Hej!

Nu har jag lite ångest. Vi har anlitat en takbytarfirma för att få nytt tak (45-graders sadeltak, råspont, betongpannor, 60cc takstolar i dimension 240x45mm). I samband med detta bad vi också om att få två takfönster bytta mot nya Veluxfönster.

Takbytet gick fint men när jag kontrollerade fönstrena visade det sig att de har "karvat ut" takstolarna från 240mm ner till 170mm för att få plats med veluxfönstrenas skumlist (som man brukar skära till till rätt tjocklek). Alltså istället för att trimma skumgummit har de karvat bort 7cm på ovansidan av takstolar...och fönsterramen vilar numera inte på takstolar utan på råsponten...som inte heller vilar på takstolar. :worried:

De har visserligen byggt ett ram runt fönstret som fönsters metallram vilar på, men räcker detta? Eller nojjar jag i onödan?



Visa bilaga 323123
 
  • Takstol inne i rum karvad från 240mm till 170mm vid installation av takfönster, med synlig skada på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! I min första tråd var jag bara orolig över "rispan". Men nu inser jag att det är problemet kan vara större än så. Så jag fortsätter gärna i denna tråd om det går bra?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Och dessutom satt ett snitt på tvären i takstolen. Det där verkar inte bra. Nu vet jag inte vilen marginal du har i takstolen, men det där borde ju dessutom vara ett ställe på regeln med rellativt hög belastning. Jag skulle inte acceptera den lösningen.

För att gå ett tydligt krav att ställa på firman är det nog inte fel att låta en konstruktör räkna på takstolen med de skador den har. Och helst komma med ett åtgärdsförslag. Antagligen kan man lägga på en regel på baksidan, men det är ju inte ett litet jobb när taket ligger på plats.
 
D Daniel 109 skrev:
För att gå ett tydligt krav att ställa på firman är det nog inte fel att låta en konstruktör räkna på takstolen med de skador den har. Och helst komma med ett åtgärdsförslag. Antagligen kan man lägga på en regel på baksidan, men det är ju inte ett litet jobb när taket ligger på plats.
Tack Daniel.

Första tråden var bara att jag nojjade över snittet. Nu börjar jag inse att hela installationen är fel. Det är meningen att man ska skära till skummgummilisten runt veluxfönstret till rätt tjocklek för att den ska täta mot takstolarna. Men vad de har gjort är att istället karva ut takstolarna för att få plats med skummgumm :surprised:. Och som lax på löken råkat göra stor skåra i takstolen vid demonteringen av gamla fönstren. Så takstolen gick från 240 x 45 till 175 x 32 vid tunnaste stället...

Och det värsta är att fönsterramen inte längre vilar mot takstolar utan mot råsponten, som i sin tur "hänger fritt" och hålls bara fast av en "ram" de har byggt mha. bärläktsbrädor.

Som jag ser nu är enda åtgärden att öppna pärlsponten "inifrån huset" och förstärka takstolar från sidorna. Det skulle återställa styrkan och bära upp råsponten. Vilken soppa...
 
  • Byggfel där råsponten inte stöds av takstolen vid installation av fönster, med synlig skada och improviserade stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kunde knappt sova inatt. Man ser på bilderna jag tog att hela fönsterramen vilar på råsponten som inte har någon kontakt med takstolarna (eftersom de är bortkarvade). Så hela fönstret hänger i 180cm språng :( Trycker jag på fönsterkarmen inifrån rör sig hela ramen...

Jag antar att enda sättet att "rädda" detta är att öppna upp inifrån och skruva fast förstärkningar på sidorna av karvade takstolar. Då ryker badrummet...
 
  • Fönsterram som vilar osäkert på råspont utan stöd från takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Casaloco
Det var inte jag som utförde bytet. Nu när jag läser handboken framgår det att de har gjort fel :cry:. Nu sitter jag med fyra utkarvade taknockar och två fönster som hänger i råsponten...bolagets säljare ska komma idag och inspektera. Jag hoppas att detta går att reda på något sätt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Nocken har de väl ändå inte rört?
 
Fulkemisten
Z Zakalwe skrev:
Jag hoppas att detta går att reda på något sätt.
Klart det gör. Kunde vi sätta folk på månen för 50 år sedan så kan man lösa det där. Stå på dig. Var involverad och påläst. Håll koll på vad som görs.
 
  • Gilla
BiFuel och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nocken har de väl ändå inte rört?
Takstolar, inte nockar. Förlåt. Har sovit 30 minuter inatt :(

Det framgår med all tydlighet att karvade/spårade takstolar måste förstärkas och fönstret/råsponten förankras i bärande konstruktion. Lite synd bara med tanke på att allt är "färdigt", med nya pannor, takpapp osv.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Vilka klåpare!
Blir plötsligt glad över att ha CC120 på takstolarna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Klättrade ut på kallvinden och insåg att det är cc60 mellan takstolar där fönstren sitter, annars är det CC100. Så det är 260cm "spann" fönstret/sponten hänger på..
 
Redigerat:
Det är väl bra att takstolarna sitter lite tätare där? Då borde det inte göra nåt att dom har jackat ur dom lite?
 
  • Gilla
KTK
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bra att takstolarna sitter lite tätare där? Då borde det inte göra nåt att dom har jackat ur dom lite?
Problemet är att fönstret som är monterad ovanpå "jackningen" inte har kontakt med dessa takstolar. Den vilar endast på råsponten, som inte heller har kontakt med takstolar. Har ritat en bild, det kanske förklarar bättre...röda partierna är bortkapade.
 
  • Ritad illustration av ett tak med fönster, visar bortkapad råspont och bristande kontakt mellan takstol och fönster.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.