Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Förklarar varför jag kräktes efter att ha lyssnat på ljudfilen...:sick:
För att kräkas krävs det typ mindre fiskebåt och gamla sjö för min del.

Men njutbar musik på hög volym med mycket bas kan få mig att må illa. Något som jag upptäckte som ung när jag snickrat ihop mina första högtalarlådor. Mycket snopet, men det var bara att stänga av en stund och inte spela så högt sen.
 
  • Gilla
  • Wow
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tycker också att det låter som någon slags förbränningsugn som går och går. Återstår då frågan var det finns sådana i närheten.
Tänker du typ som ett värmeverk? Det finns men åt ett helt annat håll som jag inte tycker ljudet kommer ifrån. Men industrin åt andra hållet är stor och har en massa verksamheter, många olika slags skorstenar, kyltorn, ugnar, fläktar och byggnader som vibrerar, även marken i närheten vibrerar sägs det men så nära har jag aldrig varit den byggnaden själv.
 
URL URL skrev:
På något vis så blir jag lite glad av att läsa att jag inte är ensam men jag önskar såklart ingen annan detta. Men då förstår vi varandra och jag beklagar din situation. Har du någon aning om källan till ditt ljud? Lyssnat hos grannar? Är det fler än du som hör ljudet?

Känslan när folk först inte tror en är hemsk. Folk har pratat om spöken och elallergi, gjort sig lustiga om att jag ska flytta ut i en koja i skogen eller varför inte bara ignorera ljudet? Förslagen jag har fått av min omgivning har gjort mig så ledsen. Hur svårt ska det vara att förstå att jag hör och känner ett ljud som existerar, så frustrerande. Det är nog den största anledning till att jag känt mig tvungen att bevisa det och gud så mycket tid jag lagt på att läsa på och försöka hitta sätt att spela in det. När jag lyckades föll en tung sten från mina axlar. Trots det verkar alla inte tro mig.

"Flytta, dra... Stressen av att bevisa dig rätt, gör inte att du kommer må bättre."

Sant.
Hade en kompis över idag som jag frågade om hjälp att bygga bullerplank. Men insåg, 1.8m bygglovsfritt gör varken till eller från pga läget av mitt hus. Men han hörde det ljudet som jag påtalade och störde mig på, så jag är inte helt kocko. Problemet med dessa ljud är att de är 24/7. Det är en sak med tillfälliga ljud som folk nämner om barn osv, vilket är en dålig jämförelse. Då har man ingen erfarenhet av buller... Mitt ljud kan ibland även påminna om en bil på tomgång, på långt avstånd, men rumlande och det är där. Jag har en tråd redan här om detta och jag tror, men är inte säker, att det har och göra med en vattendamm som har högt flöde som träffar ytan extremt hårt sen ett tag tillbaka. Men, det kan likväl vara som andra säger, en ventilation som mycket väl fungerar som den ska..., men som då förflyttar mycket ljud och skapar ett lågfrekvent brummande. Problemet med dessa lågfrekventa ljud är att de ofta inte hörs vid källan, eller kan upplevas störande vid källan.... utan fortplantar sig och förstärks / samlas på ett helt annat ställe längre bort. Riktigt trist sits. Som tur var i mitt fall så har jag känslan av att det i perioder är relativt tyst och är ignorerbart. Jag sätter upp diverse skydd just nu på huset, på altanen mm som kanske reflekterar bort en del av ljudet så det inte tränger i vid fönster (i vardagsrum, samt sovrum).
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
URL URL skrev:
Den stora skillnaden är att barn väljer man att skaffa. Men visst, all typ av sömnbrist kan göra en galen. Småbarnstiden är tuff men ack så värd besväret.

Jo, detta har gett mig ångest, jag visste knappt vad det var tidigare och jag väntar på läkarkontakt via miljömedicin som har experter på området.
Sömnbrist är sömnbrist oavsett. Resonemanget att man väljer att skaffa barn köper jag inte, du om nån borde förstå att man inte värderar andras upplevelser utan att ha insikt i det.

Men som sagt, hoppas det löser sig.
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Sömnbrist är sömnbrist oavsett. Resonemanget att man väljer att skaffa barn köper jag inte, du om nån borde förstå att man inte värderar andras upplevelser utan att ha insikt i det.

Men som sagt, hoppas det löser sig.
Va? Jag har själv barn och säger inte emot dig, det är jättetufft att inte få sova oavsett orsak. Sömbrist är sömbrist oavsett vad som håller en vaken, finns ingen värdering i det, det är vidrigt.

Det jag försökte säga är att ett oljud som orsak är utom ens kontroll, ett oljud växer inte upp, det är ingen övergående period, det finns inget belöningssystem som när man får ett leende tillbaka av sitt barn. Ett barn väljer man (förhoppningsvis, såklart barn kommer till påtvingat eller oplanerat också). Sömnbristen kan jämföras men inte situationen anser jag.
 
  • Gilla
Adr3nalize och 8 till
  • Laddar…
URL URL skrev:
Va? Jag har själv barn och säger inte emot dig, det är jättetufft att inte få sova oavsett orsak. Sömbrist är sömbrist oavsett vad som håller en vaken, finns ingen värdering i det, det är vidrigt.

Det jag försökte säga är att ett oljud som orsak är utom ens kontroll, ett oljud växer inte upp, det är ingen övergående period, det finns inget belöningssystem som när man får ett leende tillbaka av sitt barn. Ett barn väljer man (förhoppningsvis, såklart barn kommer till påtvingat eller oplanerat också). Sömnbristen kan jämföras men inte situationen anser jag.
Du värderade precis genom att säga att barn skaffar man själv och därmed ska man acceptera det. Du vet inget om det, du vet din situation inte min.

Men nu släpper vi det, det var ett sidospår.
 
5
Har de stora ugnar sån har de stora pumpar som pumpar runt kylvatten, rören hade du ju iofs redan lyssnat på. Annars om de använder kommunalt vatten så ligger du ju ihopkopplad med dem.
Det kan ju vara i princip vad som helst om det kommer där ifrån, ugnar, fläktaggregat etc
Tråkig och jobbig sits i vilket fall som helst :(
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Du värderade precis genom att säga att barn skaffar man själv och därmed ska man acceptera det. Du vet inget om det, du vet din situation inte min.

Men nu släpper vi det, det var ett sidospår.
Ja tack, vi släpper det.
Hoppas din situation blir bättre.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Förklarar varför jag kräktes efter att ha lyssnat på ljudfilen...:sick:
H Hammarfall skrev:
Jag lyssnade i fyra minuter sen ville jag också spy.
Intressant faktiskt. Får prova att lyssna igen. Själv fick jag lite huvudvärk, men jag tror det kanske kan skyllas på herr Jim Beam från igår...
 
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Haha
janusz_w
  • Laddar…
Jag sysslade en del med problemen kring lågfrekvent buller och infraljud i mitten av 70-talet. Vid den tiden var det på väg att utvecklas till ett utspritt bekymmer. Man talade ofta om sjuka hus. En stor problemkälla var den ökande anvädningen av mekanisk ventilation på ett osofistikerat sätt. Även samhällsbuller (trafik) och störningar från industrier förekom som källor. Problemen förstärktes ofta genom byggnadernas utformning. På grund av ljudets våglängd uppstod ofta resonans i byggnader. Då som nu var metoderna för att mäta bullrets störande effekt inte avpassat till frekvensområdet. På ventilationsområdet skedde ganska snart en skärpning som gjorde att problemen minskade. Det gjordes en del forskning om effekterna av lågfrekvent buller på människor, bl.a. vid dåvarande Arbetarskyddsstyrelsens filial i Umeå. Jag hade kontakt med ett ganska stort antal människor som var mycket plågade av exponeringen.

Vilka åtgärder som har bäst effekt beror på hur bullret har uppstått. Industri- och samhällsbuller kan man ibland styra bort genom vallar och plank. Finns bullret inomhus kan man laborera med att ändra planlösningen. Givetvis måste man ha en ordentlig uppmätning med frekvensintervall som underlag.
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag sysslade en del med problemen kring lågfrekvent buller och infraljud i mitten av 70-talet. Vid den tiden var det på väg att utvecklas till ett utspritt bekymmer. Man talade ofta om sjuka hus. En stor problemkälla var den ökande anvädningen av mekanisk ventilation på ett osofistikerat sätt. Även samhällsbuller (trafik) och störningar från industrier förekom som källor. Problemen förstärktes ofta genom byggnadernas utformning. På grund av ljudets våglängd uppstod ofta resonans i byggnader. Då som nu var metoderna för att mäta bullrets störande effekt inte avpassat till frekvensområdet. På ventilationsområdet skedde ganska snart en skärpning som gjorde att problemen minskade. Det gjordes en del forskning om effekterna av lågfrekvent buller på människor, bl.a. vid dåvarande Arbetarskyddsstyrelsens filial i Umeå. Jag hade kontakt med ett ganska stort antal människor som var mycket plågade av exponeringen.

Vilka åtgärder som har bäst effekt beror på hur bullret har uppstått. Industri- och samhällsbuller kan man ibland styra bort genom vallar och plank. Finns bullret inomhus kan man laborera med att ändra planlösningen. Givetvis måste man ha en ordentlig uppmätning med frekvensintervall som underlag.
Intressant arbete du haft. Nu när jag tvingats läsa på har jag insett att ljud är så mycket mer än bara ljud, dvs den subjektiva upplevelsen. Vet inte om jag sov på lektionerna i skolan men jag har uppenbarligen missat mycket grundläggande kunskap inom ämnet.
 
Riktigt lågfrekventa "ljud" uppfattar man inte som ljud utan snarare som vibrationer.
 
J justusandersson skrev:
Riktigt lågfrekventa "ljud" uppfattar man inte som ljud utan snarare som vibrationer.
Menar du nu infraljud, dvs ljud under 20hz?
 
Nej, gränsen är inte så skarp. Den varierar från individ till individ.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.