A
Z Zakalwe skrev:
Inte så mycket för "lösning" egentligen, en 24-portars PoE switch, en 4-diskars NAS (ReadyNAS x86 något), en 650 VA UPS och en x86 fläktlös mini-PC (som agerar router) är ute på kattvinden på en träskiva. Kattvinden är oisolerad men ventilerad (det fick insektsnät). På vintern (när det är som kallast, typ -20) håller hårdiskarna i NAS:en +10 grader. Hårdiskarna "håller sig själva" varma (de spinner 24/7 och går aldrig under 10 grader även när det är -20 ute). Blir det varmt "gasar" NAS:ens fläkt på . På sommaren kan diskarna gå upp i 45 grader när det är som varmast. CPU:n typ 50-60 grader som mest.

Här är NAS:ens templog för moderkort + CPU under vintern (tyvärr saknas det data innan oktober då jag uppdaterade operativet). Diskarna loggas inte men ligger i nuvarande stund på 27 grader. x86 routern har inga rörliga delar (fläktlös) och switchen värmer upp sig själv. Allt tillsammans drar 112W i drift.

[bild]

P.S. Jag bestämde mig att köra på med mina veterandiskar tills SMART-fel börjar uppstå. Det är rätt dyrt med fyra stora diskar klassade för NAS. Dessa är WD "Enterprise" diskar byggda för NAS-bruk, vilket antagligen förklarar livslängden. Känner folk som har försökt använda billigare "gröna" eller "arkiv"-diskar i NAS-bruk med mindre lyckade resultat.
Tack för ditt utförliga svar!!!!!!

Denna NAS tänkte jag mig https://www.synology.com/sv-se/products/DS918+#specs
med 4st - WD RED NAS diskar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2167793

I det du berättar så känns det som att jag bara kan slänga upp denna lösning på vinden och det kommer funka i -15 och +40 grader inomhustemperatur.

Har du någon vind som kanske inte blir lika stekhet som vår?
Vi har ett eksjöhus byggt 2004.

mvh
 
StefanEriksson skrev:
Denna NAS tänkte jag mig [länk]
med 4st - WD RED NAS diskar: [länk]

I det du berättar så känns det som att jag bara kan slänga upp denna lösning på vinden och det kommer funka i -15 och +40 grader inomhustemperatur.
Det funkar för mig åtminstone. Dock drar mina diskar 8,1 - 10,7 W (7200RPM) och diskar du länkade till drar 3,3 - 4,5 W (5200 RPM) Dvs. kommer de inte att alstra lika mycket värme under drift.

StefanEriksson skrev:
Har du någon vind som kanske inte blir lika stekhet som vår?
Vi har ett eksjöhus byggt 2004.
Vårt hus är byggt 1977. Dock har jag placerat utrustningen på norra sidan som inte är lika solbelyst.
 
A
Jag funderar på om jag ska lägga allt i ett rackskåp med något typ av mini-element som är igång endast vintertid.

Frågan är om man ska isolera rackskåpet också, men då kanske det blir kokhett vintertid.

Tack för tipset om norra-sidan.
 
A
WD red 4TB ca 1400kr
Fungerar i omgivningstemperatur: 0-60 grader
El-förbrukning läs/skriv = 4.5 Watt

WD red pro 4TB ca 2100kr
Fungerar i omgivningstemperatur: 0-65 grader
El-förbrukning läs/skriv = 7.2 Watt
---------------------------------------------

Det känns som att det aldrig kommer bli över 60 grader uppe på vinden, så RED räcker nog.

Dina diskar drar ca 9,4 W och ligger på som lägst 10 grader säger du.
RED som drar ca 4,5 W bör bli kallare, men med hjälp av isolering runt rackskåpet som innehåller switch, adaptrar och temperaturstyrda fläktar bör vi inte hamna under 0 grader.

Vad tycker du, tänker jag fel? :D
 
A
Det största problemet nu är egentligen hur och vad för temperaturstyrda fläktar jag ska köpa?

Vet någon om det finns färdiga där fläkten går igång vid en viss temperatur? Tack.
 
  • Illustration av en NAS med frågan om temperaturstyrda fläktar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Z Zakalwe skrev:
Det funkar för mig åtminstone. Dock drar mina diskar 8,1 - 10,7 W (7200RPM) och diskar du länkade till drar 3,3 - 4,5 W (5200 RPM) Dvs. kommer de inte att alstra lika mycket värme under drift.



Vårt hus är byggt 1977. Dock har jag placerat utrustningen på norra sidan som inte är lika solbelyst.
Är det inte brandrisk att ha allt på vinden sommartid? Någon på sweclockers skrämde mig, tror jag lägger grejerna i ett förråd utomhus.
 
StefanEriksson skrev:
Är det inte brandrisk att ha allt på vinden sommartid? Någon på sweclockers skrämde mig, tror jag lägger grejerna i ett förråd utomhus.
Mja, det blir inte varmare på kallvinden än inomhus (det blir förfärligt varmt hos oss på somrarna) så jag är inte orolig. Kattvinden är oisolerad, men i övrigt är det stabil miljö där.

Jag skulle ha skippat temperaturstyrda fläktar och rackskåp. Bygg en liten låda med öppen baksida bara och observera temperaturen på diskar. Den inbyggda fläkten i NAS:en räcker långt för att hålla diskarna kylda.
 
A
Z Zakalwe skrev:
Mja, det blir inte varmare på kallvinden än inomhus (det blir förfärligt varmt hos oss på somrarna) så jag är inte orolig. Kattvinden är oisolerad, men i övrigt är det stabil miljö där.

Jag skulle ha skippat temperaturstyrda fläktar och rackskåp. Bygg en liten låda med öppen baksida bara och observera temperaturen på diskar. Den inbyggda fläkten i NAS:en räcker långt för att hålla diskarna kylda.
Hej!
Jag minns en gång när jag gick upp där sommartid vilken bastu det var där uppe, så jag tror det är varmare hos oss iallafall på vinden. Tror bara luften värms upp utan att riktigt snurra.

Bättre att ha det i ett förråd i skuggan, ända är bara hur man ska värma upp det vintertid, men då får jag väl göra så som jag tänkte med isolerat rackskåp.

Tack!!
 
StefanEriksson skrev:
Jag minns en gång när jag gick upp där sommartid vilken bastu det var där uppe, så jag tror det är varmare hos oss iallafall på vinden. Tror bara luften värms upp utan att riktigt snurra.
Absolut. Vinden blir varm hos oss också. Observera dock att jag har prylar på kattvinden som är välventilerad då luften går in via den och upp till taknocken...
 
  • Sektionsdiagram över hus vägg och tak som visar ventilerad kattvind och luftflöde upp till taknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jaha! Men hur fick du upp grejerna där?
Trodde kattvind vara samma sak :( Tack för förklaringen!!

Hänger du på sweclockers också? Med tanke på bilden ;)
 
A
Värmebehov = 25-30 W per m3 enligt gkp.se
Det isolerade rackskåpet är knappt 1 kubikmeter.

Hårddisk:
WD red 4TB ca 1400kr
Fungerar i omgivningstemperatur: 0-60 grader
El-förbrukning läs/skriv = 4.5 Watt

4st av den hårddisken så har vi 4.5Wx5 = 18W
+
CPU synology
+
Adaptrar som blir varma

Borde hamna kring 20-25W som lägst.

Känns som det knappt behövs någon extra uppvärmning efter den uträkningen.
:D jippi
 
StefanEriksson skrev:
Jaha! Men hur fick du upp grejerna där?
Vi har inspektionsluckor mot kattvinden, så man kan krypa ut.
 
  • Inspektionslucka placerad längs en vägg med tapet, med handtag för tillgång till kattvinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.