Märkte du om du bara hörde ljudet i förra huset då du började höra det? Försvann det när du lämnade platsen? Bor din mamma nära det förra huset? Hörde du det även hos läkaren?

J jb72 skrev:
Förstår att du lider. Det är hemskt att vara med om något sånt här och inte få hjälp. Jag var med om något liknande för några år sedan i vårt förra hus. Trodde jag skulle bli tokig efter ett tag. Ljudet försvann ju inte och jag kunde inte härleda det. Stängde av alla maskiner i huset och gick tom in hos grannen (parhus), som jag hade nyckel till och kollade där. Grät av utmattning eftersom jag inte kunde sova alls pga ljudet som också var av lågfrekvent typ. Hörde av mig till kommunen och de var väldigt förstående. Fick till slut flytta hem till min mamma för att inte ta livet av mig. Fast i mitt fall visade det sig vara tinnitus. Jag upplevde nämligen ljudet även hos henne. Jag har redan högfrekvent tinnitus så det blev till att acceptera även den lågfrekventa och leva med det. Fick mycket hjälp av en överläkare som var mycket förstående. Inte så mycket hjälp för dig. Men jag tänker att ljudet kanske kan komma längre ifrån er pga det du beskriver när temperaturen faller. Vet att jag hör ljud från lååångt iväg när det är kallt ute. Ljudet från motorvägen flera kilometer bort är nästan öronbedövande för mig när det är kallt ute.


[länk]
 
Tänkte på en video om vindkraft i Kanada jag såg igår. Det var en äldre dam som var plågad av infraljud. Hon sa att hon skall skänka kroppen till forskning när hon dör så de kanske kan se något som kan hjälpa andra i framtiden. Tänkte på mig själv som bara strörs i ett öra. Jag hör det aldrig i andra örat. Där borde man kanske kunna se vad det är för strukturskillnader mellan öronen som gör att ena örat hör infraljud men inte andra.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Samanfsttning/Spekulationer om orsaker till oljudet
1) förbränningsljud/skorstensljud/turbulens
2) fläktljud, de bytte till tystare fläktar men ljudet/bullret hade flyttats ner i frekvens för att, i teorin, inte höras, men det blev starka infraljud/vibrationer. Men det syns inte i mätningarna eftersom man (normalt mäter A-vägt, dBA) och i fabriken kanske det är (mycket) bättre än innan.
3) ljudnivån varierar på grund av väder och vind.

En tanke också är att du kanske skulle stått ut med ljudet om det försvann om natten, men det gör det inte längre sen fabriken började köra 24/7.
 
URL URL skrev:
Tack för arbetet du lagt ner!
Här är det först delade ljudfilen i helt orörd version. Kan man kolla nivån på ljudet på ett ungefär så behöver man ha den filen som inte volymen är ändrad på (varning för pop-up-reklam)
[länk] ... 2kcrd0JF2E
Jag använder Dropbox. Plattforms/Teknik neutralt.
Enklast hade väl varit att ladda upp filen som zip-fil här på byggahus.se och då skulle man dessutom följa forumreglerna och inte referera till externa siter;)

Jag han vinna en iPhone och 3 Samsung mobiler innan jag fick stopp på notiserna efter att klickat fel på mobilen...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Samanfsttning/Spekulationer om orsaker till oljudet
1) förbränningsljud/skorstensljud/turbulens
2) fläktljud, de bytte till tystare fläktar men ljudet/bullret hade flyttats ner i frekvens för att, i teorin, inte höras, men det blev starka infraljud/vibrationer. Men det syns inte i mätningarna eftersom man (normalt mäter A-vägt, dBA) och i fabriken kanske det är (mycket) bättre än innan.
3) ljudnivån varierar på grund av väder och vind.

En tanke också är att du kanske skulle stått ut med ljudet om det försvann om natten, men det gör det inte längre sen fabriken började köra 24/7.
Bra där! (y)(y)(y)
Och jag håller med ang din tanke. Det hade inte alls varit lika påfrestande om det inte pågick på nätterna. Det hade kanske tagit längre tid, eller jag kanske aldrig hade kommit till den punkt där jag är nu. Men så högt som det kan vara även dagtid så hade det aldrig kunnat passera förbi utan att jag hade störts av det. Jag tillbringar större delen av dagarna i tystnad eller med en ljudbok i öronen. Nu går det inte ens lyssna på ljudbok för det hörs igenom.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag använder Dropbox. Plattforms/Teknik neutralt.
Enklast hade väl varit att ladda upp filen som zip-fil här på byggahus.se och då skulle man dessutom följa forumreglerna och inte referera till externa siter;)

Jag han vinna en iPhone och 3 Samsung mobiler innan jag fick stopp på notiserna efter att klickat fel på mobilen...
Förlåt, jag visste inte, läste inte på innan jag laddade upp :sweat:
Men blev du inte glad över att kunna få en ny iphone då? :p
 
URL URL skrev:
Förlåt, jag visste inte, läste inte på innan jag laddade upp :sweat:
Men blev du inte glad över att kunna få en ny iphone då? :p
Ljudfiler kanske inte är så viktiga men det är tråkigt med gamla intressanta trådar där bilderna saknas för att man använt nån site som försvunnit.

Misstänker att jag hade fått ange ett kontokortsnummer för att betala frakten...och att frakten slutat nära kreditbeloppsgränsen på kortet...:oops:
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Lite frekvensspektrumbilder från originalljudfilen. Gjort med Audacity.

Skärmdump av en frekvensanalys i Audacity med linjär skala och en peak vid ca 17 kHz, omgivet av bakgrundsljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Linjär frekvensskala. En liten topp vid 17.5kHz som ingen lär höra och så mer bakgrundsljud.


Frekvensanalys i programmet Audacity med ljudvågform och spektrum med toppar och bakgrundsljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Kort sekvens med hög window size för bra frekvensupplösning. (Inga extra ljud)


Frekvensspektrumanalys i Audacity med logaritmisk skala visar toppar och dalar i ljudnivå från låg till hög frekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. De korta sekvensera med högre ljudnivå (vindpust?) gör puckel vid 4Hz lite högre.

Frekvensanalysdiagram i Audacity med toppar i spektrum, markerad topp vid 2203 Hz, linjär ljudfilvisualisering ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Analys av ca 4 minuter

Frekvensspektrumanalys i Audacity med topp vid 14Hz, markerad som -30dB (A-1).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Ställt ner upplösningen lite så frekvenserna smetas ihop lite. Då får man en topp på -30dB vid 14Hz och slipper summera och räkna ut dB värdet ur så många frekvenstoppar.


.:. Tyckte bild 5 var intressant. Puckeln ligger när centerfrekvensen för ett dBG filter.
Den skulle ge fullt utslag på en infraljudsmätning med G-filter, inte dämpas något alltså.

Återstår att titta på nivåerna vid frekvenserna för buller, tabell 2, i mitt tidigare inlägg.

När jag för många år sedan mätte i db... så hade man kalibrerad instrument...och i värsta fall kontrollmätte man med en bra TrueRMS multimeter på en känd, inte allt för hög frekvens.

Finns det någon koppling mellan dB(A/C/Z) från micken och WAV-filens dB-nivåer när man mätt med ARC2.
Är micken bara kopplad till ett ljudkort?
Kan man få spårbarhet i nivåerna typ -90 till 0 och ljudtrycks-dB?
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lite frekvensspektrumbilder från originalljudfilen. Gjort med Audacity.

[bild]
1. Linjär frekvensskala. En liten topp vid 17.5kHz som ingen lär höra och så mer bakgrundsljud.


[bild]
2. Kort sekvens med hög window size för bra frekvensupplösning. (Inga extra ljud)


[bild]
3. De korta sekvensera med högre ljudnivå (vindpust?) gör puckel vid 4Hz lite högre.

[bild]
4. Analys av ca 4 minuter

[bild]
5. Ställt ner upplösningen lite så frekvenserna smetas ihop lite. Då får man en topp på -30dB vid 14Hz och slipper summera och räkna ut dB värdet ur så många frekvenstoppar.


.:. Tyckte bild 5 var intressant. Puckeln ligger när centerfrekvensen för ett dBG filter.
Den skulle ge fullt utslag på en infraljudsmätning med G-filter, inte dämpas något alltså.

Återstår att titta på nivåerna vid frekvenserna för buller, tabell 2, i mitt tidigare inlägg.

När jag för många år sedan mätte i db... så hade man kalibrerad instrument...och i värsta fall kontrollmätte man med en bra TrueRMS multimeter på en känd, inte allt för hög frekvens.

Finns det någon koppling mellan dB(A/C/Z) från micken och WAV-filens dB-nivåer när man mätt med ARC2.
Är micken bara kopplad till ett ljudkort?
Kan man få spårbarhet i nivåerna typ -90 till 0 och ljudtrycks-dB?
Vilken pärla du är (ja många andra också för den delen)!

Jag läsa igenom allt noga imorgon och försöka få tag på den som äger utrustningen och de som hjälpte mig (kom med dator och stativ). Det jag kan svara på direkt att micken var kopplat till ett externt usb-drivet ljudkort med phantom-matning, som då var ihopkopplad med datorn. Vill du ha mer detaljer om ljudkortet? Resten kommer imorgon.
Tack!!
 
Om det fanns någon som bodde skapligt i min närhet av alla er duktiga på ljud. Om jag på något vis kunde få ihop rätt sorts utrustning så skulle jag mer än gärna bjuda hem er på kaffe och hembakat samt betala resersättning (om det inte är i andra sidan av landet). Det skulle både vara intressant och lärorikt, Och att ligga steget före är det som får mig att hålla modet uppe.

Den dagen det är dags för mätningen vill jag vara förberedd och det verkar som jag har gott om tid på mig. Några infraljud kommer de inte leta efter sa man men ljudet ska mätas högupplöst utan filter från 31,5hz - 200hz (tabell två folkhälsomyndigheten antar jag det är som gäller). Om ljuden inom de frekvenserna skulle vara resonansljud (om jag förstått rätt) som sedan hamnar under gränsvärderna, vad säger då det slutgiltiga resultatet om ljudet? Borde de inte inte kunna se mer även om det är tabell två de utgår ifrån. Funkar instrumenten så snävt att man blockar alla andra frekvenser?
De utgår från min subjektiva beskrivning av ljudet sades det och jag kan inget om sånt här, jag talar lekmannaspråk. Konsulten som lät väldigt trovärdig sa att det knappt finns infraljud i sverige alls och därmed inte hos mig heller.

Nu vet jag knappt vad jag skriver längre, dags att stänga ner...
 
Fruktansvärt jobbigt det här med oönskade ljud!

Min frus mormor började uppleva ett dovt muller i samband med renovering av hyreshuset som hon bor i. De har installerat ny centralfläkt och även om den inte SKA låta, så gör den just det. Det är inte många som uppfattar det ljudet.

Själv har jag problem i mitt arbetsrum. Det ligger en högfrekvent ljud i rummet, och då jag har tinitus i vänster öra kan jag inte sitta där mer än en kvart innan jag blir tokig. Hittar inte orsaken till ljudet heller. Ibland tror man att man är dum i huvudet.

Lycka till, ska bli intressant att veta hur det löser sig!
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fruktansvärt jobbigt det här med oönskade ljud!

Min frus mormor började uppleva ett dovt muller i samband med renovering av hyreshuset som hon bor i. De har installerat ny centralfläkt och även om den inte SKA låta, så gör den just det. Det är inte många som uppfattar det ljudet.

Själv har jag problem i mitt arbetsrum. Det ligger en högfrekvent ljud i rummet, och då jag har tinitus i vänster öra kan jag inte sitta där mer än en kvart innan jag blir tokig. Hittar inte orsaken till ljudet heller. Ibland tror man att man är dum i huvudet.

Lycka till, ska bli intressant att veta hur det löser sig!
Stackars din frus mormor! Får hon inget gehör när hon klagar? Det torde vara enklare att åtgärda om det finns en misstänkt källa.

Nu blir man ju lite nyfiken på ditt ljud och vart det kommer ifrån. Högfrekventa ljudproblem har jag stött på en del när jag sökt och källan kan vara de mest udda sakerna dock inte de mest uppenbara alltid. Hoppas du hittar källan och får tyst på ljudet.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fruktansvärt jobbigt det här med oönskade ljud!

Min frus mormor började uppleva ett dovt muller i samband med renovering av hyreshuset som hon bor i. De har installerat ny centralfläkt och även om den inte SKA låta, så gör den just det. Det är inte många som uppfattar det ljudet.

Själv har jag problem i mitt arbetsrum. Det ligger en högfrekvent ljud i rummet, och då jag har tinitus i vänster öra kan jag inte sitta där mer än en kvart innan jag blir tokig. Hittar inte orsaken till ljudet heller. Ibland tror man att man är dum i huvudet.

Lycka till, ska bli intressant att veta hur det löser sig!
Lampan? Har märkt att vissa billiga LED-lampor viner otäckt.
 
Tack för tipsen.
Jag har kapat strömmen till hela övervåningen. Försvinner inte ändå.
Har möblerat om, försvinner inte.

Var helt säker på att det var min bildskärm, många skärmar tjuter. Men nej. Ljudet är kvar efter byte av skärm, eller utan skärm.

Det är ett hus byggt 1921, med gamla antenner och teleledningar till/från taket. Rummet jag sitter i är det snedtak i, jag funderar på om det på något sätt kanaliserar frekvensen från nån gammal ledning som det går en ström i.
Sitter där nu och skriver detta, och det är fruktansvärt jobbigt. Kan dra på stereon på max, men då blir övriga familjen lite trött på mig... :p

Går jag ner en våning blir det underbart tyst...

Har letat efter en ljudmätare som kan mäta högfrekventa ljud, men det verkar vara svårt att kunna hyra/låna.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för tipsen.
Jag har kapat strömmen till hela övervåningen. Försvinner inte ändå.
Har möblerat om, försvinner inte.

Var helt säker på att det var min bildskärm, många skärmar tjuter. Men nej. Ljudet är kvar efter byte av skärm, eller utan skärm.

Det är ett hus byggt 1921, med gamla antenner och teleledningar till/från taket. Rummet jag sitter i är det snedtak i, jag funderar på om det på något sätt kanaliserar frekvensen från nån gammal ledning som det går en ström i.
Sitter där nu och skriver detta, och det är fruktansvärt jobbigt. Kan dra på stereon på max, men då blir övriga familjen lite trött på mig... :p

Går jag ner en våning blir det underbart tyst...

Har letat efter en ljudmätare som kan mäta högfrekventa ljud, men det verkar vara svårt att kunna hyra/låna.
Det finns appar att ladda ner till telefonen. Sök efter "spectrum analyzer". Har testat inne på ett köpcentrum och Clas Olsson eftersom dottern stördes av något där tjutande ljud där. Det var en stark ton på 18kHz :) Så bara barn störs av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.