villeg villeg skrev:
Mycket imponerande bygge! Började följa tråden för länge sen, men den föll bort. Har läst ikapp nu. Går snabbt framåt, särskilt med tanke på att du gör det mesta själv (om jag förstod det rätt).

Ångrar mig att vi inte beställt mer material från billigare grannländer till vårat bygge. Har det överlag gått smidigt med beställningar/leveranser från andra länder?
Tack för din uppmuntran:D
Jo, jag gör så mycket det går själv. Ibland är det dock mer kostnadseffektiv att ta hjälp.
Mina inköp från främst Estland har gått smidigt. Fraktkostnaden och mina resor fram och tillbaka har betalat sig mer än väl. Ska snart över till Tallinn igen för de sista inköpen. (y)
 
  • Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
Fantastisk tråd! Fixar firmorna i Estland frakten åt dig - eller löser du den på annat sätt?
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
H heppe72 skrev:
Fantastisk tråd! Fixar firmorna i Estland frakten åt dig - eller löser du den på annat sätt?
Tack(y)
I början fixade jag själv men det blev billigare om leverantörerna ordnade frakten. Utom i de fall jag hämtade varorna själv som med ekgolvet och dörrarna.
 
  • Gilla
heppe72
  • Laddar…
Har nu börjat med garaget...
Spårar för el, monterar osb och gips i taket och hoppas kunna isolera taket i helgen:D Inomhusbild på ett garage under renovering med synliga elspår på vit murvägg, stege, och oskivor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti ett oavslutat garage med exponerade betongblockväggar, kablar som hänger löst och osb som delvis monterats i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd garagelokal med öppna elspår i väggen, osb och gipstak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
Planritning av ett hus med angivna mått och rumspassningar, inklusive garage och boyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ,

Jag had följt din tråd ett tag, väldigt matnyttigt :) tack.

Kan du ge mig (oss) en lista på de leverantörer du har använt dig av utanför Sverige?

Jag är på G att bygga en hus liknande ditt i Skåne, lite mindre boyta och mer garage, ännu närmre kontinenten, söderut, typ Polen där du också varit på inköpsrunda. Jag har också bekanta i Baltikum som kan hjälpa till.

Då jag är rätt van att hantera utlandet men inte just inom bygg så är det intressant för mig.

Lägg in bilder på din inflyttning när det är dags för det.

Hls/Kjell
 
  • Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
I Tallinn främst Bauhof för byggmaterial och Hansa för kakel. Självklart ska jag fylla på med mer bilder:D
Lycka till med ert bygge(y)
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
OK, tack och i Polen?

Fixar dom transporten utan vidare från Baltikum?

Kostnad per pall och/eller ton hittills för dig?

Hls/Kjell
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Jag har bara handlat från Estland och Litauen. Från Estland har leverantörerna löst det till bästa pris. Kostar mellan 80-90 euro per pall, beroende på hur många pallar jag handlar. Fler blir billigare. Från Litauen har jag hämtat själv.
 
Tack, en gång.

Hls/Kjell
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Nu är innertaket uppskruvat och alla hål för spottarna borrade. Kommer att bli bra arbetsbelysning :D Fick även isoleringen till taket idag så nu är helgen räddad(y);)

Innertak med uppskruvade gipsskivor och borrade hål för spotlights i en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppskruvat innertak med borrade hål för spotlights i ett pågående byggprojekt med isoleringsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Hur ska du nu kunna putsa insidan av dina garageväggar? ;)
 
X xLnT skrev:
Hur ska du nu kunna putsa insidan av dina garageväggar? ;)
Handkraft Är ju en bråkdel av att putsa huset.(y):D Det är en hel del pyssel med att hålla igång putsmaskinen så för mindre ytor går det lika bra att göra det för hand.
 
Redigerat:
Kanske när man blir varm i kläderna, tog halva dagen för mig att få upp två säckar rotband.
Det torkade helt galet fort, då hade jag ändå primat väggarna.
Jag hade tänkt få in fiberarmering, men det sket sig, när jag hade fått upp 0,5m brett så var det dags att börja skura det.

Hur gjorde du, lät du avdragsbanorna sitta kvar, isf, hur fick du in armeringen, eller du har kört utan armering?
 
Banorna sitter kvar och jag har ingen armering. Då du ska använd sprutan så tänk på att det torkar fort i den också. Vi var tre som jobbade. En som sprutade och två som drog av och putsade. Sprutan fick aldrig stanna förens vi var klar. Skulle den stanna var jag tvungen att göra ren den helt så att det inte torkade i blandare eller slang. Det var bara och köra. Dock sjukt effektivt
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
:oops:Testade duschen ikväll. Fick ryggen skrubbad Underbart:D
 
  • Modern duschhörna med grå marmorväggar, glasdörr, regndusch och en flaska schampo på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.