jag ska gjuta en mur som syftar till att inte släppa igenom vatten. Muren ska förhindra att vatten når huset. Huset står på berg.

Vilken typ av cement ska kag använd. Jag tänker mig någon riktigt tät cement som inte släpper igenom vatten i första taget?

Jag funderar också på om jag ska stryka berget med något innan gjutning, typ en primer?

När muren är gjuten gör jag ett hålkärl mellan berg och mur. Tänker att kag ska stryka den med någon, kallasfalt?

Tusen tack för all input....
 
L
Du skriver inte hur stora mängder om behövs, det kan ha betydelse för val av förpackning/blandning eller leveransmetod eftersom priset påverkas. Om man bortser från detta skulle jag rekommendera ett färdigblandat torrbruk, dvs grovbetong av ett känt fabrikat. Då får det bra egenskaper starkt/beständigt/vattentät och frostskydd eftersom porer bildas vid gjutningen som skyddar betongen från sönderfrysning. Personligen gillar jag Webers produkter eftersom jag har bra erfarenhet från eget projekt, med egengjutna plintar.

Primer är inget jag ser i dokumentationen för produkten (Weber Grovbetong) för utomhusbruk iaf. Det viktigaste måste vara att berget är rent/lätt fuktat och gärna en ruggad yta. (Ej slät eller glatt.) Kallasfalt har jag gott intryck av och använder regelbundet på huset, (vid lagningar nära/under mark), det rekommenderar jag absolut.
 
Tusen tack Lenza

Jag behöver en hel del. Säkert totalt 2-3 m3.

Om jag förstår det rätt så innebär det att betongen blir mer vattentät ju mindre vatten jag tillsätter. En VCT under 0,6 läste jag någonstans.

Min plan var att köpa sand och cement och blanda själv i min nya tombola.
 
L
Ja det håller jag med om att det är ett prisvärt alternativ att blanda allt från grunden. Det svåra är väl att få rätt kvalitet om man inte är van, på alla batcher vill säga. Det räcker ju inte bara med Cement/Sand och vatten. Jag skulle också satsa på något makadam av 8-16 också dels räcker cementen längre och det blir något starkare i lagom mängd är min uppfattning. Den sista svåra frågan är just det där med porbildande medel, vad ska man ha, och hur mycket behövs? Jag vet inte men det är sannolikt bra att få med för tåligheten mot sönderfrysningen annars borde det väl inte tillsättas av kända leverantörer.
 
Porbindande medel?

Räcker det inte med vatten/sand/cement och sen blanda rätt för att få den vattentät?
 
3m³ är mycket, kommer du inte åt med en betongbil?
För fyra år sedan gjöt jag 3,3 m³ i ett uterum, kostnad mindre än 5000:- med moms och leverans c:a 5 mil till betong stationen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L
D Derbyboy skrev:
Porbindande medel?
Nej inte porbindande. Små porer är bra i lagom dos, det skyddar betongen när den är våt och det fryser. Vatten kan då tillåtas expandera i porerna istället för att betongen ska frysa sönder. Men det är en kompletterande skyddsåtgärd utöver ett lågt VCT-tal det är svårt att blanda om det är för lågt VCT tal är min uppfattning.
 
L Leif i Skåne skrev:
3m³ är mycket, kommer du inte åt med en betongbil?
För fyra år sedan gjöt jag 3,3 m³ i ett uterum, kostnad mindre än 5000:- med moms och leverans c:a 5 mil till betong stationen.

Jo visst kommer jag åt med betongbil men kag kommer gjuta i omgångar. Vill kunna utvärder vattnets gång vid regn osv....

Jag försöker fixa dräneringen av huset som står på berg....
 
L Lenza skrev:
Nej inte porbindande. Små porer är bra i lagom dos, det skyddar betongen när den är våt och det fryser. Vatten kan då tillåtas expandera i porerna istället för att betongen ska frysa sönder. Men det är en kompletterande skyddsåtgärd utöver ett lågt VCT-tal det är svårt att blanda om det är för lågt VCT tal är min uppfattning.

Det brinner fort va?

Tombolan står precis bredvid gjutformen. Den klarar 130 L. Tänker att om man är medveten om att det brinner fort med lågt vtc så får man ha bra formar och snabba på lite. Missar jag något?
 
D Derbyboy skrev:
Det brinner fort va?

Tombolan står precis bredvid gjutformen. Den klarar 130 L. Tänker att om man är medveten om att det brinner fort med lågt vtc så får man ha bra formar och snabba på lite. Missar jag något?
Ska man ha vattentät betong så är inte gjutskarv att föredra. Sen är det väl enklast att lägga någon typ av membran på betongen. Vad gjuter du på? Direkt på berg?
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ska man ha vattentät betong så är inte gjutskarv att föredra. Sen är det väl enklast att lägga någon typ av membran på betongen. Vad gjuter du på? Direkt på berg?

Sorry, jag e helt rudis men va menar du med gjutskarv.

Planen är att såga en ränna i berget som är 10 cm bred och 2 cm djup. Därefter gjuter jag en mur ”bakom” som är lätt rundan/skålformad.

Ja, direkt på berg!
 
D Derbyboy skrev:
Sorry, jag e helt rudis men va menar du med gjutskarv.

Planen är att såga en ränna i berget som är 10 cm bred och 2 cm djup. Därefter gjuter jag en mur ”bakom” som är lätt rundan/skålformad.

Ja, direkt på berg!
Otroligt svårt att få skarven mellan betong och berg vattentätt. Och om man gjuter i flera omgångar blir det en så kallad gjutskarv och den är en svag punkt. Sen är min erfarenhet att ju tjockare vägg man gjuter ju mer oigenomtränglig blir den..
 
Som glad amatör är det kanske vanskligt att ge sig på låga vct. Betongen spricker våldsamt utan stor mängd armering. I vattentäta konstruktioner typiskt dubbelarmerat 12mm s200 eller mer. Jag uppfattar att din mur ska vara en vattenavledande barriär, då spelar det ingen roll om du får fuktgenomslag på andra sidan. Det är ju ändå en utomhuskonstruktion väl? Du borde kunna köra med vilken betong som helst. Läcker det så läcker det mellan betong och berg.
 
Ok, får försöka gjuta allt i ett tag.

Sen stryker jag muren och särskilt skarven mellan berg o betong kallasfalt. Eller finns det något bättre att lägga mellan berg och betong?

Egentligen behöver muren/barriären kanske inte vara helt vattentät.

Tror precis som nämnts att skarven mellan berg och betong är den svaga länken.
 
L
Jag håller med witten, att det krävs träning för att lyckas bra med lågt VCT-tal.
Anledningar är:
-Det blir svårare att få formen att fyllas ut perfekt. Du måste kunna det där med att vibrera betongen. (Är en konst i sig).
-Betongen blir starkare så mer armering kan behövas ev. minska risken för sprickor.
-Brinntiden borde bli ev. något kortare men det är inte det som är det främsta problemet.
Hittade en bra bild som visar på problematiken:
Diagram som visar sambandet mellan vatten/cement-förhållande och betongens tryckhållfasthet.
Om du misslyckas med vibreringen når du inte ditt önskade syfte. Det är svårare att vibrera en trögflytande blandning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.