71 312 läst · 343 svar
71k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Tycker priset är dyrt, men rimligt när jag tänker på vad jag själv skulle begära för att jobba på helgen (om jag skall skatta för det).
Av en slump är dock slutsumman för arbetstiden nästan samma som jag betalade totalt för:
Nermonerering av gammalt fasadmatarskåp, förlängning av inkommande kabel och inkoppling samt uppsättning av nytt fasadmatarskåpb.
Total arbetstid ungefär 8 timmar och <6000kr, i det perspektivet var TS pris dyrt...
Av en slump är dock slutsumman för arbetstiden nästan samma som jag betalade totalt för:
Nermonerering av gammalt fasadmatarskåp, förlängning av inkommande kabel och inkoppling samt uppsättning av nytt fasadmatarskåpb.
Total arbetstid ungefär 8 timmar och <6000kr, i det perspektivet var TS pris dyrt...
Köper det du säger men som kund skulle jag hellre betala för 1) då jag kan enkelt se tid spenderat = tid jag betalar för, restider och optimering av restider mellan kunder blir ett utslag av hur bra en firma är på att ha standarddelar och material i bilen samt minimera onödiga resor, dvs timpenning för mig som kund. Inga diskussioner om dubbeldebiteringar för restider till kunder nära varann. Sen är kanske inte det applicerbart på en jour på helgen så vi kanske är lite off topic. Men håller med om resonemanget elpacoelpaco skrev:Du måste skilja på din lön och vad firman fakturerar. Det är inte samma sak. Du skall ta dig till arbetet, likaså jag, och det får vi inte betalt för i lön. Inte heller hantverkaren, eller firman fakturerar. Om chefen däremot skickar mig någonstans på arbetstid så får jag betalt i lön. Och likaså får hantverkaren då lön. Firman behöver uppvägs förlusten av arbetstid när hantverkaren sitter i bilen med lön. Firman kan då göra på två sätt:
1) Inte fakturera färdtid och sprida kostnaden på höjd timpenning för alla kunder.
2) Ta betalt för färdtid.
Vad tycker du - skall vi kunder i stan solidariskt betala för att rörmokaren åker fem mil ut på vischan? Det är vad det handlar om. Inget annat.
Jag är kraftigt för att alla omkostnader och marginaler skall bakas in i timpris, med undantag för just restid. Jag vill inte betala för servicebil, fantasipåslag för material osv. Debitera hellre 800:-/t. Reskostnad är dock vettigt. Han man sett tre kunder i området kan hantverkaren dela på kostnaden dem mellan.ZNK skrev:Köper det du säger men som kund skulle jag hellre betala för 1) då jag kan enkelt se tid spenderat = tid jag betalar för, restider och optimering av restider mellan kunder blir ett utslag av hur bra en firma är på att ha standarddelar och material i bilen samt minimera onödiga resor, dvs timpenning för mig som kund. Inga diskussioner om dubbeldebiteringar för restider till kunder nära varann. Sen är kanske inte det applicerbart på en jour på helgen så vi kanske är lite off topic. Men håller med om resonemanget elpaco
Men, under jourtid får man nog räkna med en resa per kund.
Instämmer....de flesta elektriker jag jobbar med får nog klassas som svagbegåvade, tandlösa, inavlade samt småkriminella. Jag fattar inte hur de kunnat tjata till sig en ingejörslön.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 71 inlägg
Förstår inte varför många försöker försvara det höga beloppet. För mig är det ocker.
Ja, det är dyrt. Men det är dyrt att rycka upp någon ur TV soffan. Det borde de naturligtvis upplyst om innan de åkte ut.
Ja, det är minst sagt dyrt och håller med om att de borde informerat innan.. Men jag skulle inte riktigt hålla med om formuleringen "rycka upp ur TV soffan". Detta antar jag är schemalagd jour och ingår i arbetsuppgifterna. Ger inte heller speciellt hög timlön för hantverkaren vilket annars kunde motivera det höga priset.D Daniel 109 skrev:
Sen skulle jag vilja säga att det inte handlar så mkt om jour eller ej. Överhuvudtaget dyrt med hantverkare. Minsta VVS/EL jobb kan ju kosta en förmögenhet där en simpel klämring faktureras till minst sagt oskäliga priser.
Men det är väl tillgång och efterfrågan....
Studerar man ett antal elfirmors bokslut tex 3 år på raken, så ser man att vi för lite konkurans i Sverige bla på den marknaden...B BertStL skrev:En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Om man inte är villig att betala vad det kostar får man lösa problemet själv!
Tycker ni att det vore bättre om inget företag vill komma till er och göra jobbet om det inte är vardag mellan 7.00-16.00.
För att göra jobbet till ordinarie pris.
Då ska man nog inte ringa en jour.
Tycker ni att det vore bättre om inget företag vill komma till er och göra jobbet om det inte är vardag mellan 7.00-16.00.
För att göra jobbet till ordinarie pris.
Då ska man nog inte ringa en jour.
Undrar om det inte kan vara så att detta med ”jour” i en större stad som denna bara existerar just när Bravida skall fakturera en privatkund eller mindre företagare som inte är insatt i branschens speciella bondfångarmetoder (som efter vad som skrivits här att döma verkar väl etablerade). Bravida är ju stora och har sannolikt verksamhet 24/7 med flera elektriker och sannolikt även kontorspersonal i tjänst i stort sett dygnet runt. Knappast någon som slits upp ur tv-soffan där hemma alltså. Att åka på ett jobb som mitt tror jag knappast genererar särskilt höga kostnader, om ens några alls, utöver dem man ändå skulle ha haft (restiden var max 10 minuter). För 50 år sedan skulle många elektriker ha avstått från att ta betalt för en sådan struntsak, men idag är det helt andra tider.
Notera att det faktiskt finns andra hänsyn att ta än företagens kalkyler, som om man får tro vad anförts i den hör tråden ofta verkar vara ytterst ”konstruerade”. Ta till exempel resonemangen om resor till och från arbetet. Att företag debiterar sina kunder för resor till arbetsplatsen, medan anställda inte får betalt för sina resor till arbetsplatsen, beror i huvudsak på att arbetsgivarsidan haft skickligare förhandlare än arbetarsidan. I båda fallen är det tjänsteavtal, så de skulle kunna ha liknande villkor.
Notera att det faktiskt finns andra hänsyn att ta än företagens kalkyler, som om man får tro vad anförts i den hör tråden ofta verkar vara ytterst ”konstruerade”. Ta till exempel resonemangen om resor till och från arbetet. Att företag debiterar sina kunder för resor till arbetsplatsen, medan anställda inte får betalt för sina resor till arbetsplatsen, beror i huvudsak på att arbetsgivarsidan haft skickligare förhandlare än arbetarsidan. I båda fallen är det tjänsteavtal, så de skulle kunna ha liknande villkor.