Det som händer i praktiken är att oktantalet sjunker, moderna motorer klarar det mer eller mindre bra genom att backa tändning så att spikning upphör.
Om oktantalet har blivit så lågt att den inte kan backa mer kommer motorlampan börja lysa och beroende på bilmodell kommer troligtvis effekten reduceras.
Spikning är ett endast ett problem vid högre förbränningstryck/mycket effekt så om man spär ut den och/eller inte gasar fullt kommer det inte vara ett problem.
Är det en liten motor med hög effekt per liter finns det mindre marginaler än en stor motor med liten effekt per liter, så det spelar också roll.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
S Swenglish skrev:
Ok, hade jag haft en gammal Volvo med B18-motor hade det inte funnits någon tvekan. Då hade jag utan vidare hällt i den gamla bensinen och glatt tuffat iväg. Men nu är ju moderna motorer något annat. Direktinsprutning, digital tändning etc för att ge lägre förbrukning o mer effekt. Det är därför jag tvekar.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar ;)
Tack allihop. (y)
När det gäller Opel så är nog lite gammal bensin det minsta problemet. Haverera lär den göra förr eller senare ändå
 
  • Gilla
  • Haha
prebbs_se och 2 till
  • Laddar…
harry73
Och vad gäller för gammal diesel? Ca 6 år gammal?
 
Diesel lagras ju i beredskapssyfte i många år. Den innehåller inte lika mycket flyktiga ämnen som bensin, så den är nog inte lika känslig.
 
harry73
Bra, tack
 
T
I biodiesel kan du dock få dieselsvamp om den stått länge, vilket korkar igen filter mm..
 
V
T Thullen skrev:
I biodiesel kan du dock få dieselsvamp om den stått länge, vilket korkar igen filter mm..
Vad skiljer biodiesel och HVO 100?
Enligt vad jag har fått från leverantören av HVO 100 så klarar del långtidslagring väldigt bra så jag blir nyfiken vad det är som skiljer!
 
Biodiesel är väl diesel som man har blandat ut med t ex rapsolja? HVO är syntetisk diesel som är väldigt ren och fri från 'biologiska' ämnen?
 
Det som eventuellt händer när bensinen är gammal är inte att motorn havererar. Det är att den kan bli svårstartad. Men det är främst när den stått i en tank som inte sluter tätt. Typexemplet är gräsklipparen som stått över vintern. Tanken är inte tät och de flyktiga delarna dunstar först. Bensinen får då en annan sammansättning än förgasaren är inställd för. Tömmer man då ut det och fyller på med bensin som är precis lika gammal men förvarats i en tät dunk så brukar det fungera lika bra som med ny bensin från macken. 5 år i jeepdunk är inga problem alls.
 
  • Gilla
Qwerty952 och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Problemet kan möjligen bli att få i det i tanken då modernare bilar väl har diverse säkerhetsbrytare som ska förhindra att man häller i fel bränsle eller att någon slangar?
Vad menar du??? Vissa bilar har stoppför bensin handtaget i dieselbilar, 5 liter gammal Bensin på 55liter nytt bränsle spelar ingen roll..
 
Ja, det var det där feltankningsskyddet jag hade i tanken (haha) men det verkar ju bara finnas på dieselbilar. Har inte haft bensin själv på länge så hade inbillat mig att det kunde finnas även på dem.

En jeepdunk är fö inte 5 liter utan 20 ;)
 
Bensinbilar har feltankningsskydd automatiskt. Ett bensinmunstycke är smalare än ett dieselmunstycke, så det ska vara idiotsäkert.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det smala bensinmunstycket kom med katalysatorbilarna för att man inte skulle kunna tanka blyad bensin. Syftet var inte att hindra att man tankar diesel i en bensinbil.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Problemet med att lagra bensin var som störst med de första blandningarna av blyfri bensin, det man hällde i för att ersätta blyet gillade inte att lagras. Numer har man utvecklat den blyfria bensinen så dessa problem är nästan borta.
4-5 år är inga problem. Det som händer är, som påpekat, att de flyktigaste ämnena i bensinen kan dunsta bort men blandar du ut det med färsk bensin är detta inget problem. Är det 20 liter gammal bensin vi talar om så blanda med 20 liter ny bensin.
Se även upp med flagor,smuts och kondensvatten, använd gärna tratt eller pip med sil.
 
Är inte soppan äldre än 5-6 år är det ingen fara. Däremot om den skulle vara uppåt 30-40 år, kan den orsaka problem. Förr i tiden använde man tetraetylbly för att höja oktantalet. Använder man så gammal bensin till en ny motor med katalysator, kommer katalysatorn att skadas. (blir beläggningar inuti som inte går att få bort). Däremot förgasarmotorer tar ingen skada. Men se upp med rostflagor från dunken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.