piggeliten skrev:
Vi överklagade detta och sen fick vi ett samtal från de nya grannaren som vi inte har pratat med mågon gång och de var förvånade att vi hade överklagat........... >:(
>:( >:(
Jag blir så trött när folk försöker bonka varandra i skallen med lagboken innan de ens har pratat med varandra. De blivande grannarna kanske vägde mellan två olika placeringar? Kanske fanns det någon annan enkel lösning på ert bekymmer?

Och bonden hade kanske kunnat tänka sig att stycka av två tomter. En smal som ni kan köpa till er och sedan en större.
 
thobjo skrev:
(För övrigt noterar jag att för omväxlings skull sympatiserar inte majoriteten av skribenterna med trådskaparen, vilket väl får anses som ovanligt då tvister avhandlas i detta forum. (Negationer är förädiska!))
Det handlar inte om att sympatisera med någon, iallafall inte i mitt fall.
Jag bara analyserar problemställningen så som den presenteras för mig och försöker ge det bästa rådet utifrån detta.
Att Piggeliten är ledsen, arg och irriterad förstår jag.
Men att överklaga i ett fall som detta är helt meningslöst.
Bygglagstiftningen står (tyvärr för piggeliten) på grannens sida.
Det enda man uppnår med överklagandet är att få en tjurig granne som har fått sitt drömhusbygge försenat. Då kanske de t.o.m. väljer att planera tomten för att djävlas med piggeliten och det var väl inget som man ville?

Som jag ser det så är enda chansen för båda parter att gå vinnande ur den här situationen (=bra grannsämja i åren framöver) att ta upp en dialog med grannarna innan bygglovet godkänts och spikats. Sedan är det för sent.
 
Jo jag kanske tog i lite i överkant men jag tycker ändå att är man nybyggare på ett ställe så skulle i alla fall jag åka dit och säga hej till grannarna och presentera mitt förslag för då är det ju lättare att få acceptans senare.
Är det ett befintligt villa område där man köper en redan anlaggd kåk så är det ju inga problem men som sagt som nybyggare tycker jag det hör till normalt hyffs att visa sig innan man slår upp väggarna.
Visst kan man skita i detta men varför ska dem som redan bor där jaga dem som inte bor där än?
Men jag är ledsen att jag tog i jag bara tycker att själv skulle jag som nybyggare åka över och visa sig för grannarna innan även om jag inte är tvingad till det. Det var det jag menade med fräckt!!!
Gott nytt år på er föresten och sikta raketerna på lämpligt sätt!!!

//Slangis
 
piggelitens granne har inte haft någon anledning att tala med sina nya grannar, då han tydligen, från början varit på det klara med områdesbestämmelserna. Han har alltså valt att placera sitt hus en god bit från tomtgränsen för att undgå trilskande grannar.
Han har m a o ingen anledning att besvära någon.
Nu får vi bara hoppas att piggeliten överklagar (vad då för något??) och att piggeliten hör av sig igen och berättar hur det gick med överklagandet.
 
ja...vi har nu lämnat in en överklagan och jag kommer att ge er besked hur det går....men som sagt det kommer nog att ta ett tag....behandligstiden är inte den snabbaste......

Hoppas att alla hade en kul/bra nyår......

//Piggeliten
 
Ja nyår var bra.....! Om än lite trött dagen efter, eftersom små barn inte bryr sig om att mamma och pappa dricker champagne hela natten :p

Gällande överklagan så kan du och grannen dessvärre se fram emot en lång process som kostar skattebetalarna pengar. Jag garanterar dig att avgörandet går dig emot i detta fall, såsom du beskrivit det.

Om det går dig emot i första instans så tycker jag du starkt skall fundera över att lägga ned stridsyxan. Om grannen bara orkar vänta så kommer det stå ett hus där för eller senare, kanske inte hans med en annan köpares.

Vet att det inte är vad du vill höra men det är cold facts!

/Calle
 
Calle Anka skrev:
Gällande överklagan så kan du och grannen dessvärre se fram emot en lång process som kostar skattebetalarna pengar. Jag garanterar dig att avgörandet går dig emot i detta fall, såsom du beskrivit det.
Vet att det inte är vad du vill höra men det är cold facts!
Instämmer.....tyvärr!
 
Calle Anka skrev:
... Jag garanterar dig att avgörandet går dig emot i detta fall, såsom du beskrivit det...
/Calle
Skulle inte ge så mycket för Calles garantier. ;) Utgången av överklaganden i denna typ av ärenden är minst sagt egendomlig. De enda fallen som har någon form av garanti är byggen inom detaljplan med kvarvarande genomförandetid eftersom om sådant inte kan ske är kommunen ersättningsskyldig för uppkommen skada. ;D

Delar i övrigt Emmakr synpunkt; bygger man i ena änden på en tomt som är 2500 kvm stor kan man inte räkna med att grannen gör detsamma. Man måste istället räkna med att grannen "i värsta fall" gör det omvända och husen ligger nära varandra.

Därmed inte sagt att överklagan är helt utsiktslös.

Lycka till! :) :) :)
 
Halloo

Genom att områder ligger utanför detaljplan så får vi hoppas att vi (grannarna och vi) kommer överens om den bra lösning för oss båda två. För vi skall ju som sagt leva brevid varandra ett tag.
Men jag känner ändå att man måste försöka att göra något åt situationen än att tänka f-n varför gjorde man inget........

Men jag kommer att hålla er uppdaterade på vad som händer. ;)

//piggeliten
 
kul att Du håller humöret uppe piggeliten, god fortsättning förrästen.
hoppas att det löser sig på ett enkelt sätt.

Tänk då på de som är födda i huset, och bott där i 70 år! och så en dag står det ett hus framför deras, det är inte lätt att tackla, eller förstå sådant.
 
Familjen_Bygg skrev:
[quote author=Calle Anka link=1135757857/0#21 date=1136215772]
... Jag garanterar dig att avgörandet går dig emot i detta fall, såsom du beskrivit det...
/Calle
Skulle inte ge så mycket för Calles garantier.  ;) [/quote]

Såja Byggarfamiljen...var inte så pessimistisk ;)
Vi kanske skulle lägga ut betsen på ladbrokes.....skämt åsido...så kommer svaret att dröja ett par månader troligtvis så är ni kvar på forumet så posta utgången då!
 
Jaja...Ankan!

Har du inte själv lite erfarenhet av bygglovsfrågor?

Lycka till! :) :) :)
 
Jo just det....jag talar av egen erfarenhet.
Men allt beror ju på landsända....och hur mycket domstolarna har för dagen!
Sen är det defacto så att man som medlem på forumet inte kan sätta sig in i ett fall utan ALLA fakta. Men som det låter tror jag överklagan avslås.
 
Själv är jag inte särskilt förvånad över att grannarna valde att placera sitt hus nära erat.
Ni har antagligen analyserat tomtens förutsättningar: Väg, el, vatten, avlopp, sol, utsikt, bra yta att bygga på, placering av infart och garage. Att man då på en liknande tomt kommer fram till en ungefär likadan placering (kanske i ena änden högt uppe med mycket yta för lek, sol och trädgård?) är väl inte förvånande - Det visar bara att de tycker ni gjort ett bra val ;-)

Och som många andra sagt - om in inte vill ha grannar inpå knuten får ni det endast om ni har tillräckligt med egen mark runt er...

Det finns ett sorgligt exempel på hur det kan bli i ett område - markägaren säljer av en högt belägen tomt i toppen av en åker - med mälaren vackert belägen nedanför... Hus byggs i toppen av tomten för att få mycket tomt mot utsikten och solen (söder). Hus klart. Markägaren repeterar proceduren .... Hus klart. Markägaren repeterar.... Har man en hel åker kan man sälja sjöutsikten och solen många gånger - hela tiden till någon som bara får grannar i ryggen.... :surprised:

Eller så gör ni som vi och flyttar till ett naturreservat - kommer aldrig att bli några grannar !


Mvh
/Angelven
ps. Thuja blir 1.5 meter tjock och 12 meter hög - ni ser inte en granne igenom den ::) Stora exemplar är inte så förfärande dyra heller...
 
Där har du en poäng Angelven....men Tujan kanske bara blir aktuellt om Piggeliten loosar i domstolarna!

Vi har tujor, oansade på landet som nu är ca 7 meter höga.....bamsebuskar! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.