Hur ska vi be att få skarvat? Har beställt en 3.40 lång bänkskiva i granit. Gick inte att få den i ett stycke, utan måste ha en skarv någonstans ???Granitfirmans enda förslag var vid den inbyggda spishällen. Det innebär att det blir 2 ca 5 cm´s "jack" i var sida om nederkant och överkant av spishällen=4 "jack". Fult tycker vi, men det är kanske enda/bästa sättet att göra det på?
Någon som har gjort så eller på något annat vis?
 
Så långt tänkte inte jag... ;)Den lär ju väga några kilo...

Det blir kanske bra så ändå!? Tyckte bara att det kändes konstigt med 4 småskarvar och om det hade varit bättre med en lång skarv över hela???

 
Vi ska ha 2 st 280 cm skivor samt en 200 cm skiva. De uppgifter vi har fått är att de ofta får 3 meters skivor men att ändarna ofta är lite fulaoch oanvändbara men att det bör gå att få 280 cm-skivorna.
 
Mina päron använde den lösningen på sin (svarta) granitbänkskiva, och skarvarna syns knappt.
Eller, jo, visst syns de men det är absolut inte så att man störs av dem.
Var heller inte orolig för skräp i skarven. Trots att skarvytorna är svagt fasade, vilket lämnar ett tunnt spår i skivan, så fastnar där minimalt med skräp.

I och för sig beror det mycket på skivans yta och ljuset i köket. Är skivan högblank och ljuset faller så att du får en spegling precis vid skarvarna som du ser varje gång du går in i köket så blir det ju självklart vedervädrigt.
 
var köper man en granitskiva ? jag börjar fundera på svartgranit till min inbyggnadshäll häll i hörn , vad kan den kosta med 1400 mm bred och 900 djup ?
 
Vi har beställt vår hos en lokal stenfirma. De gör, förutom bänkskivor, gravstenar och annat i marmor, granit och div. sten....

Mvh
 
Hej! Vi har gjort exakt så, 4 skarvar vid hällen på vår granitskiva. Stenhuggaren rekommenderade oss att gör ordentliga fasningar i skarvarna istället för att försöka få rakt skurna. Vi litade på honom och det blev kanonbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.