N
Snigla Snigla skrev:
Jag är den som förhandlar elpriserna härhemma och framåt höstkanten är det dags att förnya vårt avtal.

Jag brukar alltid välja 3-årsavtal.
Är helt nöjd med det. Har oftast jämnat ut sig fint över perioden.

Nu tog jag mig en liten snabbtitt på elskling, samt besökte några elbolag.. bara för att ha ett litet hum om prisläget idag (när man har tecknat 3-årsavtal behöver man inte bry sig så mycket däremellan..).

Inser att allt plötsligt är "jättedyrt" - jag brukar ha lite koll iaf.. men jag måste ha missat nått stort..

1. Vad betalar Ni per kwh idag?
2. Har ni rörligt eller fast? (om det är fast, när tecknade ni det och hur länge?)


Bara själva elleveransen och ev avgifter.. (inte elnätet så att säga, vissa har det på samma.. medan sådana som jag har två olika bolag).
1.) 67,1 öre per kWh inkl. moms. Inga årsavgifter.
2.) Bundet tioårigt avtal - 100 % vindkraftsel.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Så här ser februari ut hos mig:
[bild]

Kommunalt ägda Jämtkraft.

Så ~75 öre / kWh inkl allt
Ja eller 1.60kr..!! Du måste räkna med allt..
 
TS efterfrågade bara elhandelskostnaden.

Snigla Snigla skrev:
Bara själva elleveransen och ev avgifter.. (inte elnätet så att säga, vissa har det på samma.. medan sådana som jag har två olika bolag).
 
  • Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
Från och med i år så är alla skatter och fasta avgifter uppdelat och faktureras från nätbolaget.

Men hålle med på den, jag räknar endast elpriset, elnätskostnaderna finns där ändå.
 
Då har jag grävt fram fakturorna.

Elhandel: (Vattenfall kärnkraftel rörligt)
Januari 57,58 öre/kWh
Februari 49,33 öre/kWh
Spotpåslag 4 öre/kWh
Elcertifikat Januari 6,24 öre/kWh
Elcertifikat Februari 5,23 öre/kWh

Nät: (Eon nätområde syd)
Överföring 24 öre/kWh
Energiskatt Januari 43,38 öre/kWh
Fast avgift månad (16A, över 8 000 kWh/år) 456,25 kr
Öresutjämning 15 öre ( :rolleyes: )

På detta moms, även moms på skatten enligt svensk tradition. Årsförbrukning 14 500 kWh.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja eller 1.60kr.
Ja det blir ju totalpriset / kWh, men det var ju inte det som efterfrågades.

Det var just därför jag bifogade fakturan för då kan man räkna vad man själv vill.

Skulle gärna se att fler bifogade den så man kan göra en relevant jämförelse..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Efter som det enbart är elhandrl som kannpåverkas är det ju ointressant att jämföra nätavgiften i det sammanhanget.
 
M
Jarlingar Jarlingar skrev:
Så här ser februari ut hos mig:
[bild]

Kommunalt ägda Jämtkraft.

Så ~75 öre / kWh inkl allt
Jag får 2232,90kr/1392 till 1,60kr/kwh, men jag kan ha räknat fel:)
Själv betalar jag 1,57/kwh "all inclusive".
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Jag får 2232,90kr/1392 till 1,60kr/kwh, men jag kan ha räknat fel:)
Själv betalar jag 1,57/kwh "all inclusive".
Exakt det jag skrev också..

Stor skillnad över landet med nätavgiften, vi ligger lågt på den, men tillkommer mycket annat..skit
 
Fick ett 3-års avtal hos EOn med fast pris inkl moms och ingen årsavgift, 55,25 / kWh i område 3. Start idag :)
 
Jag betalar 63,88 kronor/kWh inklusive moms. Det är något dyrare för att jag bara vill ha el från vindkraft. Ett fast treårsavtal från 11/8-18. Jag hade rörligt pris länge, men bestämde mig till slut för ett fast elpris.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Har precis gått över till Greenely från Telinet, men min förra faktura var på 76,55öre. 100% förnyelsebar el. Tillkommer Vattenfalls horribla nätpriser.
Elräkning som visar detaljerad kostnadsuppdelning med totalbelopp på 1181 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Erik_Hansson skrev:
Har precis gått över till Greenely från Telinet, men min förra faktura var på 76,55öre. 100% förnyelsebar el. Tillkommer Vattenfalls horribla nätpriser.
[bild]
Det där med månadsavgifter är ett ofog. I ditt exempel motsvarar ju den avgiften 3 öre per kWh om man slår ut den på din månadsförbrukning. För den med lägre förbrukning blir avgiften ännu mera kännbar. Säg att man gör av med 700 kWh så blir avgiften 49/700 = 7 öre per kWh.
 
De måste få in pengar för sin verksamhet. Den kan lika gärna vara en månadsavgift som ett påslag. Men deras kostnader ökar inte med förbrukningen. Så en månadsavgift känns rimmligt.
 
N
D Daniel 109 skrev:
De måste få in pengar för sin verksamhet. Den kan lika gärna vara en månadsavgift som ett påslag. Men deras kostnader ökar inte med förbrukningen. Så en månadsavgift känns rimmligt.
Nej det känns inte alls rimligt. Det är som med alla fasta avgifter tvärtom orimligt. Lägg det på kWh-priset det är mycket mera ärligt och man har själv då större möjlighet och incitament att vara sparsam med el och t.ex. vatten vilket vi ju alla skall vara för miljöns skull. Eller har jag fel på den punkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.