Har tänkt bygga en sockel till ett mindre växthus (10m2) med lecablock. Först ca 10-15 cm grus och sen blocken i 4 varv. Men ser att de minsta med bredd 9cm saknar spår för armering. Är de för klena att använda till detta?byggmax verkar ha 15cm bredd med spår men på hornbach var det först i storlek 19 cm som var spårade. Eller skulle det klara sig utan gjutning och bara stapla så de låser varandra? Kommer lägga en sarg ovanpå av 70 tryckt
 
  • Gilla
Wallin89
  • Laddar…
Jag hade gjutit en liten sula att mura på med 15 leca sedan kan man lägga in bi-stål även fast det inte är spårat i lecan. Första skiftet sedan översta om du ska ha 4 skift.
 
L Lillefot skrev:
Jag hade gjutit en liten sula att mura på med 15 leca sedan kan man lägga in bi-stål även fast det inte är spårat i lecan. Första skiftet sedan översta om du ska ha 4 skift.
Tack för svar. Fick bara känsla att det blir så stort projekt med att göra en gjuten sula. Har snackat med några i kvarteret som har växthus o de hade inte gjutit utan bara lagt i makadam
 
Det blir väl inte så stor last gissar jag, så det borde räcka att ställa blocken på packat grus. Det går bra att lägga i armering även om det inte finns några spår. Däremot vet jag inte om 9cm blocken blir så stabilt om man murar upp flera varv?
 
  • Gilla
Addenord88
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir väl inte så stor last gissar jag, så det borde räcka att ställa blocken på packat grus. Det går bra att lägga i armering även om det inte finns några spår. Däremot vet jag inte om 9cm blocken blir så stabilt om man murar upp flera varv?
Tror jag kommer gå på 15 cm varianten. Men blir lite sugen på att satsa på en gjuten sula först att ställa blocken på. Räknat ut att jag behöver ca 0,8 m3 betong. Är det en mängd att blanda själv eller ta in bil?
 
O olofh skrev:
Tror jag kommer gå på 15 cm varianten. Men blir lite sugen på att satsa på en gjuten sula först att ställa blocken på. Räknat ut att jag behöver ca 0,8 m3 betong. Är det en mängd att blanda själv eller ta in bil?
Det beror på hur mycket du har redan innan. Står du med tombola, kärra o.s.v. hemma redan och bara behöver betongen går det kanske att motivera att blanda själv.
Däremot om du behöver hyra in det, fjäska för några polare och liknande så blir det svår motiverat. Blir i princip samma pengar för bara betongen, men tar en tjugondel av tiden att ta dit en bil.

Är det dock väldigt bökigt för betongbilen att ta sig inom 10 meter till sulan så kanske det ändå inte är värt det.
 
Kolla pris på bil m 1m3 betong. Den fasta kostn är rätt hög, så m3 priset sticker vid små volymer.
 
Ett mycket smidigt och från mina erfarenheter snabbt sätt att gjuta betong är att åka till betongfabriken med ett släp som man har gamla plastfat eller oljefat på.


De brukar rymma runt 150 liter , 6-7 sådana eller en sådan stor plasttank om 1 kubikmeter som finns hos t ex bönder. Skär upp "taket".

Bilarna brukar komma vid 14.30 - 15 och inte sällan har de en "slatt" kvar kan vara från ett par hundra liter till en kubik då många som beställer betong tar i lite extra.
De kan pumpa rakt in i tunnorna.
Blir lite slabbigt på släpet men spolar man med vsttva innan betongen bränner så går allt lätt bort.

Denna restbetong är mest besvär för betongfabriken och kostar inte mycket på plats.

Väl hemma så är det bara att hinka över i rullebören och fylla på där det ska gjutas.

Smidigt, snabbt och billigt. Skulle kunna säga miljövänligt också för har ju sparat lite på jordens resurser

Nackdelen är att det inte finns någon garanti på att det kommer någon bil med överbliven betong just den dagen man är där...
 
Man ska alltså köra 2 ton betong på sin släpvagn?
 
Måste du gjuta? om du har packat grus i botten så slå på murbruk och dit med första lagret leca, sedan armering och fortsätt mura
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Måste du gjuta? om du har packat grus i botten så slå på murbruk och dit med första lagret leca, sedan armering och fortsätt mura
Yes. Kommer köra på detta. Blir för mkt arbete med att gjuta. Frågan är vilken fraktion jag ska ha i botten?
 
useless useless skrev:
Man ska alltså köra 2 ton betong på sin släpvagn?
Har du ett bra boggiesläp och inte blir viktkontrollerad så går det alldeles utmärkt.
Annars får du väl köra två gånger...
 
Varit en grävhelg med fint väder. Äntligen lite ordentlig vår. Men först fick det köpas en snygg skottkärra
Ny rosa skottkärra framför uppgrävd trädgård med ojämn mark och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinköpt rosa skottkärra fylld med jord vid uppgrävning i trädgård, markerad för olika djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen uppgrävd mark med varierande djup i ett grävt spår framför en häck under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marken sluttar lite så nu är det 50 djupt i spåret längst ner i bild och 55/60 borta vid häcken.

Tänker jag rätt att kag jämnar ut detta genom olikt tjockt bärlager. 10cm längst bort och 15 längst fram? Vilken fraktion ska jag sikta på, funkar 0-32 och sen ett par cm sättsand på det innan jag börjar med lecan?
 
Om du inte ska gjuta, utan lägga murbruk först och sedan leca så skulle jag hellre lägga murbruket direkt på den fraktion du väljer, sättsanden tillför inget då.
 
P Plutus skrev:
Om du inte ska gjuta, utan lägga murbruk först och sedan leca så skulle jag hellre lägga murbruket direkt på den fraktion du väljer, sättsanden tillför inget då.
Tanken är nog att lägga första lagret Leca utan murbruk alls mot bärlagret/sättsanden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.