p.lundgren skrev:
Kan nog vara en bakteriefilm, men jag tror att det är troligare att det vara något annat i vattnet. Kanske järn som orsakade beläggningen.
Gamla svarta rör med beläggning på insidan = dax att byta inkommande vattenrör? :x
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Det blev 3 skopor kokande vatten, Hessa och vänta 1 dygn i första testet.
Kom nu och skrubbade med borsten och så här blev resultatet 🖒
Sitter lite kvar längst in men nu slipper man skämmas när man får gäster iallafall 😉
Tack för alla tips, ska kanske testa några till å se om jag får bort det sista med.
20160404_184557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sssjej och 13 till
  • Laddar…
tyvärr tar de inte många dagar innan de börjar komma tillbaka igen. Problemet är att man skrubbar så hårt att porslinet / emaljen i toaletten blir repigt och där fäster skiten ännu snabbare.
 
Gammal tråd men vi hade rejält problem med detta i en lägenhet för massa år sen. Vi provade en hel del olika produkter som man kunde komma åt som privatperson, även citronsyra. Vi testade dock aldrig Kalkosan eller Kalkbrot vad jag kan minnas.

Citronsyra var det klart effektivaste som vi provade, då fick vi den något i stil med @pj87 senaste bild men så tog det lång tid innan det kom tillbaka och då ännu värre.

Jag hörde mig då för och tydligen så kan vissa medel slita/fräta ner emaljen på porslinet vilket ger en ojämn och matt yta. Denna yta gjorde att beläggningen fäste ännu bättre.

Det är lätt att man väljer ut starkaste möjliga åtgärd för problem som detta men risken är tyvärr att man gör det sämre.

Ex kör man starkt kalklösande medel på fogar mellan kakel så kan man lösgöra kalken i fogen vilket inte häller är någon höjdare.

Jag skulle gå stegvis från milt till starkare och starkare. Och om man kommer till punkten då ytan blir ojämn och matt så får man fundera på om det inte är dags att byta stol.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ja min stol har inte fått det minsta beläggning sen jag gjorde det för snart 3 år sen. Enda jag gjort sen dess är vanlig WC duck när badrummet städas....
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jag hade problem i något tidigare boende för länge sedan där det återkom nästan direkt efter rengöring. Slutade med att jag hällde lite syra i toatanken en gång i veckan. Den blir ju aldrig helt tom vid spolning så det gjorde att vattnet som det spolades med alltid var lite surt.
 
  • Gilla
rebecka_o
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Coca cola är fruktansvärt bra till rengöring. Finns många klipp på det om du säker. Fyll den med cola låt stå och dra sen spola rent:)
Well, Coca Cola innehåller fosforsyra och citronsyra, som rekommenderats av andra. Dessutom innehåller den kolsyra, som ger bubblor som hjälper till att bearbeta smutsen. Så, Coca Cola är bra. Drick inte upp den efter användning, bara.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Coca cola innehåller väldigt lite forsforsyra och citronsyra jämfört med t ex kalkbort och ren citronsyra (jag vet, duh!). Så jag undrar hur effektivt det egentligen är, dessutom så är det ganska så dyrt, sett till hur mycket fosforsyra och citronsyra det innehåller (om man nu ska använda det som rengöringsmedel).
 
Provat det mesta i samma situation
Kom på att jag hört om pimpsten
Mindes bara att den inte fick vara torr
Slog hett vatten och wc rent i skålen
Lät stå 30 minuter, tog pimpstenen från en fotfil, la den i blöt
Handskar på och började gnugga fläckarna
Chockad såg jag fläckarna gå bort som plack på tänder
I bitar, små flisor, min toalett har som veck i sidan
Där blev det kvar
Efter 4 "uppmjukningar" och gnuggande såg skålen ny ut
Bästa 10:- marknads köp nånsin !!!!
 
Tvättmedel och skrubba med toaborsten.
 
Jag gör det inte själv men man kan blanda ihop nån liten häxbrygd och ha i sprayflaska som man varje kväll alltid sprayar ned i wcn, då kommer den hålla sig fräsch länge.
 
Har du ett utprovat recept på häxbrygden?
 
Vi hade en sådan, och jag slog i klorin, lät det stå några dagar, spolade och borstade. Upprepa ett par gånger, och den är som ny.

Vill du gå lite extra energiskt fram, köp en toaborste på IKEA för fem spänn, kapa den och sätt den i skruvdragaren. Kan man borsta färg på en yttervägg så borde det gå att använda här också. Jag skulle dock nog rekommendera regnrock och plastvisir.
 
S Suie skrev:
Provat det mesta i samma situation
Kom på att jag hört om pimpsten
Mindes bara att den inte fick vara torr
Slog hett vatten och wc rent i skålen
Lät stå 30 minuter, tog pimpstenen från en fotfil, la den i blöt
Handskar på och började gnugga fläckarna
Chockad såg jag fläckarna gå bort som plack på tänder
I bitar, små flisor, min toalett har som veck i sidan
Där blev det kvar
Efter 4 "uppmjukningar" och gnuggande såg skålen ny ut
Bästa 10:- marknads köp nånsin !!!!
Det låter som något som kan repa ytan? När jag pratade med IFÖ som tillverkat våra toaletter så sa de att man ska vara väldigt försiktig med vad man rengör med. Blir ytan repig så kommer problemen tillbaka 10x snabbare.

Vi körde med Kalkbort och toalettborste par dagar men det ville inte riktigt ge sig. IFÖ sa att om man tar ex skruvmejsel så kommer man kunna skrapa bort flagor men problemet är att det kommer repa ytan och då sätter sig kalk o skit sig ännu snabbare nästa gång. Jag valde att använda en diskborste vilket gjorde att jag kom åt bättre och på de ställena det inte ville släppa så använde jag plastsidan på borsten vilket gjorde susen. Enligt IFÖ så bör inte ytan kunna repas av detta. Nu efter par månader så är toaletten fortfarande fint skick och enkel att hålla ren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rakbladsskrapa ska också fungera utan att repa. Har inte behövt testa det själv, men jag läste om en man som restaurerade gamla toalettstolar som använde det verktyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.