Hejsan!

Är det någon som har några bra tips att delge mig om budgivning?

Alla tips tas tacksamt emot. :)
 
Precis, ha ett "tak" som ni inte ska gå över. Är det för dyrt för er plånbok så är det antagligen inte ert hus heller. Men jag måste erkänna att jag skulle ha kunnat gå högt för det hus vi köpte... Det är svårt, det är det. Men i slutändan så är det väl oftast banken som bestämmer...

 
Jag har flera kompisar som tröttnat på de sjuka budgivningarna som de ständigt "förlorat" och till sist gjort så att de efter visningen bestämt sig för ett pris en bra bit över utpris (kanske lite under vad de misstänker att huset kommer att gå för om det blir ett jättebra pris) och sagt att de lägger det budet och är beredda att skriva kontrakt direkt, och att priset bara gäller den dagen. I ett av fallen så lyckades de direkt, i ett annat kom de överens med säljaren om att lägga på lite till, men de slapp budgivningen och fick ändå huset som de ville ha. Sen om det blev billigare eller dyrare än vid en normal budgivning får man ju aldrig veta.

För vissa säljare känns det säkert jättebra att göra en snabb affär och slippa osäkerheten med budgivningen och att folk kan dra sig ur trots att de har lagt det högsta budet etc.
 
Vad många inte tänker på är att mäklarna vill att det ska gå snabbt. Tid är pengar för dem. De har ofta funderat ut redan i förtid hur lång tid det här ska ta (och då ofta utan en lång och strulig budgivning där de händer att folk backar ur - de vill inte pressa sista droppen, de vill börja med nästa objekt). De vill alltså komma till avslut snabbt! Ett tips är då att ge klara besked till mäklaren att Ni har pengar (inget tjafs om ska fundera om vi har råd, etc). Mäklare gillar de som kan säga: Vi har pengarna, kontant (fast det kanske blir svårt i tex. 08 men i vissa områden kan köparen köpa obelånad, säger du det till mäklaren vet han att det inte blir nåt bankstrul. (Är det två kunder iblandade, en som säger att det finns kontant, en som säger nja ska kolla lån, o vad kostar ny el?, o brunn - Vem tror ni mäklaren väljer?)

Ett annat enkelt tips att är snabbt skriva köpekontrakt, sen kan man dröja med köpebrevet - låååååång tid - Ligg på mäklaren - ring och tjata!

(Ursäkta min cyniska insändare!)
 
asdl2 skrev:
Vad många inte tänker på är att mäklarna vill att det ska gå snabbt. Tid är pengar för dem. De har ofta funderat ut redan i förtid hur lång tid det här ska ta (och då ofta utan en lång och strulig budgivning där de händer att folk backar ur - de vill inte pressa sista droppen, de vill börja med nästa objekt). De vill alltså komma till avslut snabbt! Ett tips är då att ge klara besked till mäklaren att Ni har pengar (inget tjafs om ska fundera om vi har råd, etc). Mäklare gillar de som kan säga: Vi har pengarna, kontant (fast det kanske blir svårt i tex. 08 men i vissa områden kan köparen köpa obelånad, säger du det till mäklaren vet han att det inte blir nåt bankstrul. (Är det två kunder iblandade, en som säger att det finns kontant, en som säger nja ska kolla lån, o vad kostar ny el?, o brunn - Vem tror ni mäklaren väljer?)

Ett annat enkelt tips att är snabbt skriva köpekontrakt, sen kan man dröja med köpebrevet - låååååång tid - Ligg på mäklaren - ring och tjata!

(Ursäkta min cyniska insändare!)
Fast mäklaren får ju inte välja! :surprised: Han är ju skyldig att redovisa ALLA bud till säljaren! Annar är det bra tips; så gjorde vi. Vi gick inte direkt och sa att "vi bjuder det ni begär" om huset inte kommer ut. Här går husen ofta en bit UNDER utgångspris... ::) Det går snabbt för mäklaren som även slipper annonskostnad, säljaren slipper visningar och budgivning. Men det är ALLTID säljaren som bestämmer vem de vill sälja till, inte mäklaren. Det behöver inte vara den med det högsta budet som får huset!
 
sollentuna skrev:
Jag har flera kompisar som tröttnat på de sjuka budgivningarna som de ständigt "förlorat" och till sist gjort så att de efter visningen bestämt sig för ett pris en bra bit över utpris (kanske lite under vad de misstänker att huset kommer att gå för om det blir ett jättebra pris) och sagt att de lägger det budet och är beredda att skriva kontrakt direkt, och att priset bara gäller den dagen. I ett av fallen så lyckades de direkt, i ett annat kom de överens med säljaren om att lägga på lite till, men de slapp budgivningen och fick ändå huset som de ville ha. Sen om det blev billigare eller dyrare än vid en normal budgivning får man ju aldrig veta.

För vissa säljare känns det säkert jättebra att göra en snabb affär och slippa osäkerheten med budgivningen och att folk kan dra sig ur trots att de har lagt det högsta budet etc.
Precis så gjorde köparen av vårt hus. 3 dagar efter att annonsen varit på Internet frågade köparen vad vi skulle ha för att sälja direkt. Vi ligger fortfarande sömnlösa om nätterna och undrar om vi skulle få ett bättre pris om vi väntat till den stora visningen. ;)
Mycket vill ha mer...

mvh
David
 
Ja, såklart det är säljaren som bestämmer, men jag menade att mäklaren såklart sållar och funderar på de olika köparna - tex så en småbarnsfamilj med sämre ekonomi mot ett barnlöst par som just sålt sin lägenhet: med tanke på att bud inte är bindande, vem är det störst risk att de backar ur - och mäklaren får börja om. Jag ville mest poängtera att mäklaren - liksom bagaren - jobbar för att tjäna pengar! Ingen tror att en bagare bakar bröd för han känner det är hans kall, utan för han tjänar pengar på det - samma sak med mäklaren!

(som sagt: jag ville mest lägga till en annan aspekt på tips - tänk ekonomi ur mäklarens synvinkel)
 
Hemmakatten
En annan variant är att vid budgivningens sista dag, då alla bud är 10´ eller 25´ i staget, är att då lägga ett ordentligt bud,dvs. 100´mer eller så o på det viset "knäcka" de andra budgivarna. Vi försökte, men just för oss denna gång lyckades det inte. Dock har jag vid två andra tillfällen lyckats köpa det hus jag ville ha med denna taktik.
Lycka till!
 
Bestäm er för ert högsta bud, men det behöver inte ligga på ett jämnt hundratal. De två som var kvar i budgivningen längst på vårt hus hade båda bestämt sig för samma högsta bud (ovetande om varandra) och det blev den som kom till den summan först som då köpte huset.
 
Hemmakatten skrev:
En annan variant är att vid budgivningens sista dag, då alla bud är 10´ eller 25´ i staget, är att då lägga ett ordentligt bud,dvs. 100´mer eller så o på det viset "knäcka" de andra budgivarna.
Lycka till!
Precis vad jag tänkte säga, inga småhopp då är det lätt för konkurrerande budgivare att följa med upp i pris, ibland högre än om man tar ett rejält steg...

Våra köpare hade undersökt marknaden runt omkring i området och visste vad husen gick för så de visste precis hur mycket de kunde lägga. Och det var ju bra för oss, det...

;D
 
Tar upp denna tråd igen då den känns aktuell fortfarande..

Vi var med och bjöd på många hus innan vi hittade vårat.
Vi bor nu strax utanför Jönköping mot Grännahållet.


Att ha och göra med dom stora mäklarna som köpare är pest! Så är det bara..
Vi tittade nog på 50 hus under ett år och bjöd på ett 10 tal...
Här går oftast priset upp rejält över utgångspris.. ca 300' var inte ovanligt.

Som tidigare sagts så är ett tak ett måste..
En mäklare hade budgivning mellan 20-2230 en fredakväll!
Han hade då från början 25 budgivare och vi var med till det var 5 kvar.. då hade priset gått upp 250'
Hänsyn till att man behövde prata mer med bank fanns inte (detta hade vi klart så mig gjorde det inget).

Ett tips är att försöka få lite mer kontat med mäklarna. När dom börjar känna igen dig på visningarna så blir dom ofta mycket vänligare mot dig.. konstigt men så upplevde jag det!

Sen är det ju så att säljaren har rätt att välja köpare.
Vi bjöd högst på ett hus men säljaren sålde till en "kompis" i hans församling.. vi användes bara för att få upp priset.. vet inte om jag skulle vilja vara kompis med honom. Tack vare oss fick han i alla fall 150' mer för huset och "kompisen" blev således 150' fattigare!

Nog babblat och sorry det spårade ur lite.. ;)

//magnus
 
:( jaja det är kanske ret altsammen ..

V har kjöpt hus när malmø och då sluttade budgivningen 600 k över utgangspris :p

Men vi er stadig nöjde, det är lång billigere end i Kjøbenhamn.
 
Vi hittade vårt hus samma dag som mäklaren varit och spikat upp skylten. Vi kontaktade säljaren privat och bad att få köpa huset utan mäklarinblandning men det ville inte säljaren gå med på alltså kontaktade jag mäklaren och sa att vi ville se huset omedelbart. Ett par månader innan hade vi gjort upp med banken om lånelöfte och det kände mäklaren till eftersom vi tittat på andra objekt hos samma mäklare. Samma vecka visades huset för oss och tre andra spekulanter dock utan att annonserats ut. På visningen lade vi ett bud på begärt pris. Det gjorde också en annan familj som inte hade något lånelöfte och det budet lyssnade därför mäklaren knappt på. Säljaren accepterade vårt bud dagen efter. Med denna historia i bagaget kan jag ge följande råd till budgivare: 1. Se till att ha allt klart med banken på förhand så du vet hur mycket pengar du har att röra dig med. 2. Undvik i möjligaste mån att hamna i budgivning - lägg bud på begärt pris omedelbart (om begärt pris passar din plånbok samt är rimligt för objektet) och låt mäklaren/säljaren förstå att du har baknen med dig på ditt bud.
 
Til yonna

;) där en fonöjelse at säkre pensionen for en pensionist af broderfolket. ;D
 
David skrev:
Precis så gjorde köparen av vårt hus. 3 dagar efter att annonsen varit på Internet frågade köparen vad vi skulle ha för att sälja direkt.  Vi ligger fortfarande sömnlösa om nätterna och undrar om vi skulle få ett bättre pris om vi väntat till den stora visningen.  ;)
Mycket vill ha mer...

mvh
David
Mitt hus får den som betalar bäst köpa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.