Fadai
Tror att du har chans att få behålla dem, med hänvisning till både miljöskäl och att du fick startbesked. Lägg några tusenlappar på en advokat m rätt kompetens, bara.
 
Du har fått två beslut av kommunen, startbesked respektive slutbesked. Varken startbesked eller slutbesked kan överklagas eftersom det är ett gynnande beslut, dvs det finns ingen som det beslutet går emot och därför finns det inte någon som kan överklaga. Om du däremot inte fått start- eller slutbesked har du haft möjlighet att överklaga. Ta en diskussion med kommunen igen och hänvisa till Förvaltningslagen 37§. Fråga också om det är någon som har överklagat deras beslut, om det inte finns något överklagande (vilket inte kan finnas för slutbeskedet) så får de bita i det sura gräset. Eftersom du inte har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter har de inget att hämta.

Bör tillägas att under vissa förutsättningar kan ett startbesked överklagas av grannar, men bara om byggnationen påverkar deras civila rättigheter. Men i ditt fall är jag ganska säker att så inte är fallet.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Olsin Olsin skrev:
Du har fått två beslut av kommunen, startbesked respektive slutbesked. Varken startbesked eller slutbesked kan överklagas eftersom det är ett gynnande beslut, dvs det finns ingen som det beslutet går emot och därför finns det inte någon som kan överklaga. Om du däremot inte fått start- eller slutbesked har du haft möjlighet att överklaga. Ta en diskussion med kommunen igen och hänvisa till Förvaltningslagen 37§. Fråga också om det är någon som har överklagat deras beslut, om det inte finns något överklagande (vilket inte kan finnas för slutbeskedet) så får de bita i det sura gräset. Eftersom du inte har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter har de inget att hämta.

Bör tillägas att under vissa förutsättningar kan ett startbesked överklagas av grannar, men bara om byggnationen påverkar deras civila rättigheter. Men i ditt fall är jag ganska säker att så inte är fallet.
Ja så tänker jag också. Men en bygganmälan kan grannen överklaga och då måste kommunen göra ett tillsynsärende och ta ett beslut. I detta fall så har de bestämt att jag ska söka bygglov i efterhand. Även om jag skulle vägra det så kan de ju tvinga mig och deras beslut i tillsynsärendet kan överklagas om jag får rätt. Känns som att det kommer landa i överklagan och gå till Länsstyrelsen och Mark och miljödomstolen i vilket fall. Grannen är en riktig regel-facist tyvärr och rätt ska vara rätt :(
Eller ska jag ta tillbaka mitt bygglov och hävda min rätt? Känns i vilket fall som att avgörandet inte kommer landa hos kommunen i vilket fall.

Hittade nedan på Boverket som ger lite hopp utöver att kommunen faktiskt redan gjort fel. Soltak kan ju betraktas som icke väsentlig ändring. Bevis på det är ju andra grannar som tycker det blev riktigt snyggt.

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 5 §
5 §
För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.

Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 6 har bestämt att åtgärden kräver bygglov. Lag (2018:636) .
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Jag är definitivt inte någon expert...
Men jag tycker kommunen kör en fuling när de försöker få dig att söka bygglov.
Anmälan, startbesked och slutbesked finns ju redan! Tåget har redan gått! Det finns inget att överklaga och ändra! Grannen är inte ens involverad!
Om du däremot söker bygglov kan det villkoras hit och dit och till och med avslås. Och kostar pengar.
Jag tycker det lite bluff...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har inte kraven på viss takfärg nyligen ändrats?, eller kommer att ändras så att bygglov inte behövs.
 
A Avalin skrev:
Ja så tänker jag också. Men en bygganmälan kan grannen överklaga och då måste kommunen göra ett tillsynsärende och ta ett beslut. I detta fall så har de bestämt att jag ska söka bygglov i efterhand. Även om jag skulle vägra det så kan de ju tvinga mig och deras beslut i tillsynsärendet kan överklagas om jag får rätt. Känns som att det kommer landa i överklagan och gå till Länsstyrelsen och Mark och miljödomstolen i vilket fall. Grannen är en riktig regel-facist tyvärr och rätt ska vara rätt :(
Nej, endast myndighetsbeslut kan överklagas, dvs ditt startbesked kan överklagas och enligt Förvaltningslagen 42§ framgår det att endast den som beslutet angår har rätt att överklaga och endast om beslutet gått denne emot.

Sätt hårt mot hårt mot kommunen och hävda att du har fått ett startbesked, vilket innebär att kommunen accepterat att ditt ärende inte är bygglovspliktigt, och att du fått ett slutbesked vilket innebär att du hållit dig inom ramarna för ditt startbesked. Det kan vara så att en tjänsteman på kommunen har gjort fel, men eftersom du fått ett positivt beslut så får de bita i det sura äpplet. Som du skriver är din granne en riktig rättshaverist och tyvärr så dansar kommunen efter hans pipa i stället för att ta konflikten och förklara att det finns inget att hämta. Tjänstemännen tar den enkla vägen ut och bråkar med den minst besvärlige istället för att göra rätt.

Om du har någon kompis som jobbar med myndighetsbeslut ta och konsultera denne och med lite tur kan den vara dig behjälplig i bråkandet. Du kan lätt hamna på djupt vatten om du eller jag missförstått något.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag är definitivt inte någon expert...
Men jag tycker kommunen kör en fuling när de försöker få dig att söka bygglov.
Anmälan, startbesked och slutbesked finns ju redan! Tåget har redan gått! Det finns inget att överklaga och ändra! Grannen är inte ens involverad!
Om du däremot söker bygglov kan det villkoras hit och dit och till och med avslås. Och kostar pengar.
Jag tycker det lite bluff...
Instämmer. OM det blir avslag på bygglovet så är fortfarande start- och slutbesked verkställda beslut, så det förändrar inte något. Jag tror att tjänstemännen tar den lätta vägen ut och bråkar med den minst besvärlige istället för att göra rätt.
 
O
Glöm inte att anmäl händelsen till justitieombudsmannen så att kommunen kan få sig en åthutning!
 
Det finns exempel på hur detaljplanekrav om takfärg har hanterats i Linköpings kommun. Kolla gärna det.
 
windestal
Stämmer det att inte en granne/någon kan överklaga en godkänd bygganmälan som fått startbesked? Det öppnar ju för korruption... Tänkte om jag är mkt god vän med antingen byggnadsnämnd eller handläggare och lämnar in en bygganmälan på något som egentligen borde kräva bygglov, vi kan säga ett fristående garage på 100 kvm en halvmeter från tomtgräns eller så. Jag får anmälan godkänd och får startbesked eftersom jag är så god vän med nämnd/handläggare (eller har mutat dem, eller vad som helst) och min granne som nu får ett garage precis intill sin tomtgräns kan då inte överklaga detta? Låter konstigt...
Obs! Ingen åsikt om hur det borde vara i det specifika fallet TS beskrivit, utan undrar mer allmänt.
 
Du har fått ett beslut om att du får sätta upp taket enligt den spec. du lämnat i bygganmälan. Det är ett gynnande myndighetsbeslut som inte kan ändras om det inte finns väldigt speciella skäl (typ att du medvetet lämnat felaktiga uppgifter och vilseslett, så inte alls aktuellt här av din beskrivning)
Om det är en åtgärd som kräver bygglov så borde kommunen aldrig ha skrivit ett beslut om att det var ok. Men nu har de gjort det och då gäller det beslutet.

Vad anger kommunen som skäl för att du ska lämna in en bygglovansökan? Be att få dem skriftligt.
Det har du ingen anledning att göra eftersom du redan har fått åtgärden godkänd. Eftersom du numera har tillåtelse att ha taket där så har du inte behov av att få tillåtelse en gång till.

Sen får de pudla och ta konflikten med grannen själva. De kan inte lösa det genom att kräva ett bygglov av dig.

Jag hade vägrat lämna in en bygglovansökan och JO-anmält dem om de inte gav sig med det kravet.
Ifall de startar ett tillsynsärende (bygglovspliktig åtgärd utan bygglov) så kan resultatet av den inte bli annat än att du har följt tillståndet att göra åtgärden utan bygglov. Kan knappast bli sanktioner av det eftersom du inte gjort något fel. Och fattar de fortfarande inte då så överklagar du det så kommer domstolen se att de inte kan frångå sitt eget gynnande beslut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om du har bytt från rött tak till svarta pannor så är det en väsentlig ändring som ändrar byggnadens karaktär. Men jag förstår inte av vilken anledning du behövde lämna en anmälan? Räknas bytet som att den påverkar bärande konstruktion?
I min värld är byte av takmaterial en bygglovpliktig fasadändring, det finns ingen typ av fasadändring som bara är anmälningspliktig.

Och en anmälan (obs. bygganmälan försvann med äpbl 2011, nu är det anmälan av anmälningspliktig åtgärd) ger ett startbesked som bara byggherren kan överklaga. Undantaget är för attefallsåtgärder där Mark- och miljööverdomstolen menar att grannar bör kunna överklaga, enligt Europakonventionen, men PBL tillåter det inte.

A Avalin skrev:
Ja så tänker jag också. Men en bygganmälan kan grannen överklaga och då måste kommunen göra ett tillsynsärende och ta ett beslut. I detta fall så har de bestämt att jag ska söka bygglov i efterhand. Även om jag skulle vägra det så kan de ju tvinga mig och deras beslut i tillsynsärendet kan överklagas om jag får rätt. Känns som att det kommer landa i överklagan och gå till Länsstyrelsen och Mark och miljödomstolen i vilket fall. Grannen är en riktig regel-facist tyvärr och rätt ska vara rätt :(
Eller ska jag ta tillbaka mitt bygglov och hävda min rätt? Känns i vilket fall som att avgörandet inte kommer landa hos kommunen i vilket fall.

Hittade nedan på Boverket som ger lite hopp utöver att kommunen faktiskt redan gjort fel. Soltak kan ju betraktas som icke väsentlig ändring. Bevis på det är ju andra grannar som tycker det blev riktigt snyggt.

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 5 §
5 §
För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.

Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 6 har bestämt att åtgärden kräver bygglov. Lag (2018:636) .
 
Enligt PBL kan startbesked (som är det man får när man anmäler attefallsåtgärder) endast överklagas av byggherren. Grannen kan anmäla ett tillsynsärende men då ska kommunen endast utreda om det som är byggt följer gällande startbesked. Om det gör det kan man inte ingripa. MÖD tycker lagen är fel och att man enligt Europakonventionen ska kunna överklaga myndighetsbeslut som berör en, vilket tex ett garage hos grannen kan göra.

Men ett garage på 100 kvm är ingen attefallsåtgärd, så den kräver bygglov och sådana kan överklagas. Om man bygger ett attefallsgarage närmare gräns än 4,5 meter krävs grannens godkännande, får man inte det kräver åtgärden bygglov.

windestal windestal skrev:
Stämmer det att inte en granne/någon kan överklaga en godkänd bygganmälan som fått startbesked? Det öppnar ju för korruption... Tänkte om jag är mkt god vän med antingen byggnadsnämnd eller handläggare och lämnar in en bygganmälan på något som egentligen borde kräva bygglov, vi kan säga ett fristående garage på 100 kvm en halvmeter från tomtgräns eller så. Jag får anmälan godkänd och får startbesked eftersom jag är så god vän med nämnd/handläggare (eller har mutat dem, eller vad som helst) och min granne som nu får ett garage precis intill sin tomtgräns kan då inte överklaga detta? Låter konstigt...
Obs! Ingen åsikt om hur det borde vara i det specifika fallet TS beskrivit, utan undrar mer allmänt.
 
windestal
E eemeliie skrev:
Men ett garage på 100 kvm är ingen attefallsåtgärd, så den kräver bygglov och sådana kan överklagas. Om man bygger ett attefallsgarage närmare gräns än 4,5 meter krävs grannens godkännande, får man inte det kräver åtgärden bygglov.
Men det är just det jag är ute efter! Vad händer om kommunen pga korruption (vänskaps- eller annan) godkänner något som bygganmälan, TROTS att det uppenbart borde krävts bygglov? Dvs jag skickar in en bygganmälan på något (ex vid stort garagegnöra gräns) där kommunen borde svara "ansök om bygglov istället", men de struntar i det och godkänner min anmälan och ger startbesked, trots att det egentligen är helt felaktigt. Och då kan jag bygga och ingen, ex vis granne, kan överklaga och stoppa mig, trots att hen skulle ha kunnat göra det om kommunen gjort rätt? Blir ju jättekonstigt, och en riktig grogrund för korruption...
 
Du kan överklaga det, kommunen kommer avvisa ditt överklagande. Du överklagar det beslutet också och saken hamnar hos Länsstyrelsen och vidare hos Mark- och miljödomstolen om du mot förmodan inte får rätt hos LS. Eller så får du polisanmäla det då det är olagligt att ta mutor som tjänsteman, eller att ta lagvidriga beslut. En tjänsteman kan dömas för tjänstefel, om det blir grovt tjänstefel så finns fängelse i straffskalan om jag minns rätt.

windestal windestal skrev:
Men det är just det jag är ute efter! Vad händer om kommunen pga korruption (vänskaps- eller annan) godkänner något som bygganmälan, TROTS att det uppenbart borde krävts bygglov? Dvs jag skickar in en bygganmälan på något (ex vid stort garagegnöra gräns) där kommunen borde svara "ansök om bygglov istället", men de struntar i det och godkänner min anmälan och ger startbesked, trots att det egentligen är helt felaktigt. Och då kan jag bygga och ingen, ex vis granne, kan överklaga och stoppa mig, trots att hen skulle ha kunnat göra det om kommunen gjort rätt? Blir ju jättekonstigt, och en riktig grogrund för korruption...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.