Hade det gått att skippa den främre balken uppe mot taket i sista bilden?
 
N Noseone skrev:
Hade det gått att skippa den främre balken uppe mot taket i sista bilden?
Nej den är bärande för taket.
Man hade kunnat haft en järn balk istället med inhakade takstolar istället gömt på vinden men så blev det inte.
 
Redigerat:
Ser ut att bli ett riktigt häftigt hus! Inser också vad olika det är att bygga i "sten" jämfört med trä. Men ser ut som att du använder ett "stanley fatmax" vattpass. Det gör jag med trots att jag bygger i trä, så vissa likheter finns trots allt :geek:
 
:p:rofl:
R Roosen skrev:
Ser ut att bli ett riktigt häftigt hus! Inser också vad olika det är att bygga i "sten" jämfört med trä. Men ser ut som att du använder ett "stanley fatmax" vattpass. Det gör jag med trots att jag bygger i trä, så vissa likheter finns trots allt :geek:
Tack ska du ha.
Med detta billiga stanley pass har jag byggt precis hela huset så jag får hoppas det stämmer ;)

Vi monterar mkt dörrar på jobbet och använder detta där också så där kan man prova om passet stämmer:rofl:
 
Har renoverat stor del av huset samt byggt altan och en utbyggnad med likadant pass, bra grejer (y):D
 
H hagv skrev:
Har renoverat stor del av huset samt byggt altan och en utbyggnad med likadant pass, bra grejer (y):D
Då så.. då är det ju hur lungt som helst :D
 
  • Gilla
hagv
  • Laddar…
Bra jobbat! Ser svårt ut med allt pusslande... :) Hur bra blir ljudisoleringen mellan rummen med denna sten jämfört med vanlig isolerad trävägg? Någon skillnad?

Hur kommer det sig att du använder plåtband för att binda ihop på vissa ställen? För du limmar väl mot ytterväggar och tak också gissar jag?
 
C crazytok skrev:
Bra jobbat! Ser svårt ut med allt pusslande... :) Hur bra blir ljudisoleringen mellan rummen med denna sten jämfört med vanlig isolerad trävägg? Någon skillnad?

Hur kommer det sig att du använder plåtband för att binda ihop på vissa ställen? För du limmar väl mot ytterväggar och tak också gissar jag?
Vet inte hur skillnaden blir jämfört med trä och isolering men jag tror det blir bra ljud dämpning iaf. Jag får svara på detta när jag flyttat in;)

Xella visar denna metod med plåtband när man inte limmar blocken omlott som det blir här när jag stöter imot en färdig vägg. Jag limmar såklart också men plåtbanden blir en extra förstärkning. Mot taket limmar jag inte.
På en del videos visar dom att man ska fogskumma där uppe så får se vad jag gör. Kan ju bara dreva för ljudets skull också
 
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
Här har vi dom alla 7. I kök och badrum blir det kakel istället annars hade det blivit två till.

Den till vänster är nyss upptagen ur formen och slipad därav färg skillnaden.

När man har tid ska dom behandlas och limmas dit (y)
 
  • Sju betongplattor står uppradade mot en vägg, en med mörkare färg som är nyslipad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sju betongplattor står lutade mot vägg, en mörkare och nyslipad, övriga ljusgrå, vid byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 10 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Bra jobbat! Ser svårt ut med allt pusslande... :) Hur bra blir ljudisoleringen mellan rummen med denna sten
Nu har jag 200 mm sten men jag kan intyga att det blir knäpptyst mellan rummen. Stor skillnad mot det jag har idag (y)
 
  • Gilla
crazytok och 2 till
  • Laddar…
Sån skillnad jämfört med träväggar alltså? Imponerande...
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Ändå har jag byggt innerväggar med delade reglar och fullisolerade. Stor skillnad.(y)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Bra att veta... har själv funderat på det där med att bygga ljudisolerat och att man då sätter dubbla väggar med full isolering.

Ska själv sätta en skiljevägg i vårt sovrum i framtiden. Känns lite konstigt att plötsligt sätta en innervägg i sten dock. ;)
 
T Toddep skrev:
Grund arbetet är i full gång.
S100 cellplast inuti och s200 kant element blev det.
Såg att du hade en 38 cm bred kantbalk i plattan. Är det någon rekommendation från xella eller du ville bara ha extra bred? Enligt min k-ritning så är kantbalken någon centimeter utanför ytong blocket (365mm). Har själv tänkt göra kantbalken 30 cm då kantelementet är 10 cm så blocket får plats. Men blev bara lite undrande när jag såg din bild.
 
K Klumpen46 skrev:
Såg att du hade en 38 cm bred kantbalk i plattan. Är det någon rekommendation från xella eller du ville bara ha extra bred? Enligt min k-ritning så är kantbalken någon centimeter utanför ytong blocket (365mm). Har själv tänkt göra kantbalken 30 cm då kantelementet är 10 cm så blocket får plats. Men blev bara lite undrande när jag såg din bild.
Det va inte enligt min k ritning. Men det va rekomendationer ifrån flera grund tillverkare så det verkade som det va vanligt att man gjorde med dessa mått. Alltså man sätter kantelementet och sen på andra lagret cellplast så överlappar man kantelementen 10cm och sen på tredje lagret hamnar då kant i kant med kantelementet. Då blir det en stark vot.
Det va sen jag själv som valde hårdare kantelement.

Kantbalken blir då ca 40 cm på andra lagret och 50cm på tredje
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.