I det andra avsnittet av Fuskbyggarna säsongen 2019 får vi träffa Alana som har råkat i klorna på fuskbyggaren Amine Tabet. Han fick henne att betala allt i förskott och lämnade henne med ett livsfarligt, obrukbart badrum med fulel, utan tätskikt och med en jättetröskel. Eldragningarna Amine utförde är ojordade och rent katastrofala. Men Anders Öfvegård ställer allt till rätta inklusive att skälla ut skälla ut Amine Tabet efter noter.

Du kan läsa artikeln här: Fuskbyggaren Amine Tabet kopplar livsfarlig el
 
Men vad?... Spoiler alert!
 
  • Haha
a_c och 1 till
  • Laddar…
Jag blir beklämd när jag läser, det känns som han fuskar i fel bransch. Varför har han fortsatt så länge? Måste vara skitjobbigt att vara så dålig på det man gör - det är ju inga problem att fuska ihop ett badrum med fungerande och säker el, tätskikt som är tätt, och fall åt (nästan) rätt håll. Det klarar vem som helst som kan googla och läsa på byggahus.se. Jag har gjort två själv och har ingen erfarenhet alls av nåt. Och det blev alldeles utmärkta badrum (med fall åt nästan rätt håll, jag lärde mig efter det första). Här har vi ändå nån som utger sig för att vara hantverkare och uppenbarligen har provat fler gånger än så. Det är såklart bra att skälla på honom för att han tagit betalt för att göra ett dåligt och farligt jobb, men han behöver också hjälp att får ordning på livet och hitta nåt som han är bra på. Kanske vedhuggning? Det är inte så svårt, och svårt att misslyckas med.
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 3 till
  • Laddar…
nzsc
Man kan inte bortse från underhållningen som TV4 erbjuder sina tittare genom Fuskbyggarna. Men man kan heller inte bortse från hur sorgligt och upprörande det är att se att sådant här förekommer i vårt samhälle som dessutom drabbar de oskyldiga.

Mest oroande och upprörande är väl tanken att Amine Tabet får och framförallt tillåts att fortsätta med samma sak på samma sätt utan några rättsliga konsekvenser som helst.

Vilken härlig bransch med ännu härligare lagar i ett härligt samhälle vi lever i. Kanske dags att sadla om? Anders Öfvegård får gärna ”skälla ut” mig offentligt i tv alla dar i veckan mot en betalning på över 100 000 kr.

Snubben bryter inte enbart mot reglerna. Snubben bryter mot lagarna avseende bl.a. el och ROT!

Arrrggh... :mad:
 
Ja det är en djävla klåpare, men som vanligt så brer de på som idioter. Golvet var lika högt innan han började och det är inte helt ovanligt att det är så i äldre flerfamiljshus. Det finns en anledning till det och det är att anslutningen till avloppsstammen har hamnat för högt när de byggde huset. Nu såg man att de borrade hål i bjälklaget för ett nytt avlopp. Jag undrar var det tog vägen, för normalt så hamnar det i taket hos grannen under. Jag förstår inte hur någon kan tro att de byggde upp golvet 25 cm utan anledning när huset byggdes.
 
J Johnsson 56 skrev:
Ja det är en djävla klåpare, men som vanligt så brer de på som idioter. Golvet var lika högt innan han började och det är inte helt ovanligt att det är så i äldre flerfamiljshus. Det finns en anledning till det och det är att anslutningen till avloppsstammen har hamnat för högt när de byggde huset. Nu såg man att de borrade hål i bjälklaget för ett nytt avlopp. Jag undrar var det tog vägen, för normalt så hamnar det i taket hos grannen under. Jag förstår inte hur någon kan tro att de byggde upp golvet 25 cm utan anledning när huset byggdes.
Inte helt ovanligt?

Har aldrig någonsin sett eller varit med om att golvet är 20-30 cm högre i badrummet än rummet utanför.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
sysmali
Märkligt att det uppenbarligen finns "flera som rekommenderade Amine Tabet".
 
  • Gilla
sebbu och 5 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Inte helt ovanligt?

Har aldrig någonsin sett eller varit med om att golvet är 20-30 cm högre i badrummet än rummet utanför.
Jag har byggt om ca 300 badrum och ibland dyker det upp sådana, men 10-12 cm är ju vanligare. Det beror som sagt på var anslutningen till avloppsstammen har hamnat
 
Det är en bra program idé men synd att dom bara jagar små byggare och inte vågar ge sig på större företag som fuskar.
 
  • Gilla
Real7 och 5 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Ja det är en djävla klåpare, men som vanligt så brer de på som idioter. Golvet var lika högt innan han började och det är inte helt ovanligt att det är så i äldre flerfamiljshus. Det finns en anledning till det och det är att anslutningen till avloppsstammen har hamnat för högt när de byggde huset. Nu såg man att de borrade hål i bjälklaget för ett nytt avlopp. Jag undrar var det tog vägen, för normalt så hamnar det i taket hos grannen under. Jag förstår inte hur någon kan tro att de byggde upp golvet 25 cm utan anledning när huset byggdes.
Var fick du idén att det var lika högt innan? Det var det ju inte? Och nej, det är verkligen INTE vanligt.
Du får nog titta på programmet igen. Vi får i programmet inte se hur det såg ut innan, men vi får höra att det var badkaret som var problemet och att det skulle byggas om så att det gick att ha dusch istället. Senare i programmet ser vi ju en intervju med en kille som hjälpte till på bygget, och att han ifrågasatte varför de byggde upp golvet sådär. Samt att Amine påstår att Alana ljuger om sin dotters problem.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Tror dock inte TV4s budget räcker till att få ordning på det fuskbygget ;)
Tror inte det blir lika bra tv om Anders ska försöka gå på en förberedd presschef från tex Skanska än en oförberedd klåpare.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Var fick du idén att det var lika högt innan? Det var det ju inte? Och nej, det är verkligen INTE vanligt.
Du får nog titta på programmet igen. Vi får i programmet inte se hur det såg ut innan, men vi får höra att det var badkaret som var problemet och att det skulle byggas om så att det gick att ha dusch istället. Senare i programmet ser vi ju en intervju med en kille som hjälpte till på bygget, och att han ifrågasatte varför de byggde upp golvet sådär. Samt att Amine påstår att Alana ljuger om sin dotters problem.
Det är du som borde titta på programmet igen. Tjejen visar Anders en bild som visar hur det såg ut innan. Jag har inte sagt att det är vanligt, men att det förekommer och som sagt, jag har byggt om minst 300 badrum, hur många har du ?
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Mycket snack i programmet om att man måste vara behörig det är väl endast el det krävs formel behörighet för resten får väl vem som helst som kan utföra.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag tyckte Anders elskola var intressant. Om kablarna har olika färg så är det bra/rätt gjort, om kablarna har samma färg så är det inte bra. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Real7 och 11 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Mycket snack i programmet om att man måste vara behörig det är väl endast el det krävs formel behörighet för resten får väl vem som helst som kan utföra.
Ja, så är det. Det är likadant med tjatet om jordat överallt. Inte ens i det badrummet har det varit jordat de senaste 40 åren, men bygger man om så måste man dra in jord. Jag menar att många kan få för sig att deras lgh/hus är ett fuskbygge i onödan.
Men de gör väl allt för att det ska "bli bra TV"
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.