Hej,

Jag går i planer på att fräsa in flexslang i lägenheten, dock så vet jag inte vilket material som ska användas för att fylla igen spåret efteråt, för att tapetsera på.

Spåren ska vara 40x20mm och 20x20mm.

Väggen är lättbetong skikt och spillmaterial/cement (svart sten)

Spackel sjunker ihop och spricker vid tjockare skick, annars vore det en lösning. Vill helst undvika att spackla 5 gånger, eftersom det är ca 25 m spår totalt

Länka gärna tips på produkter som ni använt! =)
 
Vanligt lagningsbruk och låta det torka ett tag. Sedan spackel utanpå när du spacklar resten.
 
Gipsbruk är smidigt och enkelt att jobba med.
Sen vanligt spackel för jämn yta.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
FullForce Patriiiik skrev:
Hej,

Jag går i planer på att fräsa in flexslang i lägenheten, dock så vet jag inte vilket material som ska användas för att fylla igen spåret efteråt, för att tapetsera på.

Spåren ska vara 40x20mm och 20x20mm.

Väggen är lättbetong skikt och spillmaterial/cement (svart sten)

Spackel sjunker ihop och spricker vid tjockare skick, annars vore det en lösning. Vill helst undvika att spackla 5 gånger, eftersom det är ca 25 m spår totalt

Länka gärna tips på produkter som ni använt! =)
Inte billigast, men bäst tycker jag, om du spacklar snyggt, så räcker det med 1 spackling. Finns på Hornbach också.
https://www.bauhaus.se/reparationsm...7LRvmWJ7Tyk0S49iO-UzJ7FskgTBfCtwaAhZJEALw_wcB
 
Tack för svar! Låter lite som det är en smaksak hur man löser detta. Det är inget av dessa som expanderar, vill ju helst att min flexslang ska vara hel. Eller kan jag vara lugn på den fronten?
 
FullForce Patriiiik skrev:
Tack för svar! Låter lite som det är en smaksak hur man löser detta. Det är inget av dessa som expanderar, vill ju helst att min flexslang ska vara hel. Eller kan jag vara lugn på den fronten?
Lagningsbruk t.ex. krymper minimalt i såpass små mängder, det kommer inte att märkas. Du kan vara lugn oavsett vilket av förslagen här du väljer.
 
Gypsum är enklast tycker jag.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Glöm inte att behandla med Primer innan du drar igång!! - Binder upp all skit som kan ställa till det och får allt att fästa bättre på poröst underlag. Jag brukar späda med vatten enligt anvisning och spraya på med duschflaska.
Vill du använda duschflaskan igen är det en god ide att spola ur den och spraya igenom rent vatten annars är den skrot...

Jag skulle som övriga talare slå ett slag för gipsputs, helt klart rätt val om du frågar mig.
OneStrike är inte rätt produkt just för detta.
 
Gipsputs är så mycket enklare!
Bara fukta upp med blomsprutan först och dra på. Fyll inte för högt utan avsluta hellre med vanligt handspackel (gipsputs är inte roligt att försöka slipa!)
 
Ok, men enklare på vilket sätt? Beter sig massan annorlunda?
Har inte arbetat med bruk tidigare, så ni får gärna beskriva skillnaden mellan lagningsbruk o gipsbruk.

Isåfall kör jag på blomspruta med vatten och gypsum istället då.
Gypsum primer är överskattat?
 
FullForce Patriiiik skrev:
Ok, men enklare på vilket sätt? Beter sig massan annorlunda?
Har inte arbetat med bruk tidigare, så ni får gärna beskriva skillnaden mellan lagningsbruk o gipsbruk.

Isåfall kör jag på blomspruta med vatten och gypsum istället då.
Gypsum primer är överskattat?
Gipsbruk är mycket porösare men kanske aningen lättare att hantera om man är lite ovan.
Jag har blandat kubikvis med olika bruk och visst finns det bättre val än lagningsbruk, men inte för samma billiga peng. Sen är det såpass lite det handlar om nu.
Har absolut ingenting positivt att säga om gipsbruk, förstår helt ärligt inte varför folk rekommenderar det. Lagningsbruk behöver du inte prima, bara du ser till att dammsuga och i bästa fall väta ytan lite.
Gipsbruk måste du prima för, och det kommer troligen att lossna i vilket fall.
 
Ja, någon hade lagat ett hål här i lägenheten tidigare med gips. Var som en lös skulptur jag fick ta bort.

Hittade en säck weber finbtong i källaren, kan det fungera också?
 
FullForce Patriiiik skrev:
Ja, någon hade lagat ett hål här i lägenheten tidigare med gips. Var som en lös skulptur jag fick ta bort.

Hittade en säck weber finbtong i källaren, kan det fungera också?
Låter precis som gipsbruk.

Det kommer fungera sämre. Jag hade inte använt det.
 
C C.Lundin skrev:
Gipsbruk är mycket porösare men kanske aningen lättare att hantera om man är lite ovan.
Jag har blandat kubikvis med olika bruk och visst finns det bättre val än lagningsbruk, men inte för samma billiga peng. Sen är det såpass lite det handlar om nu.
Har absolut ingenting positivt att säga om gipsbruk, förstår helt ärligt inte varför folk rekommenderar det. Lagningsbruk behöver du inte prima, bara du ser till att dammsuga och i bästa fall väta ytan lite.
Gipsbruk måste du prima för, och det kommer troligen att lossna i vilket fall.
Det är ju tydligt att du aldrig använt gipsputs. Man ska ju inte förväxla gipsputs med gips (även kallat gipsbruk). Gipsputs är grått medan gips/gipsbruk är vitt.
Gipsputsen blir stenhård, fäster otroligt bra på alla ytor och varken sväller eller sjunker ihop och spricker inte när det torkar.
Gipsputs är enkelt att blanda, dammar mycket mindre och kan blandas lös eller fast beroende på vad som behövs.

Bara dammsug, fukta underlaget med blomspruta (men inte så det rinner) och kasta eller dra på!
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.