Söndag; Riva innertak, och då menar jag två.
Taket sänkt sedan tidigare så ner med det ena för att sedan ta tag i det sjukast. Spånskivor som suttit sedan -69.

Millimetrarna räknas - köket som beställt är 2330mm men nuvarande takhöjd är 2300mm.
Då fru vill ha spontad panel i taket så måste man hitta på nått får att få se sista få mm som behövs.
Spånskivorna måste ned och ersättas med spont - planen är såldes att sänka köket med 30mm men höja bänkskivorna 20mm men en slutgiltig arbetshöjd på 890mm. Längre än jag vill ha men högre än det var.

Ett kök mot taket blir ju bra mycket snyggare än passbitar mot tak - Och då köket skall in med skohorn på bredden så kan man ju lika göra använda samma skohorn att få in det på höjden!

Vart tror ni allt damm och skit hamnar när man river skivor i tak? Rakt i plytet! Host, harkel, tvi...

Renoveringsprojekt där innertaket rivs för justering av takhöjden i ett kök med synliga takbjälkar och spånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med delvis rivet innertak och exponerade träbjälkar i ett rum med synlig entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antagligen för att det är praktiskt. Man ville komma bort från det gamla "lortsverige", då var det bra med lättstädade, släta ytor. Plastgolv, släta köksluckor och dörrar, släta foder och lister. Det är därför man kan hitta spegeldörrar med masonitskivor på. Det var billigare än att köpa nya dörrar.
Min mamma jobbade ett tag på Statens institut för byggnadsforskning och de hade forskat på hur mycket mer städning det krävdes med profilerade ytor.
Summa summarum: det är lättare att hålla ett slätt plastgolv rent än ett trägolv fullt av springor.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Just - Kanske verkar galet att renovera sommarstuga i mittten av mars. Men då fru säger nått så gör man, inte ofta hon ber om något men när hon gör det så finns det inget annat...

Den 4/4 smäller det - Då landar köket på infarten!

Stay tuned! Kan bli ett galet projekt!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Hittade just den här tråden - intressant!!!
Bra tempo på projekten - inte minst med tanke på utmaningen att huset ligger på en ö.
Blir lite omständigare att kompletera det man glömt köpa...
Vi har hållit på med vår stuga i över 20 år - iofs så var vårt "utgångsmaterial" inte lika bra som ert, så vi rev allt utom ytterväggar och golv...
Nu har vi kommit in i "andra vågen" av renoveringen då det blivit dags att fräscha upp det som gjordes för drygt 20 år sedan.
Plus att man blir bekvämare med åren så separett-toalett och utedusch (hink o skopa) känns inte så kul längre...
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Muskö är förbundet med fastlandet.
 
A Andy78 skrev:
Muskö är förbundet med fastlandet.
Sscchh! Det är hemligt! :cool:
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Muskö är förbundet med fastlandet.
Japp, som gammal flottist har jag faktiskt besökt "den hemliga delen" (sjövägen). Skulle självklart stått "på en ö i skärgården".
Oavsett landförbindelse eller färja/båt så misstänker jag att det är en bit till närmaste bygghandel?
 
Lördag, strålande sol och en underbar fru som pangar med spikpangen när jag mäter och springer till sågen...
Sjuuuukt vad bra det blir!!
Södra Vitvaxad inomhuspanel;
Nylagd södra vitvaxad inomhuspanel på taket i ett rum med röd tapet och ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir klart under förmiddagen imorgon.
Nu blir det kulinarisk middagsupplevelse. ;)

Renoveringsprojekt med mikrovågsugn och byggmaterial i ett rum med osatt panel och en arbetsradio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sirlongfellow och 3 till
  • Laddar…
Väldigt fint tak! Det skulle kunna funka hos oss när vi bygger ut. Resten av huset är gammal furupanel som fått två-tre strykningar med Herdins tak- och panelvitt. Ser ut att bli liknande resultat.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Väldigt fint tak! Det skulle kunna funka hos oss när vi bygger ut. Resten av huset är gammal furupanel som fått två-tre strykningar med Herdins tak- och panelvitt. Ser ut att bli liknande resultat.
Byggmax - 16.95Sek per löp så 179Sek per kvadrat. Inte lyckats hitta billigare eller bättre om jag skall vara ärlig... riktigt nöjd med kvalitet och behandling,
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Söndag; nya innertaket klart, förberett elen till köket, plockat alla lister och rivit tapet.

Till helgen är det dags för golvslipning!
Men innan dess så onsdag 27/3 skall det handlas nya innerdörrar på K-Rautas klubbdagar med 20% rabatt. Passa på om det är något annat ni suktat efter på K-Rauta.

Renoveringsprojekt med nytt innertak, förberedda elkablar, borttagna lister och avlägsnad tapet i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nytt innertak, trägolv och kala väggar redo för golvslipning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Lördag; 7 (!!) timmar slipning, städa av och sedan 3 timmar betsbehandling. Helt slut efter den där fadäsen... Nästa gång jag får för mig att slipa golv - Kan ni inte bara säga "Minns du inte hur det gick sist?"
Golvläggning med golvslipmaskin på ett slipat trägolv i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvslipat trägolv med en del områden betsbehandlade och andra obehandlade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man sedan står där, betsat sig själv ut genom dörren och funderar vart locket till hinken är;

Slipat trägolv med betsförpackning och pensel på skyddsplast vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så imorse var det ut igen för ett första varv lack, tar varv nummer två mot kvällningen.
Nyslipat och nyligen betsbehandlat trägolv i ett tomt utrymme med verktygslåda och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På torsdag kommer köket! Gaaahhh!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Jope09 och 5 till
  • Laddar…
Lastpallar med bruna förpackningar märkta 'Epoq' i ett skogsområde med solsken och skugga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vilken häftig renovering och grattis till det fina läget!
Jag är uppvuxen inte långt från dig och farsan bor kvar där ute samt kusiner och farföräldrar har granntomterna vid farsan på östra Muskö. Lite som "sista färden" när man är ute och hälsar på. Muskö är ett paradis på sommrarna.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Lördag; 7 (!!) timmar slipning, städa av och sedan 3 timmar betsbehandling. Helt slut efter den där fadäsen... Nästa gång jag får för mig att slipa golv - Kan ni inte bara säga "Minns du inte hur det gick sist?"
[bild] [bild]

När man sedan står där, betsat sig själv ut genom dörren och funderar vart locket till hinken är;

[bild]

Och så imorse var det ut igen för ett första varv lack, tar varv nummer två mot kvällningen.
[bild]

På torsdag kommer köket! Gaaahhh!!!
Men det blir ju väldigt fint!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.