade + skruvade från sidorna med 1m överlapp upp-ner, asfaltboarden tillbakamonterad, karvade partiet återställd.

Nu är hållfastheten antagligen minst lika bra som förr (originalstolar var skarvade med plåtbleck precis i fönstret. Om man kan lägga ny råspont/tätskikt tillbaka på ett bra sätt kommer jag bli helnöjd. :)

(Och arbetarna kommer att kunna Veluxfönster som rinnande vatten nästa gången de byter takfönster)
 
  • Renoveringsarbete på tak med asfaltboard och synliga stolsegment, isolering samt arbetare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på tak med exponerade stolsegment, asfaltboard och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, skönt det ordnar sig
Ps, Passa på att ta bort sågspånet nu när det är öppet.
 
tttomten TomasJor skrev:
Ps, Passa på att ta bort sågspånet nu när det är öppet.
Japp, lånade ut kompressorn och lät dem blåsa bort så mycket som möjligt. De har nu stängt allt och lagt ny råspont + papp på lagade partiet. På måndag ska fönsterhålen sågas ur råsponten och fönster monteras ånyo med nya tätningar. Sen ska ny läkt på och pannor läggas tillbaka.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Säkraste sättet att inte göra fel. Är att inte göra något.
 
sen säger jag bara så här med (lite skämtsamt), finns en anledning till varför en snickare aldrig köper ett hus med takfönster, eller sätter takfönster i sitt eget hus :p
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
Har de bara lagt papp på det lagade partiet? Hur får de tätt i skarven?
 
Klister antagligen. Att skarva våder är inget konstigt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Lagade partiet som de fick byta råspont var ganska stor, cca 5x2 meter. Nu är fönstren helt övertäckta av spont och pappen på. På måndag blir det att såga ut och montera fönster. De fick köpa nya vattentätningsdetaljer (Velux kundsupport avrådde från att återanvända kragen)

Nya pappen vek man under de gamla, ska se till att set limmas också.
 
  • Renoverat takparti med ny råspont och överlappande takpapp, i väntan på fönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
sen säger jag bara så här med (lite skämtsamt), finns en anledning till varför en snickare aldrig köper ett hus med takfönster, eller sätter takfönster i sitt eget hus :p
Gamla pivå-fönster (42 år) var helt täta och all virke runtomkring friskt. Men det var 2-glas och karmarna blev lite svarta av kondens som samlades på vintern (badrum bakom). Veluxfönster blir kanon, bara det monteras bra.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.