electroluxaren skrev:
det finns två olika ventilenheter i dörren den nyare har utgått den äldre finns kvar brytpunkt serienummer som börjar på 622 dvs ditt har utgått utan ersättning.

det lilla kretskortet uppe finns att få tag på och det är väl troligt att detta är fel på elkabel finns oxå
kretskortet har artnr 2085692016 kostar knappt en tusing
kablens dito är 2086034028 för ca 600.-

jag tror fortfarande på kablen
så har du inget för dig... ta bort den du har och inspektera den nogsamt.
Hej! Jag tog under dagen idag tag i det. Helt riktigt så var elkabeln i två delar alldeles ovanför dörren. Den måste ha ryckts sönder när dörren rasade ner för att gångleden satt löst. Kabeln byttes sakta och försiktigt ut och jag har nu kopplat in den till fullo på båda ändar (verifierat att båda klickat i respektive kretskort) och får det trots allt inte att fungera. Displayen på vattendispensern börjar inte lysa så misstänker att ingen el når fram. Är det något mer jag behöver göra för att få igång den eller är det bara konstatera att elkabeln inte rättade till problemet utan att problemet därmed ligger på någon annan komponent? Om ja, vad kan det i så fall vara? Något av kretskorten?
 
A
Du har inte råkat stänga av is-maskinen?
 
electroluxaren skrev:
Du har inte råkat stänga av is-maskinen?
Isdispensern är påslagen på frysen. Däremot är vattendispensern fortsatt helt nedsläckt. Är det något jag missar? Behöver jag slå på något direkt efter att jag kopplat i den nya kabeln som går mellan kretskortet i kylens tak och via kylens dörr ner till själva vattendispensern?
 
A
Nä fel av mig
har du någon funktion öht?
annars är det något av kretskorten
mest troligt det i dörren
 
electroluxaren skrev:
Nä fel av mig
har du någon funktion öht?
annars är det något av kretskorten
mest troligt det i dörren
Nej, fronten på kylen där själva vattendispensern sitter (dvs där man tar vatten) är bara helt nedsläckt...trots kabelbyte. Något tips på vad jag kan göra då? Varifrån får dispensen el? Känns som den första förutsättningen inte funkar då den ju inte ens får el. Däremot är kylen uppe och fungerar precis som vanligt.
 
A
Det är samma kabel som strömförsörjer via samma kretskort uppe i toppen av kylen
men även kretskortet i dispensern kan ju vara kasst
 
electroluxaren skrev:
Det är samma kabel som strömförsörjer via samma kretskort uppe i toppen av kylen
men även kretskortet i dispensern kan ju vara kasst
Kabeln var uppenbarligen sönder då den hade styckats itu när jag öppnade upp. Kan det vara så att flera komponenter skadat sig samtidigt? Tycker du det kan vara värt att byta något av kretskorten? Om ja, vilket har störst sannolikhet att rätta problemet baserat på den informationen jag har gett?
 
A
omöjligt att svara på vilket kretskort som är mest kasst
du såg inget när du bytte kabeln som såg mer konstigt ut än något annat
 
electroluxaren skrev:
omöjligt att svara på vilket kretskort som är mest kasst
du såg inget när du bytte kabeln som såg mer konstigt ut än något annat
Hej! Ursäkta, har varit bortrest. Nej, det gjorde jag inte. Jag drog inte heller ut kabeln för att skicka tillbaks den och få pengarna tillbaks så nu har jag betalat 500kr för kabeln så här långt och tänkte att jag drar det ett steg längre då istället, dvs genom att jag köper ytterligare en komponent. Jag minns att du tidigare tog fram en av kretskorten för beställning men att den andra inte fanns - men baserat på vad jag skrivit tidigare, erfarenhetsmässigt, finns det någon större chans att det är det ena kretskortet över det andra som orsakar felet i att vattendispensern inte ens sätts på utanpå kylen? Jag menar, själva kylen är ju igång men lampan på vattendispensern tänds inte ens för att indikera på att den får någon ström. Kabeln mellan kretskorten är ju nu utbytt och jag har dessutom verifierat att båda sitter i rätt och på plats där de ska.
 
A
Det är. NOg omöjligt att veta
 
Hej.

Mitt kylskåp har funkat helt ok i många år.
Dock så har det börjat strula :(

När det inte längre blev någon kolsyra i vattnet så bytte jag flaska. När jag gjorde det så reagerade jag på att det var lite gas kvar. Det pös alltså när jag lossat flaskan. Det tystnade dock ganska snabbt.
Jag skruvade loss adaptern och monterade i en ny flaska.
Fick inte någon kolsyra så jag ökade mängdskruven lite lite lite.

Nu får jag knappt någon kolsyra när jag väljer kolsyra samt att när jag väljer vanligt vatten så är det lite kolsyra i hela tiden. Om jag låter dispensern vara en stund så byggs det tillslut upp sådant tryck i kyslkåpets vanliga vattenläge så det bara kommer gas, efter en stund kommer det kolsyrat vatten.
Det känns alltså som det läcker över lite gas hela tiden till den sidan som inte skall innehålla gas....Vad kan detta bero på ?

Jag tänkte även ta ur flaskan och när jag gjorde det så släpper inte ventilen utan det är fullt tryck ur flaskan.
Jag lossade den tog ut den..Och lät den pysa klart/tina upp...

Har någon där ute något tips på vad som kan vara fel ?
Förmodar att en losstagen flaska så kan det bara fela på adaptern ? Men kan det orsaka dom andra problemen jag har ?

Mvh Jerry
 
A
Har du följt proceduren för gasflaske byte och kört ut 2liter kolsyrat direkt efter?
 
electroluxaren skrev:
Har du följt proceduren för gasflaske byte och kört ut 2liter kolsyrat direkt efter?
Jo det har jag gjort. Använder kolsyran ganska mkt. Byter nog flaska varannan månad ungefär så det har blivit några flaskor. Har aldrig hänt förut.
Det jag funderar på är varför inte flaskan tätade när jag lossade den.
Vet någon hur det funkar och vad som skiljer kolsyran från det vanliga vattnet.
Farsan har ett likadant skåp och han fick kolsyra i köksblandarn. Vet dock inte vad dom bytte då men det känns ju som liknande problem.
 
Vi upplever ibland samma problem, med kolsyrat vatten i kranar, toalett, den vanliga vattendispensern i kylskåpet. Det uppkommer vid några situationer.
A. Tar ut stora mängder kolsyrat vatten på kort tid
B. Någon gasflaska startar i detta läge, dvs ger för mycket kolsyra.

Jag tror det har med frysning att göra! När vi byter flaska byter vi ventil, har två stycken. Dvs den är torr. Inledningsvis när kylskåpet var nytt, hände det lite oftare då vi hade någon grad lägre temp i kylskåpet.
I fallet B kan jag tänka mig att det finns lite vatten i patronen, som fryser i ventilen.

Detta är våra tankar kring liknande problem
 
A
När man får kolsyran i skithusstolen eller kranen så är det backventilerna som byts.
Att den inte tätade i adaptern kan bero på flaskan eller själva adaptern.
Billigast att prova annan flaska.
Carboniseringsprocessen styrs av diffrentialtrycksventilen.
Fel på den brukar inte ge dina symptom, men om du får dåligt tryck på vattnet ut så.
Är den av mässing kan den vara slut då kolsyran sliter hårt på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.