mattiasp mattiasp skrev:
Ja, du kan ju börja där. Om kommer att behöva kapa i någon speciell vinkel för taket, kan du ju med fördel göra en i den vinkeln också. Eftersom du har en såg med klingan på fel sida för högerhänta, bör du tänka på att konstruera kapmojängen så att du inte riskerar fingrarna. Är du vänsterhänt blir det lättare.

Att man tillverkar sågar med klingan på fel sida härstammar från vanföreställningen att man behöver kunna se klingan när man sågar. Det behöver man bara om man ska sluta snittet på ett speciellt ställe.
Jag har lyxen att jag inte behöver kapa i några vinklar, endast 90 grader.

Jag förstår inte hur den kan vara "på fel sida för högerhänta"? Är det för att klingan ej är centrerad i sågen, utan flyttad åt vänster och alltså närmre höger hand som man håller plankan med? Eller missar jag något?

https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9610438639646.jpg
 
A arowe17 skrev:
Jag har lyxen att jag inte behöver kapa i några vinklar, endast 90 grader.

Jag förstår inte hur den kan vara "på fel sida för högerhänta"? Är det för att klingan ej är centrerad i sågen, utan flyttad åt vänster och alltså närmre höger hand som man håller plankan med? Eller missar jag något?

[länk]
Ja, du tänker rätt. Som högerhänt vill man ha klingan till höger, eftersom man håller arbetsstycket med vänster. Har man klingan på vänster sida är det då större risk att man sågar av sig fingrarna. Och det ska man ju undvika.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Du kanske inte kapar vinklar nu men senare.
Panel brukar man snedkapa nedre änden. Alltså inåt så det blir en spetsig del framåt.

Jag köpte för många år sedan en billig gersåg på Coop. Funkar men 45 grader var 44 åt ena hållet och 46 åt andra. Alltid pill och kontrollsåga i en skräpbit före man sågade i riktiga brädan. Morr.

Nu håller jag på med uterum och massa limträbalkar mm.
Köpte därför en bättre gersåg. En bosch blå GCM 8 SJL med bänk GTA 3800
Kanonbra och stabil bänk vilket behövs när det kommer upp limträbalkar typ 5 meters 42x180.
Troligen kampanj då jag bara gav 5195:- för allt inkl. frakt
(såg att de säljer den för 5995:- nu, betydligt billigare än andra ställen)

Just bänken GTA 3800 är kanonbra. Lite tung att bära men står stabilt.
Stabila utdragbara stöd.

Bara ett fel. Att jag inte köpte den för flera år sedan.
OBS bilden är inte skalenlig, bänken är större i förhållande till sågen.

Bosch blå gersåg GCM 8 SJL och bänk GTA 3800, ej skalenlig, bänken är i verkligheten större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du kanske inte kapar vinklar nu men senare.
Panel brukar man snedkapa nedre änden. Alltså inåt så det blir en spetsig del framåt.

Jag köpte för många år sedan en billig gersåg på Coop. Funkar men 45 grader var 44 åt ena hållet och 46 åt andra. Alltid pill och kontrollsåga i en skräpbit före man sågade i riktiga brädan. Morr.

Nu håller jag på med uterum och massa limträbalkar mm.
Köpte därför en bättre gersåg. En bosch blå GCM 8 SJL med bänk GTA 3800
Kanonbra och stabil bänk vilket behövs när det kommer upp limträbalkar typ 5 meters 42x180.
Troligen kampanj då jag bara gav 5195:- för allt inkl. frakt
(såg att de säljer den för 5995:- nu, betydligt billigare än andra ställen)

Just bänken GTA 3800 är kanonbra. Lite tung att bära men står stabilt.
Stabila utdragbara stöd.

Bara ett fel. Att jag inte köpte den för flera år sedan.
OBS bilden är inte skalenlig, bänken är större i förhållande till sågen.

[bild]
Jo, jag vet att man ska snedkapa brädorna längst ner för att få bort vattnet, och ja någon gång i framtiden kommer jag behöva snedkapa plankor. Nu har vi ett hus med liggande panel så jag behöver inte snedsåga dessa i nederkant, dock så kommer jag ju att få gera ihop ytterhörnen där den liggande panelen möts. Men denna gerningen löser min batteridrivna cirkelsåg då jag kan "vinkla ner" den i 45 grader.

Så i nuläget har jag svårt att motivera en kap och gersåg för mitt panelbyte. Det kan också vara så att även om jag redan hade ägt en kap och ger såg så hade det varit smidigare att köra med cirkelsågen för att slippa spring upp och ner för byggställningen. Detta får givetvis omvärderas under projektets gång.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Tänk på att gerade ytterhörn har en otrevlig tendens att bli jättefula med tiden, då trät rör sig under årstiderna. Det finns lite olika metoder att hantera detta. En teknik är att göra ett stående hörn/knut med vanligt ospontat panelvirke. Skruva ihop hörnet/knuten med rostfri trallskruv och montera på hörnet. Därefter din liggande panel i samma plan som hörnet. Vill man göra det lite enklare och mindre elegant kör man knutbrädan utanpå panelen. Då behöver man inte finlira alls med panelen. Det blir dock lite allmoge och/eller prefab-stil över det hela. Nu får jag väl hela forumet på mig...

Edit: Är huset krokigt kan man inte få det snyggt om man monterar knuten i ett stycke. På mitt hus, som är mycket krokigt, med byggår 1906, får man anpassa allt till den krokiga verkligheten. Det gör att allt tar tre gånger så lång tid.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Tänk på att gerade ytterhörn har en otrevlig tendens att bli jättefula med tiden, då trät rör sig under årstiderna. Det finns lite olika metoder att hantera detta. En teknik är att göra ett stående hörn/knut med vanligt ospontat panelvirke. Skruva ihop hörnet/knuten med rostfri trallskruv och montera på hörnet. Därefter din liggande panel i samma plan som hörnet. Vill man göra det lite enklare och mindre elegant kör man knutbrädan utanpå panelen. Då behöver man inte finlira alls med panelen. Det blir dock lite allmoge och/eller prefab-stil över det hela. Nu får jag väl hela forumet på mig...

Edit: Är huset krokigt kan man inte få det snyggt om man monterar knuten i ett stycke. På mitt hus, som är mycket krokigt, med byggår 1906, får man anpassa allt till den krokiga verkligheten. Det gör att allt tar tre gånger så lång tid.
Ja, fjällpanelen som har suttit på huset sedan 1969 är rätt så medtagen i ytterhörnen. Jag förstår vad du menar, men när jag försöker föreställa mig hur det skulle se ut på vårt hus så tror jag att det skulle förstöra helhetsintrycket. Så vi får nog leva med att det blir fult med åren.

Lite mäklarbilder:
Hus med fjällpanel från 1969 och välansad trädgård, slitage syns på ytterhörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitmålat hus med fjällpanel och svart tak, trädgård och en delvis solig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus från 1969 med slitet fjällpanel i ytterhörn, omgivet av träd och buskar i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att googla "clapboard siding corner detail best practice" med bilder eller video, så kommer du att få lite inspiration. Amerikansk "clapboard" är visserligen inte hyvlad på samma sätt som vår fjällpanel, men hörnlösningarna blir desamma.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Testa att googla "clapboard siding corner detail best practice" med bilder eller video, så kommer du att få lite inspiration. Amerikansk "clapboard" är visserligen inte hyvlad på samma sätt som vår fjällpanel, men hörnlösningarna blir desamma.
Intressant.
Nu ska vi dock inte ersätta befintlig fjällpanel med ny fjällpanel, utan vi byter till det lite mer hållbara alternativet enkelfasspont 22x120. Men själva lösningarna är ju givetvis applicerbara.
Diagram över en enkelfasspont profil med måttmarkerade dimensioner a, b och c.
 
A arowe17 skrev:
Intressant.
Nu ska vi dock inte ersätta befintlig fjällpanel med ny fjällpanel, utan vi byter till det lite mer hållbara alternativet enkelfasspont 22x120. Men själva lösningarna är ju givetvis applicerbara.
[bild]
Det blir snyggare. Fjädern uppåt!
 
Någon som har koll på vad som händer med Bosch GTA 3800? Bauhaus och Hornbach har slut i sina butiker och enligt Bauhaus kommer de inte få in några fler...något nytt på G?
 
optimum
A arowe17 skrev:
Jo, jag vet att man ska snedkapa brädorna längst ner för att få bort vattnet, och ja någon gång i framtiden kommer jag behöva snedkapa plankor. Nu har vi ett hus med liggande panel så jag behöver inte snedsåga dessa i nederkant, dock så kommer jag ju att få gera ihop ytterhörnen där den liggande panelen möts. Men denna gerningen löser min batteridrivna cirkelsåg då jag kan "vinkla ner" den i 45 grader.

Så i nuläget har jag svårt att motivera en kap och gersåg för mitt panelbyte. Det kan också vara så att även om jag redan hade ägt en kap och ger såg så hade det varit smidigare att köra med cirkelsågen för att slippa spring upp och ner för byggställningen. Detta får givetvis omvärderas under projektets gång.
Helt ok.
Men du har en altan som du troligen kommer göra om och kanske bygga ut.
Inglasat uterum?
Renovera och bygga om inne?
o.s.v.

Jag trodde inte tidigare att det var sådan skillnad på sågar och sågklingor. Dessutom att ha en riktig stabil bänk.
Hade den gamla på en hopfällbar arbetsbänk utan stöd mer än man pallade under något annat i lämplig höjd.

Klart nöjd.
 
optimum optimum skrev:
Helt ok.
Men du har en altan som du troligen kommer göra om och kanske bygga ut.
Inglasat uterum?
Renovera och bygga om inne?
o.s.v.

Jag trodde inte tidigare att det var sådan skillnad på sågar och sågklingor. Dessutom att ha en riktig stabil bänk.
Hade den gamla på en hopfällbar arbetsbänk utan stöd mer än man pallade under något annat i lämplig höjd.

Klart nöjd.
Exemplet du nämner tidigare, att balansera tunga limträbalkar på kapgersågen, tycker jag är ett utmärkt exempel på när det är mycket smidigare att ta sågen till materialet istället för materialet till sågen. Så har i alla fall jag gjort när jag byggt med limträbalk.
 
Hur många sågar behöver man?

Ungefär en femtedel så många som antalet slipmaskiner.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Hur många sågar behöver man?

Ungefär en femtedel så många som antalet slipmaskiner.
Flest verktyg när man dör vinner! Eller?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tror det är bra att kunna skilja på behöver och villhöver.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.