Cheesen
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är nog trög såhär på morgonkvisten :). Hur menar du - varför skulle trafiken öka på grund av autonomitet?
Det var i debatten i höstas, man har märkt att i exprimentstäderna i USA så parkerar man inte sin autonoma bil utan man låter den crusa långsamt runt kvarteren i närheten, det är nämligen billigare och enklare än att parkera bilen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är nog trög såhär på morgonkvisten :). Hur menar du - varför skulle trafiken öka på grund av autonomitet?
Fär att de autonoma bilarna skall ta sig mellan körningarna också, inte bara parkera vid målet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det var i debatten i höstas, man har märkt att i exprimentstäderna i USA så parkerar man inte sin autonoma bil utan man låter den crusa långsamt runt kvarteren i närheten, det är nämligen billigare och enklare än att parkera bilen.
Den diskussionen skulle leda till ÄNNU mer trafik och i princip stillastående, det var det jag nämnde ovan som bland annat forskare på Chalmers kommit fram till, men även forskare i USA.
 
Intressant vad människan är påhittig för att kunna vara lat... Men det där beteendet borde man väl kunna förhindra på teknisk väg, iallafall delvis.
 
R Robert-san01 skrev:
I Kista hade de problem med att den förarlösa bussen hade svårt att passa tabellen. Ett av problemen var just att folk gick ut framför den då de visste att den skulle stanna.
Vi får se om det går bättre i Göteborg, jag har sett att man nu har två stycken förarlösa bussar med LGF-skyltar som man håller på att förbereda på Lindholmen...
...jag gissar att dessa skall trafikera Lindholmsallén från ände till ände, när den öppnas igen. Där kommer den att få rejäla utmaningar av både gående, cyklister och bilister.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det spelar ingen roll att MP vill förbjuda fossila bränslen, de kommer aldrig att få tillräckligt många röster utanför storstäderna. MP måste inse att Sverige är större än centrala Stockholm. Fossilfria alternativ som fungerar på landsbygden kommer inte att kunna kompenseras tillräckligt av staten.

De förslag till reseavdrag som föreslås gynnar också mest storstadsområdena. Partierna lyckas inte med sina mål...
Glöm MP och andra politikers inblandning, elbilarna kommer på marknadsmässig basis att bli billigare än fossilbilarna inom en snar framtid (jag gissar tio år, men även om det skulle vara 20 må det så vara). Politiker kan påverka på marginalen genom bidrag och förbud, men de styr just ingenting.

Varför elbilar inte skulle passa landsbygden förstår jag inte. Det finns el där också, och även om det inte finns samma underlag för ett publikt laddnät förstår jag inte vad problemet skulle vara. Om vi tar en elbil med måttliga 15 mils räckvidd, varför skulle det inte räcka för vardagspendlingen för de allra flesta även på landsbygden? (Och då valde jag ändå medvetet ett fordon med väldigt kort räckvidd, nya bilmodeller idag släpps med uppåt 50 mils räckvidd.)
 
Redigerat:
  • Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
För stora massan är det totalekonomin som styr. Det billigaste alternativet kommer alltid att locka.
Störst fördel med elbilar ser jag i villaförorter och på landet. Alla har tillgång att ladda hemma och de flesta har inte så lång sträcka att köra.
Snart flyttar jag in i huset och kan då åka elbil, som nu boendes i en lägenhet i Göteborg är det orimligt med elbil
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Glöm MP och andra politikers inblandning, elbilarna kommer på marknadsmässig basis att bli billigare än fossilbilarna inom en snar framtid (jag gissar tio år, men även om det skulle vara 20 må det så vara). Politiker kan påverka på marginalen genom bidrag och förbud, men de styr just ingenting.

Varför elbilar inte skulle passa landsbyggden förstår jag inte. Det finns el där också, och även om det inte finns samma underlag för ett publikt laddnät förstår jag inte vad problemet skulle vara. Om vi tar en elbil med måttliga 15 mils räckvidd, varför skulle det inte räcka för vardagspendlingen för de allra flesta även på landsbyggden? (Och då valde jag ändå medvetet ett fordon med väldigt kort räckvidd, nya bilmodeller idag släpps med uppåt 50 mils räckvidd.)
Jag utgår ifrån 15mils räckvidd. Nu har min far gått i pension, men om han fortfarande hade arbetat så hade han haft 6 mil till jobbet från sommarstugan där han bor halva året (även när han jobbade). På arbetsplatsen finns inga laddmöjligheter. Då har han 3 mil kvar i räckvidd. Men detta är under ideala förhållanden på sommaren. Med -10 grader så får man räkna med att denna räckvidd nästintill halveras pga värme, lägre effektivitet på batteriet mm. Min hybrid drabbas av detta vid sådana temperaturer i alla fall. Då har fordonet en räckvidd på 7,5 mil istället. Detta var ett exempel från min närhet.

I verkligheten så har det i tidningarna i Norr- och Västerbotten varit flera artiklar om folk som köpt Tesla för arbetspendlingen, men där de tvingats sälja dem igen då batterierna inte räcker både till jobbet och hem när det är kallt på vintern. Dessutom så tvingades de köpa laddbox och uppgradera elanläggningen hemma för att ens hinna ladda Teslan över natten. Så här ser det ut i stora delar av Norrlands inland. Det är inte alls ovanligt med folk som har närmare 20 mil till jobbet. 15 mil är ännu vanligare. Det är ju förståeligt, det går fortare att köra de sträckorna med en bil än vad det tar att åka med kollektivtrafiken i tre mil hemifrån mig till mitt jobb i Göteborg.

För de som bor där så måste det finnas en lösning för laddning av bilen. Laddinfrastruktur är ett MÅSTE.

Jag brukar ibland när jag passerar däruppe titta på vackra gårdar med ängar som går ned till älvfåran fundera över varför man spenderar mer tid i bil/kollektivtrafik i Göteborg än vad man skulle göra om man bor däruppe. Då jag reser mycket med jobbet till Stockholm ändå så skulle jag knappt påverkas av att jobba från en gård vid Kalixälven i Norrbotten istället för att bo på lamdet utanför Göteborg...
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Att det skulle vara sämre med elbil i glesbyggd har jag svårt att förstå, det måste väl vara perfekt att kunna tanka bilen hemma?
Det är väl många mil mellan bensinstationerna i Norrland tex.
Vi bor i Gbg och har 6km till närmaste ställe att tanka bilen, det hade jag gärna sluppit och kunnat ladda hemma istället.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Kombinationen kortare räckvidd på vintern och längre avstånd är inte bra. Sedan tar "tankningen av elbilen" lång tid. Man måste räkna på helheten, de som gett upp om elbilar tillhör en extrem ur svenska mått mätt, men de är inte särskilt extrema i den nordligaste tredjedelen av Sverige. I praktiken är det enbart Tesla som erbjuder något som på papperet fungerar, men i praktiken fungerar inte heller dessa.

Ett exempel:
10A laddning på en fas ger 2,4kWh per timme laddning. Detta räcker typiskt till en mils körning. Tio mils körning innebär då att man måste ladda i tio timmar. Detta leder till att all form av hemmaladdning på en fas inte är relevant med långa avstånd till jobbet. Detsamma på jobbet, man måste ha trefasladdning och 16A där också. 16A på en fas räcker om man har mindre än tio mil och kan ladda på jobbet.

Lägg sedan på detta -30 grader och ni inser snabbt att elbilar inte blir så lätt på vintern med långa pendlingsavstånd utan utbyggd laddinfrastruktur.
 
Norrlands inland är förstås speciellt när det kommer till avstånd. Inte min hemmaplan, så jag ska inte gissa för mycket, men nog måste antalet människor med så extrema pendlingsavstånd som 15–20 mil enkel väg vara väldigt få.

Den överväldigande majoriteten av landsbygdsbefolkning bor trots allt i mellansverige och söderut, med kortare vardagsresor och mildare klimat. Det innebär inte att vi ska strunta i Norrland, men vi kan inte heller använda det som mall.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Norrlands inland är förstås speciellt när det kommer till avstånd. Inte min hemmaplan, så jag ska inte gissa för mycket, men nog måste antalet människor med så extrema pendlingsavstånd som 15–20 mil enkel väg vara väldigt få.

Den överväldigande majoriteten av landsbygdsbefolkning bor trots allt i mellansverige och söderut, med kortare vardagsresor och mildare klimat. Det innebär inte att vi ska strunta i Norrland, men vi kan inte heller använda det som mall.
Nej, det är högst vanligt med 3-5mil till jobbet. Inte ens 10mil enkel väg är ovanligt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
Men att det inte finns bra laddmöjligheter vid jobbet idag, betyder inte att de inte finns om några år.
Och gör majoriteten med elbilar lär laddmöjligheter komma på riktigt.
Sedan blir det ett biligt sätt att tjäna en extra krona genom att sätta upp laddmöjligheter längs vägen.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, det är högst vanligt med 3-5mil till jobbet. Inte ens 10mil enkel väg är ovanligt.
Men detta klarar ju även dagens elbilar utan problem. Exemplet som togs upp var 15-20 mil enkel pendling i minus 30 grader och den lilla kategorin bilförare måste man ändå anse vara långt färre än den stora massan.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Men detta klarar ju även dagens elbilar utan problem. Exemplet som togs upp var 15-20 mil enkel pendling i minus 30 grader och den lilla kategorin bilförare måste man ändå anse vara långt färre än den stora massan.
Hur många av bilarna på marknaden klarar 20mil i -30? Eller 20mil enkel väg med 1300kg snöskotrar på släpet i -20?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.