K Krille4 skrev:
Vilka rapporter syftar du på?
/Krille
Det finns en hel del kring forskning på batterier för elfordon om du söker på det, jag letade runt för något år sedan.
 
A AndersS skrev:
Det finns en hel del kring forskning på batterier för elfordon om du söker på det, jag letade runt för något år sedan.
Ok jag missförstod nog ditt inlägg. Om du syftar till att t ex kyla minskar räckvidden är det helt korrekt och all forskning och även mindre vetenskapliga undersökningar stödjer det.

Men om du menar att kapacitetsförändringen över tid är stor så tror jag inte att det finns någon forskning som stöder det?

/Krille
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har dom inte haft en Tesla som gått som taxi i Stockholm som seriöst undersökningsobjekt?
 
Rörande om det är för tidigt att köpa en elbil så är det numera i Göteborg nästintill omöjligt att få tag på laddstolpar på många platser. Och ofta är P-rutorna upptagna av elbilar som inte laddar, eller av vanliga bilar.

Infrastrukturen hinner inte med just nu!
 
Göteborgs stads parkering körde en drive där man kunde beställa laddplats om man skrev upp sig på något år
 
Jag bor utanför, men behöver laddplatserna när jag är i stan. Den enda hyfsat pålitliga leverantören är Nordstan, men även där är det fullt ibland. Man kan ju inte åka runt och jaga platser heller.

Landvetter flygplats går det aldrig att få en plats på. Det står ofta elbilar som inte laddar på de platserna. Snacka om att binda ris åt egen rygg!

Allum är i princip alltid fullt. Samma i Frölunda och på Backaplan. Bäckebol brukar det finnas platser, men där stannar man ju inte så länge. Bra att det finns snabbladdare där, men den brukar vara upptagen.

I Sisjön finns några, men man går ju inte mellan butikerna där.

Rent allmänt då är det ett stort underskott i Göteborg, men de vill ju inte att man tar bilen...
 
Handlar inte om miltalet, handlar om årtalet! Temperaturer mm, antal mil säger inget..
 
Det där låter ju mest som ett problem för laddhybrider, inte för rena elbilar, @pacman42. Eller har du så lång pendlingstid att du måste ladda en elbil någon annanstans än hemma till vardags?
 
Nu har jag en hybrid, men även de med Zoe och Leaf verkar ju ha problemet. De står i alla fall ofta på laddplatserna. Det står ofta även Teslor på dessa. Jag upplever att laddparkeringarna har blivit prioparkeringar för många, de får en bra parkering nära dörren.

Hade jag haft en Leaf eller en Zoe så hade jag inte tagit mig till exempelvis Allum och hem på en enda laddning heller, bekymret är helt enkelt att efterfrågan på laddstolpar överskrider tillgången.

Rörande min pendling så måste jag ladda på jobbet (har ett par kilometer kvar i "tanken" när jag kommer fram), men inte heller det fungerar längre. Antalet bilar överskrider laddplatserna även där. Idag så gjorde jag ett jobbrelaterat ärende på väg till jobbet, resultatet blev att jag får köra hem på bensin också...
 
richardtenggren
På mitt tidigare jobb så fick man transport till Arlanda, ett av företagen som körde oss hade en Tesla de köpt in begagnad. Tror denna hade rullat 27 kmil, den fungerade fint men dock fick han stanna och ladda efter han kört hem mig för att komma hem, så det saknades väl typ 20 km räckvidd då jag bor åt fel håll. Så det hade kanske räckt om den varit ny;)

Men han berättade att han pratat en del med de som kör taxi med Tesla i Sthlm, om jag kommer ihåg rätt hade några rullat över 60 kmil. De hade fått bytt något hjullager och bromsbelägg men i övrigt funkade de utmärkt.
Det låter imponerande även om batterier brukar "gilla" regelbunden användning.
 
A AndersS skrev:
Misstänker att den inte tagit hänsyn till våra klimatförhållande med att köra och ladda batterier under våra klimatförhållanden.
Har sett några rapporter och inget av det som redovisat har tagit hänsyn till vårt vinterklimat.
Jag har sett dessa data förr och tror att det representerar bilar från alla klimatzoner, alltså inte bara varma områden. Jag har heller aldrig sett någon källa som visar att livslängden påverkas av kyla, enbart räckvidden.

För övrigt är väl livslängdsdiskussionen om elbilars batterier i det närmaste utdöd nu när vi ser att batteriet överlever bilen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag en hybrid, men även de med Zoe och Leaf verkar ju ha problemet. De står i alla fall ofta på laddplatserna. Det står ofta även Teslor på dessa. Jag upplever att laddparkeringarna har blivit prioparkeringar för många, de får en bra parkering nära dörren.

Hade jag haft en Leaf eller en Zoe så hade jag inte tagit mig till exempelvis Allum och hem på en enda laddning heller, bekymret är helt enkelt att efterfrågan på laddstolpar överskrider tillgången.

Rörande min pendling så måste jag ladda på jobbet (har ett par kilometer kvar i "tanken" när jag kommer fram), men inte heller det fungerar längre. Antalet bilar överskrider laddplatserna även där. Idag så gjorde jag ett jobbrelaterat ärende på väg till jobbet, resultatet blev att jag får köra hem på bensin också...
Jag har lite samma bekymmer med min laddhybrid i Stockholm, men tänker att det är ett problem just för hybrider, men visst kan det komma att finnas rena elbilar med små batterier med samma problem.

Att det är ett problem att laddplatserna blir en prioparkering håller jag med om. Jag föredrar de ställen där laddarna är på lite sämre platser av den anledningen. Men de är väl skrytplatser för affärer/gallerior också. Jag föredrar också om det kostar något att ladda, annars blir laddplatserna även av det skälet nyttjade av andra än de med störst behov.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lite samma bekymmer med min laddhybrid i Stockholm, men tänker att det är ett problem just för hybrider, men visst kan det komma att finnas rena elbilar med små batterier med samma problem.

Att det är ett problem att laddplatserna blir en prioparkering håller jag med om. Jag föredrar de ställen där laddarna är på lite sämre platser av den anledningen. Men de är väl skrytplatser för affärer/gallerior också. Jag föredrar också om det kostar något att ladda, annars blir laddplatserna även av det skälet nyttjade av andra än de med störst behov.
Vi har två laddplatser utanför vårt lokala köpcentrum och jag skäms nästan när jag står där, för de ligger närmare ingången än handikapp-platserna… fast sedan finns det sådana som inte skäms och som parkerar lite diagonalt (med fossilbil och utan personliga mobilitetsproblem) över båda, så det är ju verkligen individuellt.

Eftersom det är gratis laddning så har jag definitivt passat på att ta en kaffe på fiket ”när jag ändå laddar” och på så sätt bidragit en aning till småstadskommersen. I kronor mycket dyrare än att ladda hemma, men på köpet får man också sådana upplevelser som att se en viss välkänd kriminolog köpa ett par mazariner och det skulle man ha missat hemma vid kaffebryggaren.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Hade slut batteri idag och gled förbi en Preem som hade snabbladdare på parjeringen. De skulle ha 50kr oavsett hur mycket man laddade...
...så det blev bensin hem.

Kollade än en gång vilken app man skall använda för att hitta laddstolpar, men det finns fortfarande ingen heltäckande. vattenfalls app är bästa men det beror på att de har flest laddstationer.

www.uppladdning.nu är bästa sidan, men den fungerar inte bra i min telefons webbläsare. Om någon bara kunde göra en bra app till den...

Testade idag att parkera i ett gratis P-hus, dör det finns laddstolpar. De platserna kostade per minut. De var begränsade till 1-fas 16A också, vilket gör att man som billigast betalar 2.50kr/kWh, men om batteriet är nära tomt eller nära fullt så laddar man långsammare. Den sista timmen av laddning av batteriet på min bil skulle jag behöva betala 5kr/kWh för...

Upplever nästan att marknaden är än mer omogen nu än för ett par månader sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.