5
Fast mythbusters hade visst testat såg jag å det var en myt :cool::p
(Tänker å andra sidan inte prova själv )
 
  • Haha
URL
  • Laddar…
URL URL skrev:
"The hum" har jag stött på ett flertal gånger. Men är det inte när det inte finns någon förklaring till ljudet som folk kallar det för det? Jag är säker på att källan är maskinell här. Och det är ju positivt på så sätt att den inte följer med mig om jag flyttar.

Om du äter, försvinner ljudet då?
Jag tycker det försvinner efter ett tag när jag har ätit. Har märkt att jag hör oljudet oftare när jag har börjat träna mer och ofta blir hungrig.

Du skriver att ni snart blir en till? Är du gravid? Du kanske har lägre blodsocker då som ger dig bättre hörsel?
 
Jag kan tänka mig att eftersom det är så lågfrekvent så borde det gå att ganska enkelt att bygga en bullerutsläckare dvs en manick som fungerar som de hörlurar som kan minska omgivningsstörningar ganska dramatiskt, fast i större format. Det är nog ingen standard produkt men inte så svårt att bygga. En stor bashögtalare, en mic, en dsp med fördröjning och en förstärkare. Micken spelar in bullret och högtalaren spelar upp i störningen i motfas vid tex huvudändan på sängen - fungerar bara på en plats men sömn är viktigt så det är nog där man ska sätta in åtgärden. Stom-vibrationer blir nog svårt att släcka ut.

Lycka till i alla fall och hoppas det löser sig!

//
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Jag tycker det försvinner efter ett tag när jag har ätit. Har märkt att jag hör oljudet oftare när jag har börjat träna mer och ofta blir hungrig.

Du skriver att ni snart blir en till? Är du gravid? Du kanske har lägre blodsocker då som ger dig bättre hörsel?
Nej, nej, jag var nog otydlig. Jag menar att sambon håller på att bli galen på ljudet med och då blir vi två som inte kan bo här, än så länge är det "bara" jag. Så dumt det kan bli när man skriver :crysmile:

Jag antar att tinnitus är uteslutet i ditt fall också? Jag tänker isåfall på pulserande tinnitus med kroppsegna ljud. Märkligt fenomen hursom, hoppas du kan få en förklaring till det!
 
J jonte0 skrev:
Jag kan tänka mig att eftersom det är så lågfrekvent så borde det gå att ganska enkelt att bygga en bullerutsläckare dvs en manick som fungerar som de hörlurar som kan minska omgivningsstörningar ganska dramatiskt, fast i större format. Det är nog ingen standard produkt men inte så svårt att bygga. En stor bashögtalare, en mic, en dsp med fördröjning och en förstärkare. Micken spelar in bullret och högtalaren spelar upp i störningen i motfas vid tex huvudändan på sängen - fungerar bara på en plats men sömn är viktigt så det är nog där man ska sätta in åtgärden. Stom-vibrationer blir nog svårt att släcka ut.

Lycka till i alla fall och hoppas det löser sig!

//
Om man hade kunskapen så...

Jag har testat: pappkartong över huvudet, bygga en skärm med sittunderlag, gummitassar på sängen, ställa bord på högkant och lägga mig bakom, stoppa in huvudet längst in i städskåpet, ligga under sängen (den var dock för låg). Uppfinningsrikedomen är stor när man är desperat men än så länge har jag inte hittat något som funkar.

Tack för tipset men det där låter väl avancerat för mig. Men jag skulle gärna testa!
 
Om det är lågfrekvent buller som är problemet så blir storleken på alla tänkbara ljudsläckare orimligt stor. En så kallad Helmholzresonator, som är populär i många sammanhang, blir som ett rum. Det rör sig dessutom om väldigt stora energimängder så några pappkonstruktioner fungerar inte.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
När jag i desperation kontaktade en audionom för råd om hur jag skulle stänga ute basljud, när öronproppar gjorde att jag BARA hörde bas. Så sa hon ”tyvärr det finns inget du kan göra..det är ju inte praktiskt möjligt med en meter bly omkring sängen”
Så vi flyttade när ärendet drog ut på tiden, det gjorde även 13 andra från hyreshuset.
 
  • Gilla
Husmusan
  • Laddar…
Real7 Real7 skrev:
När jag i desperation kontaktade en audionom för råd om hur jag skulle stänga ute basljud, när öronproppar gjorde att jag BARA hörde bas. Så sa hon ”tyvärr det finns inget du kan göra..det är ju inte praktiskt möjligt med en meter bly omkring sängen”
Så vi flyttade när ärendet drog ut på tiden, det gjorde även 13 andra från hyreshuset.
Jag gjorde samma sak, kontaktade experter på hörselteknik och frågade om det fanns några öronproppar eller vad som helst. Onej, glöm det, det går absolut inte! Den typen av ljud måste man åtgärda källan för att bli av med.

Med den vetskapen och den erfarenhet man har nu så känns det extra jobbigt när folk föreslår öronproppar och hörselkåpor och dessutom envisas och säger att det fungerar. Som om det inte vore det första man testade...

Så hemskt att ni inte fick bukt med ljudet! Jag hoppas fortfarande även om jag inte riktigt tror på det själv.

Någon som har en meter bly till salu?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Beklagar fenomenet framförallt. Men som tidigare nämnts är mycket av detta individuellt

Varierar det mellan rummen? Varierar det inom rummet? Det finns tillfällen då vissa frekvenser förstärks relativt rummets utformning och absorption, ex rumsmoder. Flytta sängen/soffan/möbleringen och lyssna till ev förändringar i upplevelsen i olika punkter.

Jag skulle uppskatta om det skulle kunna göras en mätning och ljudinspelning med kalibrerad heltumsmic på ett antal positioner inomhus och utomhus, ex vid fasad. Gärna parallellt. Skicka sedan över rådata i tidsdomänen samt ljudfilen så kan jag spana lite på frevkensinnehållet i detalj. Men det är ju om ni får tag i en akustiker eller om företaget kan stå för den frågan.

Generellt är gällande lågfrekvent buller (31,5-200Hz i tersband) är det FoHMFS 2014:13 som "styr" i Sverige. Man kan även luta sig lite på LpC-kravet i samma handling. Kraven är relativt samma som dagens BBR-krav. Infraljud och tersband <31,5 Hz är generellt inget som regleras i Sverige. Tillägg/straff om 5 dB görs dock för tydligt tonala ljud. Dvs är kravet 30, skärps kravet till 25. Detta gäller dock endast för ex LpA (dBA) - ej LpC (dBC).

Om ngn gör en utredning eller liknande hos er, är det viktigt att påtala för dom att dB(A) troligt inte är relevant för er situation. Ni kommer inte kunna få ut ngt matnyttigt av det om innehållet i störningen ligger ex <500 Hz.
 
  • Gilla
haber25 och 2 till
  • Laddar…
Vad tycker ni det låter som? Allt utom kyl/frys samt inspelningsutrustning är avstängt. [länk]
Jag vet att jag hör höga frekvenser alldeles för bra och hör och störs ofta av ljud ingen annan kan höra. Men, jag kan höra detta ljud tydligt också. Hör egentligen 2 ljud: Ett "brummande" och ett lite mer fluktuerande, påminner lite om "dova vattenbubblor". Är det 2 ljud eller är det det ljudet du upplever som ett ljud? Jag lyssnade i 1,5 minuter ca och blev ordentligt yr! Obehagligt! Ska lyssna igen och se om jag kan beskriva det bättre, komma på vad det är som låter. Sambon håller på en del med maskiner av olika slag, ska låta honom lyssna, om han nu hör något, han brukar höra dåligt, generellt. Har ingen lösning, men jag förstår hur du känner dig! Om det är någon tröst...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
För många år sedan upplevde jag lågfrekvent buller här. Jag åtgärdade det genom att bygga om husgaveln. Det blev stående vågor i gaveln när det blåste från SV. SV är den förhärskande vindriktningen här. Ljudet påminde om när det kom bilar på den lilla vägen upp till fastigheten.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
K Karl P skrev:
Beklagar fenomenet framförallt. Men som tidigare nämnts är mycket av detta individuellt

Varierar det mellan rummen? Varierar det inom rummet? Det finns tillfällen då vissa frekvenser förstärks relativt rummets utformning och absorption, ex rumsmoder. Flytta sängen/soffan/möbleringen och lyssna till ev förändringar i upplevelsen i olika punkter.

Jag skulle uppskatta om det skulle kunna göras en mätning och ljudinspelning med kalibrerad heltumsmic på ett antal positioner inomhus och utomhus, ex vid fasad. Gärna parallellt. Skicka sedan över rådata i tidsdomänen samt ljudfilen så kan jag spana lite på frevkensinnehållet i detalj. Men det är ju om ni får tag i en akustiker eller om företaget kan stå för den frågan.

Generellt är gällande lågfrekvent buller (31,5-200Hz i tersband) är det FoHMFS 2014:13 som "styr" i Sverige. Man kan även luta sig lite på LpC-kravet i samma handling. Kraven är relativt samma som dagens BBR-krav. Infraljud och tersband <31,5 Hz är generellt inget som regleras i Sverige. Tillägg/straff om 5 dB görs dock för tydligt tonala ljud. Dvs är kravet 30, skärps kravet till 25. Detta gäller dock endast för ex LpA (dBA) - ej LpC (dBC).

Om ngn gör en utredning eller liknande hos er, är det viktigt att påtala för dom att dB(A) troligt inte är relevant för er situation. Ni kommer inte kunna få ut ngt matnyttigt av det om innehållet i störningen ligger ex <500 Hz.
Jo företaget har anlitat en akustiker. Jag har vänta på ett datum för en 24h mätning sedan dom var här och pratade den 15 mars. Det är tydligen viktigt att det blåser s/v och inte mer än 5 m/s. Det får heller inte vara någon nederbörd. Med andra ord, så långt ögat kan se blir det ingen mätning gjord på länge.

Det är sagt att man ska mäta ljudet ovägt. En minkrofon ovanför min säng, samt någon vibrationsmätning mot yttervägg. Skulle vara något på utsida yttervägg också. Under tiden mätningen pågår ska vi inte vara hemma. Låter det som en väl planerad mätning?

Industrin säger själva att dom följer och rättar sig efter reglerna för buller men kunde inte precisera vilka regler eller riktlinjer.

Sovrummet är absolut värst. Vi har ett stenhus/betong från 50-talet som är tilläggsisolerat på alla ytterväggar förutom ena ytterväggen i sovrummet som vetter mot en inglasad altan. Men i sovrummet har vi ett nytt treglasfönster, i andra rum gamla två glas. I vanliga fall är sovrummet det tystaste rummet, nu känns nästan luften tjock där inne och oljudet blir väldigt påträngande. Det låter i hela rummet men det är värst i hörnen. I övriga rum är det ganska samma nivå men det finns vissa punkter där ljudet är högre. Sidan som vetter mot söder kan nog vara lite värre men när ljudet är sådär högt så är det svårt att avgöra med bara hörseln, jag känner ju även vibrationerna i kroppen. Tycker dock som idag (är hemma nu) så kan jag vara i köket (norrsidan). Ljudet är något lägre just nu men inte borta. Sol och nästan +10 grader ute.

Jag har testat appen spectroid, gjorde inställningar enl en manual för att mäta lägre frekvenser men mobilens cut off ger felaktiga hz såklart. Vet att mobilen inte är ett lämpligt verktyg men jag ser ju där hur ljudkurvorna varierar i takt med ljudet (med lite fördröjning dock). Mäter jag vid hörn med den och jämför så ökar det i db just i hörnen.

Jag kommer inte ha möjlighet att ta ut en egen akustiker, det är dyrt och resultatet lär inte leda till något. Länsstyrelsen och industrin har bestämt att det är den planerade ljudmätningen som är tillförlitlig.

Det går inte kika på den oredigerade wav-filen inspelad med IK multimedia ARC2? En sådan har jag. Den var dock inte kalibrerad (det hann vi inte med då utrustningen var lånad, så även folket som hjälpte mig spela in den gången). Jag skulle gärna vilja veta mer om ljudet. Stirrar på spektrumanalysen men vet inte riktigt hur jag ska utläsa något vettigt i det.
 
Redigerat:
Axelida Axelida skrev:
Jag vet att jag hör höga frekvenser alldeles för bra och hör och störs ofta av ljud ingen annan kan höra. Men, jag kan höra detta ljud tydligt också. Hör egentligen 2 ljud: Ett "brummande" och ett lite mer fluktuerande, påminner lite om "dova vattenbubblor". Är det 2 ljud eller är det det ljudet du upplever som ett ljud? Jag lyssnade i 1,5 minuter ca och blev ordentligt yr! Obehagligt! Ska lyssna igen och se om jag kan beskriva det bättre, komma på vad det är som låter. Sambon håller på en del med maskiner av olika slag, ska låta honom lyssna, om han nu hör något, han brukar höra dåligt, generellt. Har ingen lösning, men jag förstår hur du känner dig! Om det är någon tröst...
Då hör du samma som mig, jag hör två ljud på inspelningen som stämmer med vad jag hör annars. Man hör öven vinden på den första inspelningen jag delade men det är rätt enkelt att särskilja från det andra, enligt min uppfattning.

I verkligheten, om jag lyssnar så kan jag uppfattar tre toner ibland. Ljudet blir ibland lite långsammare och då låter det annorlunda, jag har en liten melodislinga (som jag har lite svårt att förmedla här) som låter som när ljudet är som värst. När jag blir riktigt stressad och galen av ljudet så "sjungskriker" jag den, som för att överrösta. Det är säkert lika galet som det låter. Jag får ofta låten "såklart" med Petter i skallen (introt). Det låter lite så i ett visst parti fast en ton går ned isf för upp.
 
L Lasse Ln skrev:
För många år sedan upplevde jag lågfrekvent buller här. Jag åtgärdade det genom att bygga om husgaveln. Det blev stående vågor i gaveln när det blåste från SV. SV är den förhärskande vindriktningen här. Ljudet påminde om när det kom bilar på den lilla vägen upp till fastigheten.
Kom det plötsligt bara sådär? Hade du bott där länge innan det började?

Jag tror inte, eller jag är säker på att det inte är vinden som ger ljudet hos oss. Låter även när det är vindstilla. Men så skönt att du kunde hitta orsaken och en lösning på ditt problem. Oavsett källan till ljudet vill man ju bli av med det.
 
Usch så fruktansvärt! Driver en studio, och lyssnade igenom min rigg. Det låter otroligt mycket! 20hz stämmer nog bra, och i garderoben hör man första övertonen som då blir 40hz (som botten på en elbas...)

Jag tycker det låter som nånting som får en egenresonans. Mycket möjligt att de ökat trycket i maskinerna och att skorstenarna funkar ungefär som en superstor panflöjt, där tonen vibrerar när det blåser på ett visst sätt. 20 hz är ungefär 17 meter. Vet inte om det hjälper. Kanske kan det måttbestämma höjden på det som låter om det är luftburet?

Det andra jag kom att tänka på var nånting som mals ner. En maskin som går jämt förutom när den matas med nånting så att den måste jobba. Och det verkar ändå vara ganska regelbundet som "varvtalet" ändras.

kolla om det går att se hur urberget ligger under området. kanske ser ni nånting? och att det kan vara vibrationer via berget? inte håller de på att bygga en bil/tåg-tunnel nånstans?

Det sista jag kommer att tänka på är att om det nu är detta gigantiska företag som dragit upp produktionen, säkert investerat mycket pengar i nya maskiner för att kunna tjäna mer pengar. Tror du att de kommer att bry sig om dig? Jag hade heller inte stått ut, men för den typen av människor går pengarna före välmåendet. Om de kommer fram till att de har gjort nånting dumt så kommer de säkert att mörka det för att kunna fortsätta tjäna pengar. Tills den dan MÅNGA börjar protestera...

Efter att ha hört det där helt fruktansvärda ljudet är mitt största råd att flytta. Så snabbt som möjligt. Det där var helt vansinnigt! Jag hade inte stått ut!!! Inte så länge som du, aldrig.
 
  • Gilla
Humlo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.