Hej,

har planer på att bygga en köksö utan häll och vask, mest som extra arbetsyta/bar/frukostbord. Jag skulle helst vilja ha en granitskiva, men priserna verkar rinna iväg om man vill ha något annat än 600mm bredd.
Däremot finns det små "avlastningsskivor" (30x600x600mm) i granit för riktigt bra priser, så jag funderade på om man skulle kunna sätta dem "back to back" för att få 1200 bredd, och 2 eller 3 rader för att få 1200 eller 1800 längd. Kan man foga dem hyfsat snyggt? Sen behöver man kanske fästa i en skiva under (spån/gips?) för att det ska bli hyfsat stabilt. Någon som har erfarenhet av det här?
 

Vart finns dessa billiga 600x600 avlastningsskivor i granit att köpa? Jag har tänkt bygga ett litet sideboard med ungefär de måtten, och med stenskiva. Hos ett stenhuggeri kostar nog en sådan skiva 2000 med kantslipning.
 
kindvall skrev:
Hej,

har planer på att bygga en köksö utan häll och vask, mest som extra arbetsyta/bar/frukostbord. Jag skulle helst vilja ha en granitskiva, men priserna verkar rinna iväg om man vill ha något annat än 600mm bredd.
Däremot finns det små "avlastningsskivor" (30x600x600mm) i granit för riktigt bra priser, så jag funderade  på om man skulle kunna sätta dem "back to back" för att få 1200 bredd, och 2 eller 3 rader för att få 1200 eller 1800 längd. Kan man foga dem hyfsat snyggt? Sen behöver man kanske fästa i en skiva under (spån/gips?) för att det ska bli hyfsat stabilt. Någon som har erfarenhet av det här?
Och för att försöka komma med lite svar... Här finns en tråd med lite info om skarvar i granitskivor. Jag tror inte en spånplatta ger någon poäng. Det är inte ovanligt att man bara lägger skivorna på deras plats (tyngden gör att de inte kommer flytta sig). Eller limma med sättlim på några ställen på kontaktytorna.

Det viktiga är att underlaget klarar vikten av granitskivorna (de är rejält tunga) och att skivorna får tillräckligt med stöd för att inte spricka (jag tror inte det är någon större risk om vi talar 600 x 600 x 30).
 
Silvan har billiga granitskivor, de kostar runt 400 kronor styck. Å andra sidan finns det bara tre olika sorter: gråsvart, gold, och gråvitspräcklig.
 
Tack för trådlänken. Där står inget om hur man skarvar. Kan man lägga dem kloss intill varandra och försöka fylla igen och dölja skarven, eller behöver man göra en riktig fog med mellanrum mellan skivorna?
Beroende på hur jag skall sätta ihop underredet kanske jag behöver ha en skiva som fördelar vikten. Jag vill eventuellt bygga in en liten vinkyl i ön, och är inte riktigt säker på om jag får in den i ett skåp eller om den får stå för sig själv i en "nisch".
 
Har byggt en fontän med svart granit. Där jag stod för samma problem med sammanfogningen. Det löstes med svart silikon och blev en nästan osynlig skarv. Problemet om man vill ha en osynlig skarv är att de är snedfasade med någon millimeter. Det är en fråga om vad du tycker är mest estetiskt tilltalande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.