harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Trist med norr om 60% marginalskatt dock
Också trist med 45 spänn för ett paket smör eller 1500kr/timmen för bilverkstaden eller handverkaren.
Att spendera pengar känns ofta trist, som tur är får man tillbaka väldigt mycket för den skatt vi betalar.
Så kanske jag borde skriva att det är trist att betala 15000kr i månaden för skola eller dagis och att det är trist att betala 50 000 - 100 000kr per år för en sjukförsäkring.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Också trist med 45 spänn för ett paket smör eller 1500kr/timmen för bilverkstaden eller handverkaren.
Att spendera pengar känns ofta trist, som tur är får man tillbaka väldigt mycket för den skatt vi betalar.
Så kanske jag borde skriva att det är trist att betala 15000kr i månaden för skola eller dagis och att det är trist att betala 50 000 - 100 000kr per år för en sjukförsäkring.
Nu ska jag inte vända detta till en politisk tråd då det är förbjudet prata politik. Men ursprungsinlägget jag svarade på var väldigt politiskt inriktad så jag ville lägga fram mitt synsätt på det hela. jag håller inte med man får speciellt mycket för pengarna. Om man tjänar under brytpunkten för statlig inkomst skatt så kanske det är lite mer prisvärt. Men du får inte glömma du även har 31,42% soc ovanpå din lön. Det är helt enkelt sjukt dyrt att leva i Sverige, och du får inte så speciellt mycket för det. Tex fick min sambos morbror sin ALS-diagnos först ett år efter första symptom och bromsmedicin sattes in. Då var han redan rullstolsbunden. För att få bra sjukvård måste man ha privat sjukförsäkring ovanpå den skatt man betalar till landstinget.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu ska jag inte vända detta till en politisk tråd då det är förbjudet prata politik. Men ursprungsinlägget jag svarade på var väldigt politiskt inriktad så jag ville lägga fram mitt synsätt på det hela. jag håller inte med man får speciellt mycket för pengarna. Om man tjänar under brytpunkten för statlig inkomst skatt så kanske det är lite mer prisvärt. Men du får inte glömma du även har 31,42% soc ovanpå din lön. Det är helt enkelt sjukt dyrt att leva i Sverige, och du får inte så speciellt mycket för det. Tex fick min sambos morbror sin ALS-diagnos först ett år efter första symptom och bromsmedicin sattes in. Då var han redan rullstolsbunden. För att få bra sjukvård måste man ha privat sjukförsäkring ovanpå den skatt man betalar till landstinget.
Vad är det du vill ha som du saknar från samhället?
 
H hempularen skrev:
Jo det är ju en sak, men du skrev "putta in pengarna i bolaget". Det jag vände mig mot var att stoppa in skattade pengar i bolaget, för att sedan ta ut dem, varvid de ju beskattas.
Nej, du har rätt. Det är ju ingen bra idé.
 
T twoody skrev:
Vad är det du vill ha som du saknar från samhället?
Främst skola, sjukvård och polis som jag tycker är medioker. Och att skatten går ned till under 50 procent inkl Soc.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Främst skola, sjukvård och polis som jag tycker är medioker. Och att skatten går ned till under 50 procent inkl Soc.
kan hålla med om att alla tre punkter kan bli bättre.
Tyvärr går alla på knäna i just dom områdena och kommer försämras kraftigt om inget görs.
 
Gällande skatten så tycker jag på det stora hela att jag får väldigt mycket för pengarna, trots att jag nog kan räknas som höginkomsttagare och betalar en hel del i skatt och sociala avgifter. Jag har inga småbarn och utnyttjar ingen barnomsorg och har knappt använt vårdsystemet alls, men bidrar mer än gärna till andra som behöver mer från välfärdssystemet, eftersom jag har råd.

Och den dagen jag väl behöver använda systemet så är jag djupt tacksam att det finns. För några år sedan råkade jag ut för en liten olycka och fick åka ambulans samt ligga på sjukhuset i några dagar. När räkningen för hela kalaset kom så var den på några få hundralappar, och då var jag oerhört tacksam över att jag inte bor i t ex USA.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Gällande skatten så tycker jag på det stora hela att jag får väldigt mycket för pengarna, trots att jag nog kan räknas som höginkomsttagare och betalar en hel del i skatt och sociala avgifter. Jag har inga småbarn och utnyttjar ingen barnomsorg och har knappt använt vårdsystemet alls, men bidrar mer än gärna till andra som behöver mer från välfärdssystemet, eftersom jag har råd.

Och den dagen jag väl behöver använda systemet så är jag djupt tacksam att det finns. För några år sedan råkade jag ut för en liten olycka och fick åka ambulans samt ligga på sjukhuset i några dagar. När räkningen för hela kalaset kom så var den på några få hundralappar, och då var jag oerhört tacksam över att jag inte bor i t ex USA.
Fast en bra försäkring i USA ligger på kanske 600 USD i månaden. Inga fantasisummor som många tror. Landstinget tar mer än så i månaden av mig. Inte för att USA är perfekt det heller.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast en bra försäkring i USA ligger på kanske 600 USD i månaden. Inga fantasisummor som många tror. Landstinget tar mer än så i månaden av mig. Inte för att USA är perfekt det heller.
Täcker den föräldraledighet college förskola sjukvård tandvård etc etc etc
 
50% skatt + soc, det är väl först uppåt månadslöner runt 65K det börjar bli så mycket.
 
J
Som relativt nybliven husägare och med marknaden som råder därmed, relativt "höga" lån, vore det fint med någon miljon att stoppa in i huset för att komma ner i månadskostnad.
Nybliven tvåbarnspappa dessutom, så de där extra tusenlapparna i månaden hade gjort underverk för känslan.

Att sluta jobba vill jag inte idag då jag trivs alldeles för bra med det!

Ska man drömma rejält så vore väl 10 miljoner och uppåt guld, men någon miljon hade gjort stor skillnad för den lilla vardagen trots allt.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
En försäkring i USA är ju ofta ett skämt. Jag har många bekanta från USA och på rak arm vet jag av att tre av dom ber om pengar på gofundme för medicinska skulder, en på över 60,000 och dom hade alla försäkringar. Men det kan bli på det viset då det blir akuten och man kommer till fel sjukhus och försäkringen täcker bara det andra sjukhuset får man reda på i efterskott när försäkringen avfärdar ens ansökan.

Jag kom även på han som upptäckte han hade cancer i näsan och tvingades ta ett "second mortgage" då hans försäkring drog på fötterna (läkaren menade allvarligt dom hoppades han skulle hinna dö så skulle dom slippa undan), blev att skaffa pengarna till vården på det viset, sen stämma bolaget i rätten. Han behöver inte tigga längre på gofundme iallafall då han fick rätt och behandlingen verkar ha funkat, cancern har krympt. Han hade tur också för banken skulle egentligen inte gått med på att belåna huset hans en gång till, men bankmannen kände hans farsa och kunde inte låta son till en kompis dö i cancer innan han fyllt 30. Slumpen och kontakter....

Och kostnaderna har jag hört varierar från typ 150 till tusentals dollar i månaden i kostnader. Diabetiker knäar p.g.a. insulinkostnader på hundratals dollar per månad, medan det kostar 4€ per gång här i Finland. Och har ni hört om det amerikanska fenomenet "fish antibiotics"? Kanske googla lite och läs.

Man har nog tur man är född i Norden och det enda jag har att klaga över är de som tycker vi borde vara mera som USA.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid mkt gnäll över skatt hit och skatt dit.
Jag gjorde en snabb googling på skatt i USA. Fick följande: Skärmdump av Google-sökning om inkomstskatt i USA med Wikipedia-resultat och statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen så kan man ju tänka som så att de amerikaner jag träffat har ju knappast mer pengar och större hus än vad jag har. Däremot ofta större bil :geek: Men det är nog mer kulturellt betingat än något annat.

Så bara för att det finns fler superrika i USA så har man det knappast dåligt i Sverige. Och om man nu är mkt missnöjd får man väl flytta ifrån landet. Jag lovar att DU inte är oersättlig även om DU gärna vill tro det i din skalle. Och tro, det är något man gör i kyrkan. Och det finns många religiösa som tror många olika saker... :seenoevil:

Summa summarum så även om vi hade haft en minimal offentlig sektor så hade DU ändå fått betala ungefär lika mkt. Den offentliga sektorn kan oftast anses vara väldigt ineffektiv, Men den är väldigt "rättvis" i sin prissättning (ALLT ingår nämligen i din skatt). Däremot med en större privat del som substitut mot den offentliga sektorn skulle istället "prismaximera" för att kunna ta ut maximalt betalt för vad kunderna (DU) är beredd att betala.
Så i slutändan är det ett nollsummespel och du har ungefär lika mkt kvar i din plånbok. Och som sagt, det är fritt fram att försöka flytta till något annat land och försöka bli medborgare och söka lyckan där. Men istället så är det enklare att knyta näven i fickan och muttra över höga skatter... :rolleyes:

(ursäkta om det blev politiskt här. Jag tror inte det blev det men jag kan för lite politik för att inse att det kanske blivit det... Försökte vara fisförnuftig).
 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
harry73
5 miljoner kan vi utan problem bli av med genom att avbetala lån, bygga ut huset och köpa till lite mark, kanske nya bilar och såklart en lyxig semesterresa med familjen för att fira.
Skulle göra livet mycket enklare men inte förändra jättemycket.
Skulle det bli över 10 miljoner, tror jag att det krävs mer för att spendera pengarna, och då kan man på riktigt gå ner i arbetstid.
Blir skönt att kunna använda den nya segelbåten :)

På något sätt vill man ju ha kvar det sociala som jobbet ger, så att sluta jobba krävs att man ha så mycket pengar och bra idéer att man kan göra något annat som är roligt och där man känner sig nyttig.
Jag tror inte det finns en exakt gräns där jag slutar jobba, det blir bara mer och mer fritid när vinsten blir större.
 
DennisCA DennisCA skrev:
En försäkring i USA är ju ofta ett skämt. Jag har många bekanta från USA och på rak arm vet jag av att tre av dom ber om pengar på gofundme för medicinska skulder, en på över 60,000 och dom hade alla försäkringar. Men det kan bli på det viset då det blir akuten och man kommer till fel sjukhus och försäkringen täcker bara det andra sjukhuset får man reda på i efterskott när försäkringen avfärdar ens ansökan.

Jag kom även på han som upptäckte han hade cancer i näsan och tvingades ta ett "second mortgage" då hans försäkring drog på fötterna (läkaren menade allvarligt dom hoppades han skulle hinna dö så skulle dom slippa undan), blev att skaffa pengarna till vården på det viset, sen stämma bolaget i rätten. Han behöver inte tigga längre på gofundme iallafall då han fick rätt och behandlingen verkar ha funkat, cancern har krympt. Han hade tur också för banken skulle egentligen inte gått med på att belåna huset hans en gång till, men bankmannen kände hans farsa och kunde inte låta son till en kompis dö i cancer innan han fyllt 30. Slumpen och kontakter....

Och kostnaderna har jag hört varierar från typ 150 till tusentals dollar i månaden i kostnader. Diabetiker knäar p.g.a. insulinkostnader på hundratals dollar per månad, medan det kostar 4€ per gång här i Finland. Och har ni hört om det amerikanska fenomenet "fish antibiotics"? Kanske googla lite och läs.

Man har nog tur man är född i Norden och det enda jag har att klaga över är de som tycker vi borde vara mera som USA.
Här hemma i Sverige dör du istället för vården inte ger dig årliga cat scans. Så hjärntumören upptäcks för sent.

Jag har iaf en privat sjukförsäkring som ger mig årlig hälsokontroll, alltid något.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.