En åtgärd jag ser är att montera bort fönstret och sedan mecka in en regel bakom takstolen, skruv limma tex 45x95 C24.(Blå fyrkant)
Och klyva en regel som monteras ovanpå takstolen, ersätter den del på höjden som kapats bort. I denna kan råsponten sedan spikas (gul fyrkant).
Schematisk illustration av byggåtgärder vid fönster med markerade reglar och takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt är att mecka in en 45x170 om skumlisten behöver den höjd som är bortkapad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
En åtgärd jag ser är att montera bort fönstret och sedan mecka in en regel bakom takstolen, skruv limma tex 45x95 C24.(Blå fyrkant)
Och klyva en regel som monteras ovanpå takstolen, ersätter den del på höjden som kapats bort. I denna kan råsponten sedan spikas (gul fyrkant).
Absolut. Men hur som helst måste fönstret ur (för att man ska kunna spika fritt hängande sponten i nya brädan

...och taket öppnas inifrån (för att få dit förstärkningsbrädan),

Så taket runt fönstret måste rivas och badrumsväggen likaså :(
 
Z Zakalwe skrev:
Absolut. Men hur som helst måste fönstret ur (för att man ska kunna spika fritt hängande sponten i nya brädan

...och taket öppnas inifrån (för att få dit förstärkningsbrädan),

Så taket runt fönstret måste rivas och badrumsväggen likaså :(
Jag skulle ge mig på att göra detta utifrån då det är "lättare" att återställa.
Njae förstärknings regeln borde gå att mecka dit genom glipan på 70 mm mellan takstol och råspont.
(den är ju bara 45 mm "hög")
Kanske att råsponten får kapas ytterligare ngra mm för att få mer manöver utrymme... men den går alltid att skarva.
Summa summarum så tycker jag att du endast ger firman som alt att ordna detta utifrån, att göra det innefrån och förstöra badrummet inte är ett alt på världskartan.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Låt firman avgöra det, men jag tror inte att de är sugna på att återställa ett badrum.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Att "lägga i" en bräda på bortjackade partiet är nog svårt, ytan är väldigt ojämn. Som jag ser det är enda alternativet en redig förstärkning från sidorna, en riktig regel som råsponten kan spikas in i.
 
Redigerat:
Hurra för bra/hyggliga säljare! Jag fick besök av företagsrepresentant idag och påpekade felen. Han tittade och erkände direkt att det var felaktigt monterat. Företaget kommer att riva båda fönster och monterar förstärkningsstolar från utsidor, ny spont och ny papp/läkt.

Och det kommer andra killar som har mer erfarenhet av fönster. Så det kanske löser sig på ett bra sätt :D

Tack alla!
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 49 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Hurra för bra/hyggliga säljare! Jag fick besök av företagsrepresentant idag och påpekade felen. Han tittade och erkände direkt att det var felaktigt monterat. Företaget kommer att riva båda fönster och monterar förstärkningsstolar från utsidor, ny spont och ny papp/läkt.

Och det kommer andra killar som har mer erfarenhet av fönster. Så det kanske löser sig på ett bra sätt :D

Tack alla!
Topp! En seriös lösning och inte bara lapp å laga, det gillar vi (y)
 
  • Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
Planen är såvitt jag förstår att riva ut fönster samt råspont runom hela fönsterområdet, sen ska kapade takstolar förstärkas med nya segment som skruvas "från sidor". Sen ska ny råspont monteras (som vilar på förstärkningar), fönster sättas in och papp/läkt/tätning göras ånyo.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Men ändå, hur kunde de misslyckas så fundamentalt innan. Gjorde själv en liknande tabbe när jag bytte delar av golvet i husvagnen, behöver ju liksom någon regel att skruva/skarva fast nya golvet i, men jag är ju total lekman.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Men ändå, hur kunde de misslyckas så fundamentalt innan. Gjorde själv en liknande tabbe när jag bytte delar av golvet i husvagnen, behöver ju liksom någon regel att skruva/skarva fast nya golvet i, men jag är ju total lekman.
Vet inte. De var jätteduktiga på att byta tak. Men fönstren är mer snickeri. De kunde inte Svenska så bra så det kanske var svårt att läsa monteringsanvisningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Detta är ungefär vad de erbjöd som lösning. Förstärkningsbrädor monteras utifrån (så badrumsväggar behöver inte rivas).
 
  • Illustration av förstärkningsbrädor för takstol, monterade vid sidan av sadlar och under fönster.
Redigerat:
  • Gilla
term och 2 till
  • Laddar…
Detta styrker bara det jag den hårda vägen lärt mig; innan man tar in hjälp för att göra något behöver man först läsa på byggreglerna som reglerar ingreppet och sedan lära sig i detalj hur man utför det. Därefter kan man ta in hjälp så man kan påtala eventuella brister redan under arbetets gång. Sorgligt, men dyrköpta erfarenheter.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Hurra för bra/hyggliga säljare! Jag fick besök av företagsrepresentant idag och påpekade felen. Han tittade och erkände direkt att det var felaktigt monterat. Företaget kommer att riva båda fönster och monterar förstärkningsstolar från utsidor, ny spont och ny papp/läkt.

Och det kommer andra killar som har mer erfarenhet av fönster. Så det kanske löser sig på ett bra sätt :D

Tack alla!
Vilken lättnad att läsa detta! Den känslan du hade i magen efter mötet var nog ganska oslagbar :):ok:Nu håller vi tummarna (y)
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Detta styrker bara det jag den hårda vägen lärt mig; innan man tar in hjälp för att göra något behöver man först läsa på byggreglerna som reglerar ingreppet och sedan lära sig i detalj hur man utför det. Därefter kan man ta in hjälp så man kan påtala eventuella brister redan under arbetets gång. Sorgligt, men dyrköpta erfarenheter.
Exakt. Jag läste på allt om takbyte och kontrollerade utförda jobbet kontinuerligt. Men det fanns inget att anmärka, byta tak kunde de.

Veluxfönster är dock mer tekniskt, så jag litade att de hade erfarenhet av det. Det var först på slutet jag började reagera på kapningar i bärande konstruktion...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Detta är ungefär vad de erbjöd som lösning. Förstärkningsbrädor monteras utifrån (så badrumsväggar behöver inte rivas).
Klart bästa lösningen ..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.