Hej

Allt man läser om IVT490 verkar vara negativt. Är det ingen som har något positivt att säga. Vi kommer att ha en IVT 490 till vårt trivselhus på 160 m2. Skall man byta upp sig och till vad då?
 
Detta undrar jag också. Ska också bygga Trivselhus med en ITV 490 och efter att läst detta forum får man lite hicka. Fast är det inte alltid så att de som är missnöjda gärna delar med sig av missnöjet för att varna andra, men de som är nöjda går kanppast och skriver inlägg om vad nöjda de är med sin värmepanna.... :)eller ???
 
Jag har ingen 490 men det jag kan tänka mej är att om man skall värma ett stort hus med den pumpen så går det åt en del el.

En frånluftspump (såsom IVT490) är ju egentligen en elvärmeanläggning som återvinner värme i den luft, som ventileras ut ur huset (genom att kyla ned den luften till ca. +4 grader).Tillluften i huset brukar komma in direkt utifrån och om det är kallare ute (än de +4 grader som frånluften är) så måste det till värme.Det enda sättet 490:an kan tillföra denna värme är genom elpatronen.Om man har ett "mindre" hus så brukar det inte behövas så mycket extra värme men om huset (mao den uppvärmda ytan) är större än ca 150 kvm så börjar det bli "dyrt" att värma huset med en frånluftvärmepump typ 490 m.fl. Det brukar då vara mer ekonomiskt att investera lite mer och få en billigare värme per kWh (typ markvärme eller en bergvärmeanläggning). Det kan alltså vara ide att titta på en annan värme pump för er.

Jag tror inte att det är många som är missnöjda om man ser rent funktionsmässigt på 490:an.Men det finns ju fler saker att ta hänsyn till än hur bra en värmepump fungerar rent kvalitetsmässigt (om ni förstår vad jag menar)
Mvh
Kalsipper
 
Jag måste ha missat en massa negativa inlägg om IVT490 för jag tycker inte de är fler än för Nibe eller någon annan värmepump.

Vi har en IVT490 i ett välisolerat hus på 160 m[sup]2[/sup] med många fönster (en del ganska stora). Pumpen gör sitt jobb och man behöver inte fundera särskilt mycket på den. Jag vet inte exakt vad den totala årsförbrukningen ligger på men tror det rör sig om 16000-18000 kWh.

I nybyggda hus sägs det att brytpunkten för när bergvärme lönar sig ligger på 200 m[sup]2[/sup]. I alla fall sa pumptillverkarna det för 2 år sedan.

Skulle jag satsat på något annat så hade det i så fall blivit jordvärme (typ IVT495). Tyvär så har vi så himla mycket sten i marken så det hade inte gått att gräva ner slangen.
 
IVT 490
Förbrukning under första året (2004) 18200 kWh

1,5 plans på 164 m2 med 2+1 i hushållet.
Contura 460 mest som mysvärme.

Bytat GT:1, GT:2, GT:3 o GT:6

Vi har ett varmt hus :p (för varmt enl regeringen) ;)
 
Jag valde bort IVT 490 till förmån för Comfortzone i mitt nybyggda Kunghus på 200 m2. Den ger betydligt bättre besparing eftersom den är på 5 kW och inte på ca 2 kW som de övriga FVP har. Min prognos efter fyra månader ligger på 13 000 kWh/år inkl hushållsel.
 
Jag skulle också välja en Comfortzone om jag byggde idag. Utan tvekan.
 
Mmmmmmmmmm, samma här.

Dock funderar man på varför inte de andra kör med samma system, de borde ju plöja ner en o annan krona i utveckling. Comfortzone har som företag inte ngn betryggande "record" i typ emfas. Inga anställda o 31 millle i omsättning senaste året.

Det borde betyda att det inte rör sig om svensk-producerat utan en import produkt. Ni som har valt CZ, verkar helnöjda. Har ni mer info om företaget och produkten ?

Vore bra att få en utmanare till de 2 stora.
 
Comfortzone är helt klart Svenskt. Jag fick en lektion över ett par öl om deras värmepump av deras VD (som är en gammal kollega till mig). Pumpen är utvecklad och produceras till största del i Sverige (en del komponenter i pumpen köper de förstås in utomlands).


 
Läser som en höna ibland ::)

Saxat från deras hemsida

Företaget - ComfortZone AB
Vi säljer egenutvecklade värmepumpar med överlägsen totalekonomi.
- Jämfört med alla andra värmepumpar.
- Jämfört med alla andra värmesystem.

Sorry :-[
 
Vi väjer IVT 490 till slut. Kommer ha en Kamin (contura 560T) som extra värmekälla.

Att byta upp sig till jordvärme (IVT495) som är alternativet i vårt fall (huset är på 160m2) skulle gå på runt 60 000 totalt. För detta skulle vi tjäna i värmekostnad 4000kW/h per år (exklusive vad kaminen ger) På 15 år skulle vi tjäna in kaminen enligt dagens priser och under förutsättning att pumpen håller mer än 15 år.
 
Att byta upp sig till jordvärme (IVT495) som är alternativet i vårt fall (huset är på 160m2) skulle gå på runt 60 000
Det låter alldedeles för dyrt om det är jordvärme du tänker på.
Gräva ned slingor ska kosta ca 30:-/m dvs ca 6000:-
Jag betalade sen 11800:- i merkostnad för 495 inkl montage av denna, detta var dessutom av Eksjöhus, å dom är inte billiga.
Borde gå att få ett bättre pris än ditt om du lägger ner lite tid på det.
(Jag värmer 175 m2 på 11200 kwh inkl hushållsel med ivt 495)
 
Ja som sagt det är tillvalen som Trivselhus får sina pengar på. Hade man haft mer tid skulle jag lägga ner mer tid på att fixa saker själv men det får bli nästa hus ::)
 
Fredrik E skrev:
Det låter alldedeles för dyrt om det är jordvärme du tänker på.
Gräva ned slingor ska kosta ca 30:-/m dvs ca 6000:-
Jag betalade sen 11800:- i merkostnad för 495 inkl montage av denna, detta var dessutom av Eksjöhus, å dom är inte billiga.
Borde gå att få ett bättre pris än ditt om du lägger ner lite tid på det.
(Jag värmer 175 m2 på 11200 kwh inkl hushållsel med ivt 495)
Jag byggde också med Eksjöhus - synd att vi inte fick mer information av vår säljare kring vilka alternativ som finns.
Med facit i hand hade vi också valt jordvärme och en 495. Jag talade med IVT förra veckan och de tyckte själva att vårt hus 166 plus 34 kvm vidbyggt garage var i största laget för att värma upp med en 490.
 
Jag är mkt nöjd med min Autoterm 190 (det samma som IVT 490 FLVP). Den behöver ingen tillsyn. Sköter värme och varm vatten mkt bra. Ljud nivån är acceptabelt. Det hörs nästan ingenting i sovrum som ligger vägg i vägg mot värmepumpen. Mellan vägg är isolerat med extra gips skiva. Jag kör med fullt öppet radiator krets och ganska låg värmekurva (5,2) och rumsgivare. Inomhus temp cirka 21,5 C. När ute tempen har varit cirka minus 17C (igår och imorse), det räckte med el tillskott av 4,8 KW. Den går inn med 9KW elpatron endast när den höjer vatten temp vid legionella skydd en gång om vecka. Annars det räcker med 4,5 KW el tillskott (dusch mm). Huset är på 150KVm, byggt på 80 tal, ett och ett halv plan, ligger i södra sverige. Det största fördel med Autoterm (eller IVT 490), är, (1) låg ljud och vibrations nivå som höjer comfort. (2) Mkt bra programm (kort och software) som prioterar hus värme och el tillskott få gå inn för att värma vatten till dusch istället. Vissa VP värmer vatten till optimalt (varm vatten) temp innan den släpps ute i radiatör krets och det leder till svängande rums (hus) temp. "Been there , have seen it!" (3) Förbrukning sista två månaderna har varit runt 2000KW /per månad (inklusiv hushålls el). Jag gissar att årlig elkonsumption kommer att ligga på 4000 X 100 /33 = 12000KWH (kanske lite optimistiskt beräkning). Jag blir glad om det blir cirka 14000KWH. Min elräkning sista två år har varit cirka 22000KWH per år med en vanlig elpanna (vatten buren el). Autoterm installerades hos mig i Januari 2005. Jag åter kommer med mer exakta fakta om några månader.
Raj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.