Tyvärr är det inte så enkelt. Jag har i tidigare inlägg i en annan tråd beskrivit skillnader i handläggning. I din kommun Robert vill ni ha 3500 kr för handläggningen av byte av braskamin i ett fritidshus till en modern och miljövänlig kamin. Då har sotaren först godkänt och provtryckt kaminen. Hur många minuter lägger handläggaren på ett sådant ärende? I Järfälla kostar motsvarande åtgärd ingenting.
När vi hösten 2015 gjorde en Attefallsutbyggnad i samma kommun krävde handläggaren att vi ska sätta ut/mäta utbyggnaden. Notera att vi bara skulle lägga på 2 meter på en del av långsidan och huvudbyggnadens placering kan vi ju inte flytta på. Alltså två meter ut från huset skulle alltså mätas ut av "behörig" mätare. Vi lyckades få ut en från kommunens mätavdelning som undrade vad han hade där att göra. Vi tog fram tumstocken och satte en markering på två meter ut från huset så var det klart. Tog ett par minuter och kostade några tusenlappar. Tack för det! Vad jag kan minnas från en tråd om en Attefallsbyggnad (fristående) i Österåker så behövdes den övh inte sättas ut.
Så självklart görs 290 olika bedömningar med 290 olika prislistor. Det är bedrövligt om prislistorna sätts efter kommunernas behov av pengar.
 
Min egentliga fråga är ju egentligen om samma krav gäller/bör gälla oavsett förutsättningar på själva tomten? Speciellt krav som utöver onödiga kostnader, på många ställen inte fyller någon egentlig funktion?

Av det jag själv lyckats hitta, och utav de flesta svaren här står det ju så gott som klart att kommunen själv får avgöra vilka bedömningar och krav de kan ställa, detta oavsett vad direktiven egentligen säger? :thinking:

Som privatperson utan egentliga kunskaper så står man handfallen, och gör bäst i att bara acceptera de ålägganden man får, jag får lite uppfattningen utav att regelverket är gjort så att man bara kan "överklaga" om man har obegränsat med tid, kunskaper och resurser...
 
Mest bedrövligt är väl när man utför "tjänster" för enskilda privatpersoner som dom som inte berörs måste betala via skattsedeln.
 
R
E elmont skrev:
Mest bedrövligt är väl när man utför "tjänster" för enskilda privatpersoner som dom som inte berörs måste betala via skattsedeln.
Finns en väldigt enkel lösning på det. Tag bort kravet så att tjänsten inte behöver utföras.

Det borde rensas betydligt bland reglerna vad gäller bygga bo.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Mest bedrövligt är väl när man utför "tjänster" för enskilda privatpersoner som dom som inte berörs måste betala via skattsedeln.
Hitintills har i allafall kommunen i fråga inte utfört några tjänster åt mig någon annan invånare behövt betala för, om det är vad du syftar på?
Tomten fick jag gratis av mina föräldrar, och den enda som tjänat på detta Hitintills är just kommunen, som jag i dagsläget betalat närmare 130.000kr till, för avstyckning, och ansökningar gällande byggnationen.
Innan huset står klart kommer notan från endast kommunen ha hamnat på runt 150.000kr.
Men det är fortfarande inte kostnaderna i sig jag anmärker på, utan kravet på onödiga åtgärder som kostar mig tid och pengar, utan att fylla något egentligt syfte.
Några utav dessa krav kan ju andra aktörer anlitas för, (utstakningen, Lägeskontrollen etc etc) så det handlar ju inte heller om att kommunen behöver ha in pengarna, eller att det kommer kosta övriga invånare, det handlar om att det känns som ett kontrollbehov, och byråkrati som inte gynnar någon egentligen.
Onödiga krav under vissa omständigheter helt enkelt.
 
J JoKalle skrev:
Hitintills har i allafall kommunen i fråga inte utfört några tjänster åt mig någon annan invånare behövt betala för, om det är vad du syftar på?
Tomten fick jag gratis av mina föräldrar, och den enda som tjänat på detta Hitintills är just kommunen, som jag i dagsläget betalat närmare 130.000kr till, för avstyckning, och ansökningar gällande byggnationen.
Innan huset står klart kommer notan från endast kommunen ha hamnat på runt 150.000kr.
Men det är fortfarande inte kostnaderna i sig jag anmärker på, utan kravet på onödiga åtgärder som kostar mig tid och pengar, utan att fylla något egentligt syfte.
Några utav dessa krav kan ju andra aktörer anlitas för, (utstakningen, Lägeskontrollen etc etc) så det handlar ju inte heller om att kommunen behöver ha in pengarna, eller att det kommer kosta övriga invånare, det handlar om att det känns som ett kontrollbehov, och byråkrati som inte gynnar någon egentligen.
Onödiga krav under vissa omständigheter helt enkelt.
Lantmäteriförättningen utför kommunen åt Lantmäteriet/staten och de görs på löpande eller fast pris beroende på vad som överenskommits.
 
Ni hänger fortfarande upp er på kostnaderna i sig, vem som kostar och varför.
Det är ju fortfarande inte det denna tråd handlar om, utan kravet på onödiga åtgärder, oavsett om dom vore gratis.
Och vad är det egentligen i en bygglovsprocess ni anser att de andra kommuninvånarna får betala för?
Alla tjänster de utför tar de ju betalt för, och det är jag helt ok med.
Men när de kräver åtgärder som saknar betydelse, börjar man ju fundera?

Om ni lämnar in eran bil på däckbyte tex, och däckverkstan då kräver att ni måste byta vindrutan på bilen för den har en spricka, annars kan de inte byta däcken... Skulle det kännas rimligt?
En bättre gämförelse... Om ni ska köpa mjölk, så måste ni köpa ett krönt litermått, för att kunna kontrollera att mängden ni köper är korrekt, varje gång. Det är ju orimligt i mina ögon iaf.
 
Vänta bara till det kommer brev som säger att ni skall anslutas till kommunalt VA...
 
R
R Robert-san01 skrev:
Vänta bara till det kommer brev som säger att ni skall anslutas till kommunalt VA...
Sånt har jag fått, som tur har jag dokumenterat hur två medarbetare från kommunen i kommunens bil och med kommunens verktyg tog ner en björk hos grannen på ordinare arbetstid och långt utanför tätort.
 
K
Jag kan inte bidra med någonting av värde, men jag hoppas att du kan få några goda råd.
Myndighetspersoner som sitter på positioner där dom kan besluta helt onödiga saker utan värde för vare sig kommunen än den enskilde retar mig till förbannelse.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vänta bara till det kommer brev som säger att ni skall anslutas till kommunalt VA...
Hur är det relevant?

Om jag däremot tvingas betala anslutnings avgiften, för att "alla andra måste det" men inte ansluts, så är jämförelsen bra...

Sen är tvångsanslutningen som sker runt om i landet ett bra bevis på överförmynderiet och trångsynthet hos många kommuner, där det inte heller går att ifrågasätta nyttan utav det hela.
Men det lär nog dröja innan den infrastrukturen letar sig ut dit jag håller på att bygga iaf, men med tanke på just ovan nämnda trångsynthet ska man aldrig säga aldrig...
 
Ja nog skulle man slippa att ansluta (och betala) sitt avlopp om man inte vill om man ordnar med infiltration på sin egen tomt. För det angår väl ingen annan vad man gör på sin egen tomt, eller?
 
E elmont skrev:
Ja nog skulle man slippa att ansluta (och betala) sitt avlopp om man inte vill om man ordnar med infiltration på sin egen tomt. För det angår väl ingen annan vad man gör på sin egen tomt, eller?
Jag undrar vad dina lnlägg har med mina funderingar att göra? Det kanske är jag som inte förstår vad du menar helt enkelt...

Men igen, jag ifrågasätter inte behovet av kontroller och krav som fyller ett syfte. Jag har heller inge bekymmer med att betala för de tjänster som krävs för att se till att det jag avser göra utförs korrekt.

Men att vissa kommuner ställer krav som andra inte gör, och i mitt tycke krav som inte fyller någon funktion, utan bara fördyrar och komplicerar byggen i det här fallet. (läs gärna mina inlägg från början)
Krav som ställs utanför Boverkets och PBL rekommendationer, bara för att? Jag kan inte ens få en förklaring till varför de skulle vara relevanta i mitt, och säkert många andras ärenden?

Orkar du inte läsa allt, så rör det sig om ett hus som ska byggas långt ute på landsbygden, där inga nära grannar finns. Närmsta hus ligger ett hundratal meter ifrån, med skog imellan, finns ingen som kan bli störd över placeringen.
Huset placeras mer än 20m från närmsta gäns, och tomten bestod tidigare av skog... Ingen bebyggelse, ingen infrastruktur.
*Krav på fullständig nybyggnadskarta över hela fastigheten på över en hektar, trots att det redan finns utförligt kartmaterial att tillgå?
*Krav på både grov & finutstakning.
*Krav på lägeskontroll
*Krav på nytt bygglov om sockelhöjden , eller placeringen ändras mer än 20cm utifrån sittuationsplanen, oavsett orsak.

Vad fyller dessa krav för funktion hos kommunen?

Men för att besvara din kommentar ang tvångsanslutning.
När kommunens krettslopps Policy ställer krav på just krettslopps lösningar när det gäller enskilda avlopp, men utan egentlig hänsyn till miljöpåverkan? Och när deras egna reningsverk inte uppfyller kertslopps kraven?
Att då tvinga fastigheter som redan har bra och miljösmarta lösningar, att betala en kvarts miljon för anslutning till kommunalt VA, och på samma gång tvinga dem öka miljöbelastningen i kommunen?
Det gäller såklart inte alla fall, men i de fall det förekommer måste det ju finnas utrymme för att faktiskt lösa det på ett både miljösmart och kostnadseffektivt vis?
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tror du att det skulle bli enklare/billigare om var och en skulle få ha "egna" krav efter just deras situation, där "folk" efter eget godtycke bestämmer vad som skulle gälla just i deras unika fall?
Eftersom det är så olika hur det ser ut i olika kommuner måste dom olika kommunerna få sätta lite egna "regler", för samma regler passar tex inte både för en storstadskommun och en glesbygdskommun.
Men inom kommunen bör det råda samma regler för alla, om inte blir situationen både dyr och nästan omöjlig om reglerna ska specialanpassas efter varje tillfälle.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Du har inte läst mina inlägg från början?

Jag ifrågasätter, åter igen, inte regelverket i sig. Utan de krav som den här kommunen ställer på landsbyggen utanför stadsplanerat område, som andra kommuner inte kräver och BPL tom rekommenderar att undvika i de fall där det inte är absolut nödvändigt.

Men då vi uppenbarligen tycker olika, finns det ju ingen idé att tjata vidare om det.
Jag får kontakta byggnadsnämnden i den kommunen och se om jag kan få en vettig motivering ifrån dom. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.