Hej,

Jag skulle vilja ändra lite i min lägenhet och har försökt lista ut hur jag kan göra det på bästa sätt. Min ambition är att försöka omvandla min 1:a på 40.5 kvm till en 2:a. Just nu har jag en sovalkov och skulle vilja bygga in den likt bifogad bild, vad tror ni om den idén? Finns det några bättre lösningar, har kikat på ett antal "avskärmnings" alternativ istället för att slå upp denna vägg men inte hittat något tilltalande ännu.

Min tanke är att jag bygger in sovalkoven, det försvinner en hel del förvaringsutrymmen åt kläder men det får jag lösa. Den nya väggen som skiljer vardagsrummet och sovalkoven kommer min tv hänga på. Väggen mellan köket och vardagsrummet vill jag slå ner så att det blir en halvvägg, varpå man kan ha några barstolar och använda det som ett matbord.

Är djupt tacksam för de minsta tips jag kan få!

Planritningen till vänster är som det ser ut idag. Den åt höger är min pitchade idé.

Med vänliga hälsningar,
Robin
 
  • Två planritningar av en lägenhet, före och efter ombyggnad, med förslag på ny vägg för sovalkov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tiwilliam
  • Laddar…
Kanske inga kreativa idéer men...
  • Trist med ett rum utan fönster.
    Kanske bara en vikdörrsvägg mot sovutrymmet skulle göra samma nytta?
  • Garderober behövs väl sedan också?
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
Skärma av sovalkoven med ett rejält och snyggt draperi istället.
Inte ta bort dessa bra garderober.
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
windestal
Förutom bristen på fönster och förvaring får du nog också problem med ventilationen, om det inte går en ventilationsrör imma med tilluftsventil till alkoven redan idag? Antar att detta är en bostadsrätt, och då behöver du få styrelsens godkännande om du gör något som påverkar ventilationen.
Fönsterbristen kan man kanske lösa genom att väggen mot vardagsrummet består till stora delar av glaspartier. De andra två problemen är svårare att se en (enkel) lösning på.
 
  • Gilla
Robin2019 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,

Garderobsproblemet hade jag isåfall tänkt lösa med antingen en byrå eller en/två garderober inne i det ”nya” sovrummet. (Om det får plats, minst en bör ju få plats)

Jag har tittat på en del vikväggar, inte hittat någon jag tyckt är snygg än, plan B blir ju draperi/gardiner på varsin sida.

Gällande ventilationen, tror ni det räcker med ett ventilationsgaller? Kanske kräver styrelsens godkännande det med, får läsa vad stadgarna säger ikväll.

Har också tänkt att istället för att slå upp en vägg mellan sovalkoven och vardagsrummet köpa ”garderobsväggar” som är skjutbara åt sidorna. Antingen i täcka speglar eller vanligt vitt, vad tror ni om de?

Med vänliga hälsningar,
Robin
 
A
Ha sovrumsdörren in mot vardagsrummet istället för mot hallen?
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ha sovrumsdörren in mot vardagsrummet istället för mot hallen?
Ja, den tanken har också slagit mig. Var tycker du dörren ska placeras?
 
R Robin2019 skrev:
Ja, den tanken har också slagit mig. Var tycker du dörren ska placeras?
Förtydligande: vart på den nya väggen alltså, tänkt på de innan och då fundera jag på i något av hörnen; vet inte om det bli snyggt att ha en dörr i mitten av den nya väggen.
 
A
Spontant tänker jag i hörnet mot köket. Men hur stor är sovalkoven? Hur stor säng ska in?
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
BirgitS
R Robin2019 skrev:
Gällande ventilationen, tror ni det räcker med ett ventilationsgaller?
Om luften idag kommer in vid vardagsrumsfönstren och sen går till kökets och badrummets ventilationsdon så kommer ju inte luften att i framtiden att välja att passera sovrummet om det på något sätt är en omväg eller trängre att att komma fram den vägen.
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Spontant tänker jag i hörnet mot köket. Men hur stor är sovalkoven? Hur stor säng ska in?
Jag tänkte en 140/160 säng isåfall, jag skulle väl uppskatta att sovalkoven är 6-8kvm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om luften idag kommer in vid vardagsrumsfönstren och sen går till kökets och badrummets ventilationsdon så kommer ju inte luften att i framtiden att välja att passera sovrummet om det på något sätt är en omväg eller trängre att att komma fram den vägen.
Hur hade du gjort? Kanske alternativen vikvägg, draperi, skjutdörrar är mer att föredra.

Jag tänker rent spontant att lite instängd luft kanske man kan leva med då och då. Låter man dörren vara emot vardagsrummet istället för hallen kanske man kan få in lite frisk luft när man slår upp fönsterna i vardagsrummet?
Vet att dålig ventilation kan skapa fukt och mögel, så det vill jag ju helst slippa. Vill mest kunna förutse vad konsekvenserna kommer att bli.
 
BirgitS
Du måste ha ett ställe där luften kommer in, dvs. på vardagsrumssidan så lång bort från hallväggen som möjligt, och ett ställe där luften åker ut, dvs. på hallsidan eftersom det är där frånluften i lägenheten finns. Vi har delat av ett stort vardagsrum så att vi fått ett litet rum i den inre delen och för att få acceptabel ventilation satte vi in en fläkttyp som kallas för värmeförflyttare mot vardagsrumssidan, men den låter lite och jag vet inte om man skulle vilja ha det ljudet jämnt när man ska sova.

Man kan ha huvudvärk på morgonen om man har sovit i dålig luft.
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
Utan att ha mätt någonting och med misstanke om att mina föreslagna rum är lite för små (hela lägenheten är väl 4,5*4,5 gissar jag så kommer här idéerna Öppen planlösning och sovrum respektive Arbetskök och sovrum.
Ritning av lägenhet med öppen planlösning och markerade förslag på rumsuppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritad skiss över planlösning med markeringar, innefattar vardagsrum, kök, matplats och sovalkov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin2019 och 1 till
  • Laddar…
A
Vy från hall mot sovrum genom dörren, med vita garderober på vänster sida och parkettgolv i sovrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ombyggt utrymme med skjutdörrar som leder till ett sovrum med synlig säng och golvlampa, ofärdiga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen gillar jag nog bättre idén att ha sovrumsdörren mot hallen, borde vara bättre att kunna gå direkt till badrum istället för omväg genom vardagsrum.
Skulle det räcka att endast ta bort de mittersta två garderoberna i hallen, och göra en dörröppning där i mitten på kortsidan in i sovrummet? Får man plats med en säng då?
Så var det i min tidigare lägenhet.
Alternativt kan man riva alla garderoberna, bygga två väggar in på sidorna och ha skjutdörrar framför allt, då får du en dold ingång till sovrummet. Så byggde jag om det i lägenheten. På bilden är det inte klart, hade då inte satt upp väggar i gången in.
Hur högt har du i tak, och hur högt kan du tänka dig ha sängen? En del har ju byggt förvaring under sängar.
Om man då bygger en hel vägg mot vardagsrum, kan man lämna 20-30 cm öppet mot taket hela vägen? Skulle det hjälpa för ljusinsläpp och ventilation?
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.