Tycker priset är dyrt, men rimligt när jag tänker på vad jag själv skulle begära för att jobba på helgen (om jag skall skatta för det).

Av en slump är dock slutsumman för arbetstiden nästan samma som jag betalade totalt för:
Nermonerering av gammalt fasadmatarskåp, förlängning av inkommande kabel och inkoppling samt uppsättning av nytt fasadmatarskåpb.

Total arbetstid ungefär 8 timmar och <6000kr, i det perspektivet var TS pris dyrt...
 
elpaco elpaco skrev:
Du måste skilja på din lön och vad firman fakturerar. Det är inte samma sak. Du skall ta dig till arbetet, likaså jag, och det får vi inte betalt för i lön. Inte heller hantverkaren, eller firman fakturerar. Om chefen däremot skickar mig någonstans på arbetstid så får jag betalt i lön. Och likaså får hantverkaren då lön. Firman behöver uppvägs förlusten av arbetstid när hantverkaren sitter i bilen med lön. Firman kan då göra på två sätt:
1) Inte fakturera färdtid och sprida kostnaden på höjd timpenning för alla kunder.
2) Ta betalt för färdtid.

Vad tycker du - skall vi kunder i stan solidariskt betala för att rörmokaren åker fem mil ut på vischan? Det är vad det handlar om. Inget annat.
Köper det du säger men som kund skulle jag hellre betala för 1) då jag kan enkelt se tid spenderat = tid jag betalar för, restider och optimering av restider mellan kunder blir ett utslag av hur bra en firma är på att ha standarddelar och material i bilen samt minimera onödiga resor, dvs timpenning för mig som kund. Inga diskussioner om dubbeldebiteringar för restider till kunder nära varann. Sen är kanske inte det applicerbart på en jour på helgen så vi kanske är lite off topic. Men håller med om resonemanget elpaco
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
ZNK ZNK skrev:
Köper det du säger men som kund skulle jag hellre betala för 1) då jag kan enkelt se tid spenderat = tid jag betalar för, restider och optimering av restider mellan kunder blir ett utslag av hur bra en firma är på att ha standarddelar och material i bilen samt minimera onödiga resor, dvs timpenning för mig som kund. Inga diskussioner om dubbeldebiteringar för restider till kunder nära varann. Sen är kanske inte det applicerbart på en jour på helgen så vi kanske är lite off topic. Men håller med om resonemanget elpaco
Jag är kraftigt för att alla omkostnader och marginaler skall bakas in i timpris, med undantag för just restid. Jag vill inte betala för servicebil, fantasipåslag för material osv. Debitera hellre 800:-/t. Reskostnad är dock vettigt. Han man sett tre kunder i området kan hantverkaren dela på kostnaden dem mellan.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Men, under jourtid får man nog räkna med en resa per kund.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är knappast ett expertjobb. Det är reglerade behörighetskrav. Men knappast något som kan klassas som expert nivå. De flesta elektriker verkar vara långt ifrån experter.
Instämmer....de flesta elektriker jag jobbar med får nog klassas som svagbegåvade, tandlösa, inavlade samt småkriminella. Jag fattar inte hur de kunnat tjata till sig en ingejörslön.
 
Haha hur fan sånger man av bevakningen... ska sluta skriva inlägg på ”heta trådar”

...Edit, ska sluta läsa alla svar så enkelt var det
 
  • Haha
TobbeP
  • Laddar…
ZNK ZNK skrev:
Haha hur fan sånger man av bevakningen... ska sluta skriva inlägg på ”heta trådar”

...Edit, ska sluta läsa alla svar så enkelt var det
Bevakningar -> markera tråden -> avsluta bevakning
 
Förstår inte varför många försöker försvara det höga beloppet. För mig är det ocker.
 
B Bernt_Karlsson skrev:
Förstår inte varför många försöker försvara det höga beloppet. För mig är det ocker.
Det är ett utfall av minskade klasskillnader och att folk skall få betalt när de jobbar på sin fritid. Men så klart även av marknadsekonomi och möjlighet.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är dyrt. Men det är dyrt att rycka upp någon ur TV soffan. Det borde de naturligtvis upplyst om innan de åkte ut.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är dyrt. Men det är dyrt att rycka upp någon ur TV soffan. Det borde de naturligtvis upplyst om innan de åkte ut.
Ja, det är minst sagt dyrt och håller med om att de borde informerat innan.. Men jag skulle inte riktigt hålla med om formuleringen "rycka upp ur TV soffan". Detta antar jag är schemalagd jour och ingår i arbetsuppgifterna. Ger inte heller speciellt hög timlön för hantverkaren vilket annars kunde motivera det höga priset.
Sen skulle jag vilja säga att det inte handlar så mkt om jour eller ej. Överhuvudtaget dyrt med hantverkare. Minsta VVS/EL jobb kan ju kosta en förmögenhet där en simpel klämring faktureras till minst sagt oskäliga priser.
Men det är väl tillgång och efterfrågan....
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Studerar man ett antal elfirmors bokslut tex 3 år på raken, så ser man att vi för lite konkurans i Sverige bla på den marknaden...
 
Sir James Sir James skrev:
Studerar man ett antal elfirmors bokslut tex 3 år på raken, så ser man att vi för lite konkurans i Sverige bla på den marknaden...
Ja, det finns för få som kan hantverk, och värre kommer det att bli.
 
wildeside
Om man inte är villig att betala vad det kostar får man lösa problemet själv!
Tycker ni att det vore bättre om inget företag vill komma till er och göra jobbet om det inte är vardag mellan 7.00-16.00.
För att göra jobbet till ordinarie pris.
Då ska man nog inte ringa en jour.
 
  • Gilla
Andreas781002 och 2 till
  • Laddar…
Undrar om det inte kan vara så att detta med ”jour” i en större stad som denna bara existerar just när Bravida skall fakturera en privatkund eller mindre företagare som inte är insatt i branschens speciella bondfångarmetoder (som efter vad som skrivits här att döma verkar väl etablerade). Bravida är ju stora och har sannolikt verksamhet 24/7 med flera elektriker och sannolikt även kontorspersonal i tjänst i stort sett dygnet runt. Knappast någon som slits upp ur tv-soffan där hemma alltså. Att åka på ett jobb som mitt tror jag knappast genererar särskilt höga kostnader, om ens några alls, utöver dem man ändå skulle ha haft (restiden var max 10 minuter). För 50 år sedan skulle många elektriker ha avstått från att ta betalt för en sådan struntsak, men idag är det helt andra tider.

Notera att det faktiskt finns andra hänsyn att ta än företagens kalkyler, som om man får tro vad anförts i den hör tråden ofta verkar vara ytterst ”konstruerade”. Ta till exempel resonemangen om resor till och från arbetet. Att företag debiterar sina kunder för resor till arbetsplatsen, medan anställda inte får betalt för sina resor till arbetsplatsen, beror i huvudsak på att arbetsgivarsidan haft skickligare förhandlare än arbetarsidan. I båda fallen är det tjänsteavtal, så de skulle kunna ha liknande villkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.