Vill ni ha matplats i köksdelen? I så fall tror jag på billy_bavers förslag om halvvägg, fast kanske inte så hög. En kanske 140-150cm hög vägg (nu vet jag inte hur långa ni är, men så att man ser över) med matbord på ena sidan och någon annan lämplig möbel på andra sidan (öppen spis, TV, soffa, byrå...) Ger ett öppet och trevligt men ändå avgränsat intryck.

/Elin
 
J
hejsan, jag skulle dela av vardagrummet i två delar, fast ha ett loftfönster för ljusinsläpp. sedan öppna alla väggar fram till köket.

sätta igen dörren mot hallen för att behålla hallen i hallen men samtidigt få mera flyt i fördelningen
 
  • frslagtill.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Återigen, tack för alla tips! (och har ni fler så tas även de emot tacksamt! :p)

Vi ska till tekniska kontoret och få ut den riktiga planlösningsskissen (som använts vid byggandet, eller kanske efter byggandet :-?) så vi får de exakta måtten. Sen ska vi förbi och titta på lägenheten i början av nästa vecka så vi får en känsla för den. Det var ju en månad sen vi skrev på kontraktet, och den dagen vi var på visningen var vi samtidigt och tittade på 10 andra lägenheter! :surprised: Så man knappt vad det är man har köpt för något ;)

Det mest optimala vore om man antingen kunde flytta köket, så att det som idag är kök blir nya sovrummet. Alternativt att flytta badrummet in i nuvarande vardagsrummet (typ där klädkammaren är) och omvandla resten av det rummet till sovrum, så sovrummet slipper bli så gigantiskt stort.

Men vi har förstått att det är groteskt dyrt att flytta på kök och badrum (någon som kan definiera "groteskt dyrt" ?), så det får nog vara. Upp till 15-20.000 kr för en flytt (alltså, endast för flytten, ej ny inredning etc) är vi nog villiga att betala för att flytta på kök eller badrum, då inräknat att vi gör det mesta själva, men inte mer.
 
Har nu varit på tekniska nämndhuset och fått ut kopior på byggritningarna på lägenheten. Om man går på alternativ 4 så kommer vardagsrummet/köket bli ca 33 kvm, medans sovrummet (som idag är vardagsrum) är på ca 26 kvm (exkl klädkammaren). Är det en rimlig proportion? :-?

Kan tillägga att vi idag bor i lägenhet på 36 kvm med riktigt badrum och kök, så det är inte så att vi inte tror på att ett vardagsrum/kök på 33 kvm räcker .... men 26 kvm sovrum + klädkammare på det  :surprised: .... ? För stort?
 
Ja enligt mig.

Ett sovrum på 26 kvadrat är som sagt större än de flesta mindre lägenheternas vardagsrum.

Jag skulle säga sikta på 14-16m2 för ett sovrum om ni ska ha klädkammare till.

Jag är ju en varm vän av modellering så har ni möjligheten så ta snöre och lägg upp någonstans och "känn" hur stort det igentligen är.

26 m2 är ju mer än 5X5 meter och en vanlig dubbelsäng brukar vara ca 1.8X2.1 plus sängbord tex
 
Detta är förstås mest en smaksak. Själv har jag inget alls emot en stor och luftig sängkammare. Gärna på bekostnad av något sällskapsrum där man alltför sällan befinner sig.

Stora sovrum är utvecklingsbara. Små sovrum känns på förhand uttänkta och tråkiga därför att de i stort sett duger endast till - sömn...
 
Nu har vi varit och kikat på lägenheten för första gången sedan visningen .... och man insåg direkt att man inte mindes något efter visningen .... kanske inte så konstigt när man var på 11 visningar på 6 timmar! ;D

Det verkar som de enda alternativen som är genomförbara är att slå ut väggen mellan kök och nuvarande sovrum (samt hall) och använda som stort kök/sällskapsrum medans nuvarande vardagsrum blir stort sovrum - med alternativet att dela upp i 2 mindre rum. Eller att ha det som det är nu.

Kan tillägga att kvinnan som bor där nu kom med en massa nya uppgifter (påståenden?) som vi aldrig fått ta del av tidigare, bl.a. att det ska finnas någon form av k-märkning som gör att man inte får förändra hur som helst (brukar inte det stå med i bygg-/detaljplanen?) och att det är stora problem med att hon får in matos från lägenheten nedanför. Har inte säljaren upplysningsplikt för såna saker? >:(
 
Hej!

En vanlig orsak till att man får in matos i lägenheter är att någon granne har installerat en riktig fläkt i sitt kök. Oftast brukar det bara vara tillåtet med kolfilterfläktar i flerfamiljshus. Fast det kanske inte är det bästa sättet att lära känna sina nya grannar att börja forska efter det.....

Upplysningsplikt vet jag inte, möjligen på det om K-märkning skulle jag tro. Lite matos, grannar som röker på balkongen, hoppande barn i taket och lite grannfester då och då skulle jag tro är sådant som man får lära sig att leva med i flerfamiljshus.

/pinebar

 
Det brukar så att säga ingå i det där med att bo i flerfamiljshus.
 
mats_o skrev:
Det brukar så att säga ingå i det där med att bo i flerfamiljshus.
LITE matos .... + barnspring, rökning i fönster etc kan jag gå med på. Men om tanten säger att problemet med matoset är nästan outhärdligt .... då anser inte jag att det "tillhör" bara för man bor i flerfamiljshus. Särskilt inte om det beror på något som är fel enligt stadgar, ex om tjejen under installerat felaktig fläkt eller liknande. Och även om det inte ingår i upplysningsplikten så borde det väl ändå vara god ton att man upplyser om dylikt innan försäljningen.
 
God ton är det definitivt och om det är såpass kraftigt som du säger att det är, då skulle jag nog försöka ta rätt på lite mer och sen prata med styrelsen.

 
Tyvärr är det väl så att gid ton inte alltid tillämpas i samband med affärer på den något överhettade marknaden i Stockholm.

Men jag håller med. Är matoset verkligen outhärdligt (vilket det ju egentligen inte behöver vara bara för att förre ägarinnan säger det) så är det nog läge att kolla reglerna med styrelsen och be dem kolla att grannen under följer dem. Även om det antagligen gör att den relationen sedan inte blir den bästa....

/pinebar

 
Vi får se, vi kanske inte kommer lida av det.
Men ställde frågan inne på juridik-forumet och då var det någon smart person som påminde om att detta troligtvis innebär att brandskyddet brister i och med att varje lägenhet ska vara en egen brandcell. Så då måste föreningen åtgärda det.

Fortsättning följer!
... och vi fortsätter försöka få ihop planlösningen.

Undrar hur man ska få plats med tvättpelare i badrummet utan att slå knäna i tvättmaskingen när man sitter på muggen? :-?
 
Om du vill ha tvättpelare rekommenderar jag att du byter ut badkaret mot dusch.  Badrummet är helt enkelt för litet för att samtidigt hysa både badkar och tvättmöjlighet.

Kortväggen mittemot toastolen passar fint för en grund linnehylla (öppna hyllor för att garantera fri ventilation). Då har du nära mellan tvättmaskin och förvaring.

Man ser då och då kök, där man pressar in tvättmaskin. Det är heller ingen smart lösning.  Dels därför att tvättmaskinen bullrar.  Dels därför att kökets golv inte har samma tätskikt som badrummet (för den händelsen att tvättmaskinen havererar/läcker).
 
Inflyttning närmar sig och vi är mer aktiva än någonsin i tankegångarna om planlösning. Det tragiska är att hur vi än vrider och vänder på det så känns det inte bra. Enda optimala lösningen vore att flytta köket, men om det kostar 100.000 kr exklusive själva köksinredning/vitvaror/golv/etc så känns det inte som att det är värt det. Vi vill ju att det åtminstone ska finnas en sportslig chans att vi får igen de pengarna vid en framtida försäljning.

Problemet som vi upplever det är att alternativ 4 (33 kvm kök + matplats + vardagsrum) blir lite litet ..... därför att det på grund av hur lägenheten är planerad så går det inte att fullt ut nyttja de 33 kvm. Grannen direkt under + på nb har gjort så, och det funkar förvisso. Men då sitter de i soffan och ser på TVn i 90-gradersvinkel, alternativt ligger ned för att kunna se rakt fram. Känns inte särskilt bra om man ex vill titta på hockey-VM ett gäng, eller liknande.

Problemet med att låta det vara som det är idag, eller dela upp nuvarande vardagsrum i 2 delar (vilket nr hade nu det alternativet?) och utnyttja innersta delen som sovrum, är att vardagsrummet är så förbannat långsmalt. Endast 3,2 m brett, vilket gör det trångt om man vill få plats med garderobbsvägg eller skrivbord.

Om ni var spekulanter på denna lägenhet, vilken planlösning skulle ni då vilja att den hade ... av de diskuterade alternativen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.