Hej!

Var i Polen förra veckan. Dock bara i en dag...
Men såg och pratade med folk där om byggmaterial..
Det verkar vara STOR prisskillnad ;) ;)
Mot sverige alltså..
Komplett toalettstol 300 kronor
Blandare 65 kronor

Är det någon som handlat i Polen?
Var skall man handla?
Kvalite?
Importerar någon dessa till Sverige?

Rekommendationer?
Åsikter?
8)
 
Det enda jag hört var om en kompis kompis som börjat importera varmvatten blandare därifrån. Såna som värmer vattnet direkt utan tank. Han hade nog tänkt sig att det skulle vara en marknad för dessa här hemma för de som har kolonier o.dyl. Även försäljning med dubbelt påslag skulle ge ett billigt pris här hemma. Kan tänka mig att vissa saker kan löna sig om man vill bli egen företagare. Men blandarna är jag lite skeptisk till, tror inte det är någon stor marknad.
 
Blandare för 65spänn? Inte ens om det var gratis skulle jag ta något annat än en termostat och tryckstyrd blandis från FMM. Inte världens mest inovativa design kanske (förutom origoserien) men oslagbar funktion.
 
Jag vet att en av mina vänner planerar köpa kakel/klinker till sitt hus. Det ska han göra i Polen. Kostar bara en 1/3-1/4 del av priset enligt han. Kollar man på kakel i 1000kr/m2 är det nog inte fel att åka en sväng.
 
Hej,
ville bara hänvisa till:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1065082969
här diskuteras det att handla kaminer i Tyskland
där byggmaterial också är oftast billigare än i Sverige.
Jag har dock trötnad på att alla möjliga krav måste
uppfyllas såsom typgodkänd, osv.osv. Finns det enhetliga
EU-norm eller inte ???
Vad Sveriges industri , sotarna, elektriker osv. försöker
är att hålla bort billigare och oftast även bättre leverantör
från svenska markanden.

Blandare för 65spänn? Inte ens om det var gratis skulle jag ta något annat än en termostat och tryckstyrd blandis från FMM. Inte världens mest inovativa design kanske (förutom origoserien) men oslagbar funktion.
Jo då . och varför säljs då andra märkesblandare
som Villeroj & Boch m.m. minst 40% billigare i Tyskland
Frankrike och resten av kontinenten ??
Inse ett faktum det är ingen skillnad på funktion !!!
Det är bara att åka ditt och handla.
 
Grannen köpte lättbetongblock i Polen för mindre än halva priset mot i Sverige och då lade ändå importören på en hel del
 
TN skrev:
Grannen köpte lättbetongblock i Polen för mindre än halva priset mot i Sverige och då lade ändå importören på en hel del
Halva priset var inklusive frakten med lastbil(speditör)
 
Angående diskussionen om blandare så såg jag ett exklusivare och bredare utbud i Polen än jag sett i Sverige till 30-50 % av priset i Sverige...på nästan allt byggmaterial. Fast det exklusivare var beställningsvaror.

mvh
David
 
För ett bra tag sedan var det ett program på tv om en fastighetsägare i sthlm som enbart handlade från Tyskland och Italien (tror jag) vid nyproduktion av hyreshus. Kostnaden för bygget blev naturligtvis mycket lägre än vid svenska inköp.
Är det nån som har en bra www address till något försäljningsställe där det går att få engelsk text?
Kan man handla 40% billigare så kan man åka ganska långt :)
 
Angående www - adress har jag tyvärr inte hittat
något som passar. De stora företag som t.ex.
Bauhaus
Obi
Praktiker
har ju ingen anledning att köra med sidan på engelska
eftersom målgruppen är ju den tyske "gör det självare" ;)
http://www.neu.obiatotto.de/is-bin/...sid=zR_gkInMh-3Lc7ZAyOuwxUvBChJWgOvrToI=?ls=0
http://www.praktiker.de/servlet/PB/menu/-1/index.html
http://www.hagebau.de/

är däremot inget problem med bonniers ordbok Tyska-Svenska ;D
Jag ställer gärna upp som tolk.
Grejer som klinker, kakel, färg, tapet osv. har vi köpt
i Tyskland. Elcentralen, Värmekabel och annat
köper vi däremot i Sverige. Det visade sig att det
ibland finns olika standardmått som kan ställa till det
ordentligt.
:(
Gör en lista innan ni "åker en sväng "
Kom ihåg att även resan kostar en hel del.


Hälsingar
Hobbit
 
Din tid är pengar också. En resa med båt till Polen från Stockholm tar 19 timmar. Det lönar sig dock att åka ner innan du börjar bygga. Állt är mycket billigare. Det är nästan bättre att du lägger en veckas semester i Gdansk/Gdynia/Sopot än att du bygger en vecka på huset. Det lönar sig mer.
Här är en URL till Castorama som är liknande Bauhaus i Gdynia i Polen. http://www.castorama.pl/

mvh
David

 
Dessutom får du väl köpa Tax Free, dvs åker du med svenskt pass får du tillbaka skatten vid gränsen? :D
När går Polen med i EU? (så man vet när man senast ska åka ner)
 
markis skrev:
Dessutom får du väl köpa Tax Free, dvs åker du med svenskt pass får du tillbaka skatten vid gränsen?  :D
När går Polen med i EU? (så man vet när man senast ska åka ner)
Vad jag minns så kommer Polen gå med i maj/juni nästa år (2004)
 
markis skrev:
Dessutom får du väl köpa Tax Free, dvs åker du med svenskt pass får du tillbaka skatten vid gränsen?  :D
När går Polen med i EU? (så man vet när man senast ska åka ner)
Så du vill hellre betala svensk moms på 25% enligt gällande bestämmelser vid införsel från ett land utanför EU?

(Det kanske lönar sig att ta omvägen via Tyskland, där är momsen bara 16%?)

Eller vänta tills Polen går med i EU, och betala polsk moms ??%....

(Jag förutsätter att vi pratar om så stora volymer att det inte går att gömma under en filt i baggagen.)
 
Om jag kommer ihåg rätt är momsen 7 resp. 14% beroende på vara i Polen. Byråkrattjafs: Iom att Polen är ansökarland till EU behöver man inte betala skatt på varorna om man har ett ursprungsbevis med sig till den svenska tullen.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.