Hej!
Jag och min fru är intresserade av ett hus som ägs av en äldre man. Han har övervägt att flytta flera år men vi är osäkra på om/när det kommer att ske. Vi har träffats och fått huset visats för oss, vi har samsyn på husets värde/pris men önskar hjälp med att formulera ett erbjudande som kan göra att vi kan komma till avslut. Vi kommer behöva renovera en hel del och ser därför att följande förslag skulle kunna göra ett bud mer attraktivt:
  • Säljaren får full flexibilitet med att frånträda huset när denne hittat ett nytt boende, eventuellt tidsbegränsat 24 mån bort
  • Säljaren får en friskrivning gällande ansvar för dolda fel
  • Säljaren behöver inte flyttstäda eller rensa ut sina ägodelar utan kan lämna huset på ett smidigt sätt när det blir dags att flytta
Tacksam för alla tips och råd kring vad vi kan erbjuda säljaren för att komma i mål med en affär. Vi ser inte att det rör sig om en prisfråga och vi har heller inte mer att erbjuda en den nivå som diskuterats. Någon som har erfarenhet av liknande situation?
 
  • Gilla
Nette
  • Laddar…
Flexibilitet att frånträda skulle jag akta mig för. Lämna ett erbjudande och kanske krydda med 20' extra om tillträde kan ske ett visst datum. Efter tillträde ska ni inte ha något mer med säljaren att göra
 
  • Gilla
muppenx och 6 till
  • Laddar…
Det där är ju en väldigt känslig situation. Primärt handlar det kanske om blandade känslor inför att flytta. Det kan ju kännas som det slutliga beviset på att livet börjar ta slut.

Finns det några släktingar med i ekvationen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jo precis, därför är det av extra vikt att vi som köpare kan erbjuda en smidig transition till nästa boende som antagligen blir en lägenhet med bra funktion. Ja det finns barn men som vi förstått ingen som är intressserad av att ta över huset.
 
Men har du någon kontakt med barnen, gillar de upplägget?
 
  • Gilla
docfoetze
  • Laddar…
De är inte involverade i försäljningen givet att de inte är intresserade och säljaren klarar att hantera det på egen hand.
 
Som sagt, är inte "säljaren" satt under förmyndare har barnen inget med försäljningen att göra. Skulle mina barn börja och lägga sig i vad jag gör med mina tillgångar skulle jag bli högst irriterad och troligen se till att alla tillgångar vore slut den dag jag lämnar in.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Om ni inte vill hamna i kläm om den äldre herren trillar av pinn, skulle jag föreslå att ni slutför köpet nu och tecknar ett 12 månader långt hyrrskontrakt utan besittningsrätt och möjlighet till förlängning.

Villkorade fastighetsköp riskerar att underkännas och då står ni där.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Om ni inte vill hamna i kläm om den äldre herren trillar av pinn, skulle jag föreslå att ni slutför köpet nu och tecknar ett 12 månader långt hyrrskontrakt utan besittningsrätt och möjlighet till förlängning.

Villkorade fastighetsköp riskerar att underkännas och då står ni där.
Det låter som ett klokt alternativ om det inte hade varit för att säljaren nu bor där utan lån till en mycket låg kostnad och det skulle blir väldigt dyrt för oss att ta motsvarande kostnad för att täcka lån och amortering. Vi kanske får se det som en investering i så fall.
 
D docfoetze skrev:
Det låter som ett klokt alternativ om det inte hade varit för att säljaren nu bor där utan lån till en mycket låg kostnad och det skulle blir väldigt dyrt för oss att ta motsvarande kostnad för att täcka lån och amortering. Vi kanske får se det som en investering i så fall.
Ja det är det :) det finns många tillfällen där snällhet lönar sig, fastighetsaffärer är inte ett sådant. där räcker det inte att betala för fastigheten, det måste även finnas ett korrekt köpebrev. Utan det får man ingen lagfart, och utan lagfart äger man inte fastigheten. Och desdutom kan man inte belåna fastigheten om man inte är lagfaren ägare, med mindre än att ägaren godkänner pantsättningen.

Ett annat tillfälle där man ska vara försiktig med snällhet är när det är pengar inblandade.
Ponera att ni tecknar ett "köpekontrakt" enligt de riktlinjer som drogs upp i 1a inlägget, då finns det en stor risk att det bara betraktas som en avsiktsförklaring och ni riskerar att ett eventuellt dödsbo väljer att behålla de pengar ni betalt, och sedan sälja till nån annan.
Det skulle även kunna vara så att köpekontraktet faktiskt räknas som ett sånt, och då kan ni hamna i situationen att ansökan om lagfart kommit in för sent för att ni vill vara snälla mot farbrorn och inte söka lagfart innan han flyttat ut.
Då förlorar ni också era pengar.

Bostadsrätter handlas under helt andra premisser, och det är helt andra lagar som styr.
 
  • Gilla
docfoetze och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Ja det är det :) det finns många tillfällen där snällhet lönar sig, fastighetsaffärer är inte ett sådant. där räcker det inte att betala för fastigheten, det måste även finnas ett korrekt köpebrev. Utan det får man ingen lagfart, och utan lagfart äger man inte fastigheten. Och desdutom kan man inte belåna fastigheten om man inte är lagfaren ägare, med mindre än att ägaren godkänner pantsättningen.

Ett annat tillfälle där man ska vara försiktig med snällhet är när det är pengar inblandade.
Ponera att ni tecknar ett "köpekontrakt" enligt de riktlinjer som drogs upp i 1a inlägget, då finns det en stor risk att det bara betraktas som en avsiktsförklaring och ni riskerar att ett eventuellt dödsbo väljer att behålla de pengar ni betalt, och sedan sälja till nån annan.
Det skulle även kunna vara så att köpekontraktet faktiskt räknas som ett sånt, och då kan ni hamna i situationen att ansökan om lagfart kommit in för sent för att ni vill vara snälla mot farbrorn och inte söka lagfart innan han flyttat ut.
Då förlorar ni också era pengar.

Bostadsrätter handlas under helt andra premisser, och det är helt andra lagar som styr.
Självklart skall man ha ett korrekt köpebrev men ser inget hinder med att lägga tillträde 24 månader bort, avtala om friskrivning för dolda fel samt att huset kan frånträdas utan flyttstädning.

Tillbaka till frågan: Finns det några kreativa förslag på giltiga villkor som kan erbjudas säljaren för att göra en fastighetsaffär mer attraktiv förutsatt att de är legalt giltiga att avtala om.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Möjligen att hjälpa till med att hitta en lägenhet. Om man antar att det primärt handlar om en tveksamhet över att lämna huset. Han kanske rationellt inser att huset är för stort och arbetsamt, men låg boendekostnad. Då skulle han behöva hitta en bostadsrätt med låg avgift, och lämplig för hög ålder. Alltså bottenplan, eller trovärdig hiss. Nära till butik och annan service.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Alternativ ett, tillträde 24 månader bort ser jag som uteslutet. Mycket kan hända på två år – för er, för säljaren och dennes anhöriga och med huset. När han väl säljer huset bör han ha sitt nya boende ordnat, men ni kan som tidigare nämnts erbjuda er att hjälpa till med att hitta någonting.

Om någon av er har en hyreslägenhet så är det säkert attraktivt att lämna som inbyte. Att slippa flyttstäda + att få lämna oönskad bråte likaså (då med tydligt avtal om att allt som finns kvar på tillträdesdagen tillfaller er, så att ni inte riskerar att den tidigare ägaren eller dennes barn kommer i efterhand och begär att få saker som ni redan har skickat till återvinningscentralen).

Friskrivningsklausul är säkert också attraktivt.
 
  • Gilla
docfoetze
  • Laddar…
Som många skriver, 24 månader känns som lång tid. Sen att hjälpa till att hitta boende, jag vet inte... tänk om säljaren inte blir nöjd med vad ni hittar och kommer och knackar på hos er om sex månader och ”vill tillbaka” eller säger att det är ert fel. Jag hade bog presenterat en deal och sagt att den håller i 8 månader eller liknande. Sedan lämnat det där med att hitta annat boende till anhöriga/säljaren själv.
Och vad det gäller att lämna grejer... det får tydligt framgå att ångerrätt saknas på allt. Tänk vad barnen kan komma på om några år att ”just det, det hade pappa”, vi skulle kunna höra om det finns kvar...
men vad som ska ingå/framgå i sånt här borde ni kunna ta hjälp av en jurist?
 
  • Gilla
aweste00 och 1 till
  • Laddar…
Fråga en jurist! Har för mig att det kan bli problem om man aldrig tillträder efter köp med, tex om mannen hinner avlida innan ni har tillträtt.
 
  • Gilla
Fiddelien och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.