Här är den senaste jag gjöt. Och den gjorde jag utan att vibrera.
Den är pigmenterad och slipad, men den är inte behandlad ännnu.
Tänkte att jag skulle olja den så den blir ytterligare lite mörkare.
 
  • Nyggjuten, slipad betongbänk utan vibrationsbehandling, ännu inte oljad, intill en öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Wik83 Wik83 skrev:
Här är den senaste jag gjöt. Och den gjorde jag utan att vibrera.
Den är pigmenterad och slipad, men den är inte behandlad ännnu.
Tänkte att jag skulle olja den så den blir ytterligare lite mörkare.
Vilken insats är det där och ska den kläs in, med vad isf?
 
X xLnT skrev:
Vilken insats är det där och ska den kläs in, med vad isf?
Kaminen ska putsas, den är klädd med några specialskivor som jag skaffat från Polen, 3cm tjocka och ska tåla värmen.
Fast dom syns inte på bilden, för under kaminen så är det lättbetong, för där vilar betongskivan på.
Kaminen är en vattenmantlad även den köpt i Polen då vi inte hittat någon vattenmantlad med 3-glas i Sverige.
 
Wik83 Wik83 skrev:
Kaminen ska putsas, den är klädd med några specialskivor som jag skaffat från Polen, 3cm tjocka och ska tåla värmen.
Fast dom syns inte på bilden, för under kaminen så är det lättbetong, för där vilar betongskivan på.
Kaminen är en vattenmantlad även den köpt i Polen då vi inte hittat någon vattenmantlad med 3-glas i Sverige.
Jaha såpass.
Vi letar efter en insats (vill ha så lite värme från den som möjligt) som är öppen på 3/4 sidor.
Vi ska dessutom tegla upp murstock och runt den, så får svetsa något form av stöd till sidorna.
 
Wik83 Wik83 skrev:
Hur kommer det sig att man ser armeringsmattan? Använder du inte sidan som låg neråt i formen som primärsida? Den blir ju super fin, medans baksidan blir mer som på bilden du visa, att det blir lite nät-rutor av armering och lite luft bubblor.
:)
Lite oklart faktiskt; jag hängde armeringen i järntråd i ribbor som låg över formen (andra gången litade jag mer på bärigheten betongen och lade dit armeringen halvvägs); och av någon anledning blev det nyansskillnader i betongen där armeringen låg. Dock var det inga problem alla att slipa bort skiftningarna.
 
Wik83 Wik83 skrev:
Här är den senaste jag gjöt. Och den gjorde jag utan att vibrera.
Den är pigmenterad och slipad, men den är inte behandlad ännnu.
Tänkte att jag skulle olja den så den blir ytterligare lite mörkare.
Ser väldigt bra ut på bilden! Inga problem med porer? Vilken betong körde du?
 
S Setomidor skrev:
Ser väldigt bra ut på bilden! Inga problem med porer? Vilken betong körde du?
Kört med ett flytspackel.. hey'di flytstøp. Inga problem med porer, det är ju lättarbetat då det flyter ut. Kört lite med en tandspackel upp och ner bara. Sen knackat lite med en hammare på formen. Har även gått bra utan att knacka med hammaren.
 
När jag gjöt min skiva som är cirka 3,5 meter lång och 1 meter bred använde jag en tunnare plåt ovanpå formplyfan. Blev väldigt jämn och slät yta och har inte behövts efterbehandlas. När man känner på ytan med hela handflatan upplever man att vissa delar är något vågiga men det syns inte och bara på vissa delar. Använde ett flytspackel från Weber efter ha fått tips från dem om vad man skulle använda. Tung att vända dock. Men vad gör man inte för att få en homogen skiva utan skarvar.
https://plusenergihus.wordpress.com/2013/12/21/platsgjuten-bankskiva-i-flytspackel/
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]

Våra skivor är lätt vågiga, minimalt, inget som stör, tvärtom, det ger liv i det hela.
65mm tjocka, armerade, väger ca 100kg per löpmeter.

formplyfan trycks inte ihop, den kan vara vågig från tillverkaren.....

Mvh P-A
se jätte fint ut. ska göra ungefär samma storlek själva. vilken storlek armeringsjärn valde du? 8mm eller 10?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.