Hej!

Jag har fått råd att lägga en 50 mm dräneringsslang i en slinga för radonet med 1,5-2 meter mellan slangarna (för ett jämnt sug), 1,5-2 meter vägg (antar det gäller yttervägg för att inte dra in kall luft från utsidan). Detta är tänkt att anslutas till en radonsug (RS100 - https://www.corroventa.se/produkter/radonsugar/https://www.corroventa.se/produkter/radonsugar/ )
Det var tydligen inte rekommenderat att lägga ett rakt rör och sedan vika av in till närliggande rum ed T-kopplingar, eftersom det blir ett okontrollerat och kanske ojämnt sug.

FDvuEJ6.png

Helst skulle jag vilja undvika att sätta en sug för 20000:- som dessutom drar 300w konstant, utan hellre sätta en sug/fläkt för en betydligt billigare peng, och som dessutom drar mindre el. Nackdelen är då, som jag förstår, att man behöver betydligt grövre dräneringsslang att suga ur för att få upp luftflödet, ca 100 mm, som deras andra sug RS400 ska anlutas till. Anledningen till att de rekommenderade RS100 som är betydligt kraftigare var längden på dräneringsröret.
Ska man slänga i ytterligare ett dräneringsrör, 80- eller 100 mm och bara vika av in till de andra rummen med t-kopplingar, och sedan hoppas det fungerar bra med klenare fläkt och man slipper använda den smalare slangen? Det blir lite tight med ett 110mm-rör, kanske ett 80mm-rör funkar med (det är 95 mm i ytterdiameter och får plats där det är tänkt, lite jobbigt blir det med att gå förbi sulan och in genom väggen sen dock?

I och med att mitt dräneringsrör som är 50 mm i innerdiameter ligger i en slinga, blir det som 2 st rör jag ansluter till. Fungerar det att sätta en Y-koppling från 100mm till 2X50mm och få samma effekt som ett 100mm-rör?
 
H
Hur mycket radon är det i mark
Verkar vara platta på mark och markradon då, läggs rören för närma kanten så kan det bli frost under plattan om undertrycket är för stort, varför dessa 20kkr när det går att få det för max 5kkr
 
Ingen som är lite kunnig på forumet?
Fungerar det att sätta en Y-koppling från 100mm till 2X50mm och få samma effekt som ett 100mm-rör?

Förflyttar sig luft lika bra i två 50mm-rör som i ett 100mm-rör?
 
C Choom skrev:
Ingen som är lite kunnig på forumet?
Fungerar det att sätta en Y-koppling från 100mm till 2X50mm och få samma effekt som ett 100mm-rör?

Förflyttar sig luft lika bra i två 50mm-rör som i ett 100mm-rör?
Jag är ingen expert på luftflöden och radon, men för att motsvara ett 100mm behöver du 4 stycken 50mm.
 
Det enkla svaret är nej.
Räkna tvärsnittsarea.
 
Så sant, vad dum jag är...
 
S Stolsben skrev:
Är det en ide att lägga en radonduk/membran?
Man slipper en fläkt som ska underhållas osv..

[länk] och radonmembran RAC 800.aspx
Jag har köpt radonmembran, fast av en lite billigare variant. Jag kommer dock inte att få det tätt (om det ens går att få det helt tätt) i första skedet, utan det blir när jag i framtiden gräver ur resten av källaren.
 
Okej. Var inte helt glasklart att ni renoverade...

Hur höga halter av randon rör det sig om?
 
Frågan är om man inte skulle peta ned ett rör som är 100mm, och sedan grena ut till rummen, för att kunna köra med en kanalfläkt eller liknande, till att börja med. Det skulle sparas en hel del pengar om det fungerar.

Fast det enklaste praktiskt sett hade varit att dra dubbel slinga av 50-slang. I teorin blir det ju som ett 100-rör in till fläkten, fast hälften av luftflödet är placerat på annan plats under plattan.


En klenare fläkt behöver ett grövre rör för att kunna få bra effekt. Detta för att den måste flytta större mängd luft istället för att hålla ett större undertryck.
En starkare fläkt klarar av ett tunnare rör, eftersom den kan hålla ett högre konstant undertryck.

Har jag uppfattat saken rätt?
 
S Stolsben skrev:
Okej. Var inte helt glasklart att ni renoverade...

Hur höga halter av randon rör det sig om?
Jag har bilat upp golvet i badrummet och hobbyrummet.

Ca 550-650 becquerel nere i källaren.
 
S Stolsben skrev:
Okej. Var inte helt glasklart att ni renoverade...

Hur höga halter av randon rör det sig om?
Ser nu på bilderna att det står info om golven... Sorry
 
Frågan är om en fläkt som är gjord för 100 mm-rör klarar av sin funktion lika bra med 4 st 50mm-rör. Några sunpunkter?


Det känns som att svaret är nej, med tanke på dimensionerna på vissa ventelationsrör i större anläggningar. I många fall hade det varit väldigt smidigt att dela upp det i flera mindre rör (trånga utrymmen osv).
 
Det är ju källare så någon frysrisk i kanter är det ju inte frågan om.
Jag trodde att man bara skapar ett undertryck utan direkt lufttillförsel? Isåfall blir ju luftflödet litet och rördimension ganska oväsentlig!
Dvs det borde fungera utmärkt att grena upp med Y rör, T rör etc.
Men en fläkt måste kunna bygga upp ett undertryck, det gör ingen kanalfläkt. Någon mindre radialfläkt kanske?
 
H
Det som kan hända är att om du suger ( för högt undertryck ) för mycket under golvet så kan markradon komma in utifrån och förvärra läget för dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.