Om roboten tvingas kämpa med högt gräs kan klipptiden förkortas avsevärt, bra att gå över ytan med traditionell klippare innan driftsättning.
 
Har nyligen köpt en Gardena Sileno city och nyfiken som jag var i början startade jag upp den lite snabbt och missade då steget där man kalibrerar guidekabeln - hur kommer jag åt detta igen?
Idag följer den guidekabeln in utan problem men kör jag ett test på ett område 30 m ut så går den ut en bit och börjar sedan att klippa...
 
Hej Sileno-ägare,
Kan ni bringa klarhet i mina funderingar kring dessa klippare?

Vi har en tomt på ca 700m2, med ca 200m2 gräs. Jag var länge inne på en Robomow, men har börjat vackla då det inte är så många som säljer dem längre och jag har hört om lite för mycket problem med sådana och har nu tittat en del på Smart Sileno City Set 500-versionen.

Kantklippning och trimningsbehov
Robomowen har kniven acentriskt och kommer ju då närmare kanten. Hur långt från hjulen kipper en sån Sileno City?
Vi har 35-plattor under ett staket (ligger ungefär mitt under staketet) och marktegel kring altaner. Kommer en sån att kunna klippa rent, eller kommer jag få springa med trimmern hela tiden?

"Smart" kommunikation
Det här med "Smart"-kittet, hur funkar egentligen det?
Det står "Smart Gateway kopplas upp mot din hemrouter..." på Gardenas sida och på prisjakt står det om klipparkittet att den har "inbyggd wifi".
Kopplar man gatewayen med kabel eller wifi till sitt hemmanätverk?
Kommunicerar gatwwayen med klipparen över WiFi eller på något annat sätt?
Om det är via WiFi, sätter då gatewayen alltså upp ett legacy-nätverk (som stör befintligt nätverk med kanalkrockar (jag har tre accesspunkter för att täcka hela huset+garaget+tomten och utnyttjar därmed redan kanal 1,6 och 11 på 2,4GHz-bandet)?)
Legacynät åter i mina öron inte särskilt "smart". Då måste man ju ha gatewayen väldigt centralt på tomten och har man en större tomt och klippare så kan det ju bli rätt långa avstånd och då räcker ju knappast en accesspunkt på 2.4GHz-bandet (och 5GHz har ju ännu kortare räckvidd).

Installation, kantkabel, guidekabel och laddstation:
Tomten ser ut enligt bild. Jag vill ha laddstationen där den är inritad, för där har jag förberett ett rör i väggen och kan ha laddenheten inne och bara dra ut klenspänningskabeln till laddstationen, det är insynsskyddat och mest skuggiga platsen på tomten.

Översiktsbild av en trädgårdsplan med hus, altaner, garage och gräsytor, markerade med mått och planerad laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer det fungera med guidekabel? Kan jag lägga den rakt ut från stationen och så kring hela huset ner till hörnet vid garageinfart/gata?
Hur nära kantslingan kan man ha guidekabeln
Jag läste någonstans om avstånd från kantkabel till fasta hinder (staket, stödmur, altan). Men hur långt över kantkabeln klipper den gräset? Dvs hur lägger jag kabeln där jag har plattor, t ex nedanför muren. Enklast är kanske att peta ner den i skarven mellan platta och gräs? Men markteglet kring altanerna brukar vi ta upp med nåt års mellanrum för att rensa.
 
I manualen visas det hur Smart Gateway antingen kan kopplas med LAN-kabel eller över Wifi.
Har för mig att kommunikationen mellan Smart-prylar (klippare/vattenstyrning/sensor etc) går via 800 MHz-förbindelse.

Det kommer alltid att bli en remsa med oklippt gräs i kantområdena. För korrekt klippning måste klipparen ta sig över gräsytan.
Det går i menyerna att ändra hur mycket klipparen, i cm, ska köra över begränsningskabeln.

Att ha guidekabel över din tomt ska inte vara några problem.
 
E etompau skrev:
I manualen visas det hur Smart Gateway antingen kan kopplas med LAN-kabel eller över Wifi.
Har för mig att kommunikationen mellan Smart-prylar (klippare/vattenstyrning/sensor etc) går via 800 MHz-förbindelse.

Det kommer alltid att bli en remsa med oklippt gräs i kantområdena. För korrekt klippning måste klipparen ta sig över gräsytan.
Det går i menyerna att ändra hur mycket klipparen, i cm, ska köra över begränsningskabeln.

Att ha guidekabel över din tomt ska inte vara några problem.

Aha!
Jag får nog leta upp manualen och lusläsa!
Undras om det är 868MHz då, samma område som Z-Wave. Det har ju inte jättelång räckvidd...eller finns det något annat tillåtet frekvensband i det området där man får ha högre sändareffekter tro.

Jag har ju en förhållandevis liten tomt, men huset står ju mitt på och stör och gatewayen skulel jag vila sätta där den inte syns, typ i mediaskåpet i tvättstugan (nedre högra hörnet på huset i bilden) eller i förrådet (inre delen av garaget, där laddaren är ansluten). Men om det är 868 så undrar jag om det blir tillförlitligt genom huset...
Är det någon som har test räckvidden?

Det här med oklippt kant. Finns det mått på avstånd från drivhjul till kniv någonstans? Jag hittar inget.
Ids inte åka och leta butik för att mäta och jag vill inte köpa en robot för 10k i syfte att slippa gå med gräsklipparen och istället få gå med trimmern... Går inte det att undvika (till största del) får det nog ändå bli en robomow eller möjligen en Works som har kniven acentriskt.
 
Rätta mig om jag har fel, men områden är när den ska följa guideslingan va?

En annan fråga, hur nära behöver gatewayen vara gräsklipparen/laddstationen?
 
Min gateway sitter på övervåningen och det är två innerväggar och en yttervägg (trä) till väggsida där min Sileno+ står parkerad och det fungerar bra via Iphone appen.

/Lennart
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Skulle en Gardena Sileno (smart life, troligtvis) klara av att klippa både gräsmattan och den biten som är på andra sidan uppfarten utan att man behöver flytta gräsklipparen manuellt?

Idag går en Stiga där med laddstationen vid den röda markeringen, men ytan på andra sidan uppfarten klipps inte alls. Nu när det är på gång med en uppgradering till en Gardena så tänkte jag att man skulle försöka få med allt gräs.

Tanken är att lägga tråden över uppfarten så att klipparen själv kan gå fram och tillbaka. Lämpligast är att gå över till höger, mellan hus och garage, eftersom det är lite lutning precis ner till uppfarten på den vänstra delen. Samtidigt kan det vara bra att kunna köra in med bilen utan att oroa sig för att en klippare kommer farandes.

Hur bör man lägga guidekabeln om laddstationen ska stå där den står idag och för att få med hela gräsmattan inkl den extra gräsplätten?
 
  • Översiktsbild av en trädgårdsplan med två gräsytor separerade av en brun uppfart, röd markering för laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske så här?
Förenklad skiss av byggprojekt med gula ytor för strukturer och grön mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle rekommendera såhär.
Illustration av en föreslagen vägledning för byggprojekt med geometriska former och röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur får ni era "kabelskor" att sitta ordentligt fast i laddstationen? Mina har hoppat av några gånger på under ett dygn. Lite störigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle rekommendera såhär.
[bild]
Enda nackdelen jag kan se är att klipparen nästan alltid måste gå över infarten när den ska till laddstationen.

Skulle det vara värt den extra kostnaden för en Husqvarna med motsvarande funktioner (inkl stöd för mobilapp) för att få dubbla guidekablar?
 
E etompau skrev:
Kanske så här?
[bild]
Jag vill gärna att klipparen går över till höger, dels för att det är planare där men även för att slippa råka köra över den med bilen när man kör in på uppfarten.
 
Skulle det här fungera?
 
  • Primitiv ritning av en planlösning med gult område och en röd detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag åkte till Clas Ohlson idag och kollade på en Gardena Smart Sileno Life och noterade att kåpan inte kändes lika rörlig som på icke Life-modellerna. Påverkar det hur bra den känner av när den krockar med nått?
Nån som äger en Life och kan bekräfta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.