Z Zakalwe skrev:
Tack Daniel.

Första tråden var bara att jag nojjade över snittet. Nu börjar jag inse att hela installationen är fel. Det är meningen att man ska skära till skummgummilisten runt veluxfönstret till rätt tjocklek för att den ska täta mot takstolarna. Men vad de har gjort är att istället karva ut takstolarna för att få plats med skummgumm :surprised:. Och som lax på löken råkat göra stor skåra i takstolen vid demonteringen av gamla fönstren. Så takstolen gick från 240 x 45 till 175 x 32 vid tunnaste stället...

Och det värsta är att fönsterramen inte längre vilar mot takstolar utan mot råsponten, som i sin tur "hänger fritt" och hålls bara fast av en "ram" de har byggt mha. bärläktsbrädor.

Som jag ser nu är enda åtgärden att öppna pärlsponten "inifrån huset" och förstärka takstolar från sidorna. Det skulle återställa styrkan och bära upp råsponten. Vilken soppa...
Borde finnas en installationsinstruktion från velux som du kan åberopa (och som snickaren borde ha läst), Fanns i alla fall till mitt takfönster .
 
Z Zakalwe skrev:
Detta är ungefär vad de erbjöd som lösning. Förstärkningsbrädor monteras utifrån (så badrumsväggar behöver inte rivas).
Du kommer väl att få ett ljusinsläpp som är 90 mm mindre med denna lösning?
 
  • Wow
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
A andthe skrev:
Du kommer väl att få ett ljusinsläpp som är 90 mm mindre med denna lösning?
"nya" förstärkningsbrädor ska skruvas på gamla "utskurna" från utsidan så ljusinsläppet bör inte ändras. Det är i alla fall så jag förstod det...
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
På Fredag läggs allt om igen. Intressant nog skickar företaget samma gubbar som gjorde fel första gången plus en till (som förhoppningsvis kan det där med fönster). :thinking:

Jag får försöka ta ledigt och dokumentera allt...
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Tack Daniel.

Första tråden var bara att jag nojjade över snittet. Nu börjar jag inse att hela installationen är fel. Det är meningen att man ska skära till skummgummilisten runt veluxfönstret till rätt tjocklek för att den ska täta mot takstolarna. Men vad de har gjort är att istället karva ut takstolarna för att få plats med skummgumm :surprised:. Och som lax på löken råkat göra stor skåra i takstolen vid demonteringen av gamla fönstren. Så takstolen gick från 240 x 45 till 175 x 32 vid tunnaste stället...

Och det värsta är att fönsterramen inte längre vilar mot takstolar utan mot råsponten, som i sin tur "hänger fritt" och hålls bara fast av en "ram" de har byggt mha. bärläktsbrädor.

Som jag ser nu är enda åtgärden att öppna pärlsponten "inifrån huset" och förstärka takstolar från sidorna. Det skulle återställa styrkan och bära upp råsponten. Vilken soppa...
Z Zakalwe skrev:
Tack Daniel.

Första tråden var bara att jag nojjade över snittet. Nu börjar jag inse att hela installationen är fel. Det är meningen att man ska skära till skummgummilisten runt veluxfönstret till rätt tjocklek för att den ska täta mot takstolarna. Men vad de har gjort är att istället karva ut takstolarna för att få plats med skummgumm :surprised:. Och som lax på löken råkat göra stor skåra i takstolen vid demonteringen av gamla fönstren. Så takstolen gick från 240 x 45 till 175 x 32 vid tunnaste stället...

Och det värsta är att fönsterramen inte längre vilar mot takstolar utan mot råsponten, som i sin tur "hänger fritt" och hålls bara fast av en "ram" de har byggt mha. bärläktsbrädor.

Som jag ser nu är enda åtgärden att öppna pärlsponten "inifrån huset" och förstärka takstolar från sidorna. Det skulle återställa styrkan och bära upp råsponten. Vilken soppa...
Är taket ventilerat under råsponten? Man brukar ha en luftspalt mellan utsida isoleringen och insida råspont på minst 25mm för att vara säker på att isoleringen inte ligger mot råspontens insida. Luftspalten börjar nertill i taket och slutar upptill, ibland på en oisolerad ventilerad vind eller i en ventilerad nock. Om takfönstret tar upp hela bredden mellan takstolarna kan inte luften till takventilationen komma in ovanför fönsterna utan måste släppas in från takstolsfacken bredvid fönsterna.
 
Husanders Husanders skrev:
Är taket ventilerat under råsponten? Man brukar ha en luftspalt mellan utsida isoleringen och insida råspont på minst 25mm för att vara säker på att isoleringen inte ligger mot råspontens insida. Luftspalten börjar nertill i taket och slutar upptill, ibland på en oisolerad ventilerad vind eller i en ventilerad nock. Om takfönstret tar upp hela bredden mellan takstolarna kan inte luften till takventilationen komma in ovanför fönsterna utan måste släppas in från takstolsfacken bredvid fönsterna.
Hej! Ja, råsponten är ventilerad. Det sitter någon sorts brun skiva mellan sponten och isoleringen med luftspalt emellan. De kommer nu att riva och byta ut cca 4x1.5 m råspont utifrån då de har kapat upp den bort från takstolar. Hur kan de återställa denna "spalt" om de byter spont utifrån?

Man kanske kan lossa läkten/bruna skivan från gamla sponten och sätta den mot takstolarna iofs...
 
asfaltboarden är spikade på läkt som i sin tur är spikade i sidan på takstolarna så det skall inte vara något större problem att byta råsponten av den anledningen
t
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Du behöver någon typ av ventil över och under fönstret för att ventilera det facket.
 
T tergo skrev:
asfaltboarden är spikade på läkt som i sin tur är spikade i sidan på takstolarna så det skall inte vara något större problem att byta råsponten av den anledningen
Tack för att ni tar er tid för att förklara hur det funkar. Jag har lärt mig mer om tak under senaste dygn än under hela mitt liv. :)
 
Z Zakalwe skrev:
På Fredag läggs allt om igen. Intressant nog skickar företaget samma gubbar som gjorde fel första gången plus en till (som förhoppningsvis kan det där med fönster). :thinking:

Jag får försöka ta ledigt och dokumentera allt...
Jag kan se logiken i att samma hantverkare får komma tillbaka och rätta till. Jag misstänker att de får göra det jobbet gratis, alltså utan lön från firman... Det upplägget funkar ju inte om det kommer nya gubbar.
 
Rickard.
S Sir Duke skrev:
Jag kan se logiken i att samma hantverkare får komma tillbaka och rätta till. Jag misstänker att de får göra det jobbet gratis, alltså utan lön från firman... Det upplägget funkar ju inte om det kommer nya gubbar.
Vars har du jobbat där man inte får göra misstag? Självklart kommer dom få lön alla får göra misstag ibland, sen så håller jag med om att det ät bra för alla om man får rätta till sina egna misstag.

Misstänker att det är inte ens helt lagligt att köra på ditt upplägg.
 
  • Gilla
lärjungen och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
Självklart får dom lön från företagets konton även fast kunden inte behöver betala för åtgärd.

Bristande kompetens är faktiskt inte alltid installatörens fel. Många gånger blir arbetstagaren tvingad att åka och utföra installationer trots bristande kunskap. Det kan många intyga och jag kan nästan sticka ut hakan och säga att det sker dagligen.

Likt denna situationen:
Rune, du måste åka fixa det där fönstret jag har lovat ska bli klart idag! Gör så gott du kan.
Kalle (som självklart är fönsteransvarig) måste åka på annat jobb idag.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars har du jobbat där man inte får göra misstag? Självklart kommer dom få lön alla får göra misstag ibland, sen så håller jag med om att det ät bra för alla om man får rätta till sina egna misstag.

Misstänker att det är inte ens helt lagligt att köra på ditt upplägg.
Nja, det är inte på något sätt mitt upplägg. Men har erfarenhet som kund där hantverkarna monterade ett fönster på fel höjd. Är 99 procent säker på att deras chef lät dem rätta till det gratis nästkommande kväll. Känns inte som att de skulle få övertidslön för det. Jag säger inget om att det är rättvist eller inte, det är bara en betraktelse av hur jag tror det kan gå till ibland. Och att skita i en monteringsanvisning är ju ärligt talat en annan sorts misstag än att man råkar tappa en gipsskiva eller repa parketten.
 
S Sir Duke skrev:
Nja, det är inte på något sätt mitt upplägg. Men har erfarenhet som kund där hantverkarna monterade ett fönster på fel höjd. Är 99 procent säker på att deras chef lät dem rätta till det gratis nästkommande kväll. Känns inte som att de skulle få övertidslön för det. Jag säger inget om att det är rättvist eller inte, det är bara en betraktelse av hur jag tror det kan gå till ibland. Och att skita i en monteringsanvisning är ju ärligt talat en annan sorts misstag än att man råkar tappa en gipsskiva eller repa parketten.
Klart det är skillnad på olika misstag men så länge inget är bedrägligt under lag så SKA arbetarna ha lön för allt jobb.
Denna typ av företagande vill vi stävja i Sverige.
 
Millgram
Skönt att det verkar lösa sig, fick själv en klump i magen av att läsa dina första inlägg. Blir intressant att se när allt är klart men bra att du slipper riva badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.