Vad är fram och bak på bilarna?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mats-S
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Jag skulle tro att försäkringsbolaget hävdar att den som backar bär ansvaret.
Om nu inte bägge förarna har samma bolag, då blir det garanterat att dela på ansvaret eftersom bolaget då gör sig en extra hacka med mindre arbete.
Alltid bra att ha en försäkring i ett mindre bolag, eftersom dom anstränger sig mer när ett annat bolag är inblandat.
 
R RapidSledge skrev:
Den som backar är den som är vållande, dvs stor fara med att backa ut ur en parkeringsruta.
Japp. Här har iofs TS backat in i rutan vilket egentligen är säkrare då ingen brukar gå eller köra i rutan man ska parkera i.
 
J
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Du är vållande, den andre är oaktsam men hade du haft uppsikt när du backade så hade inget hänt.
Har inte andra bilen väjningsplikt när den korsar andra körfältet? Oavsett om det kommer bil från höger eller vänster?
 
J
useless useless skrev:
Vad är fram och bak på bilarna?
Jag har markerat kör riktning med bil samt ritat ett par lampor.


Enkel handritad skiss som visar bilens riktning med pil och markerade lampor på en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt bilden behöver du korsa andra körfältet för att komma till parkeringen.
 
Jag är lite kluven här. Ponera att den andra bilen kom i såpass hög fart att TS i princip blev påkörd när han backade, vilket det lite låter som helt ärligt. Är det verkligen TS som ensam bär ansvaret då? Byter man fil såpass oaktsamt så är det ju knappast fritt från fara.
 
Jag är också kluven, men jag förstår inte riktigt hur @Jens33 tänkte backa in i rutan med bakdelen förbi rutan. :thinking:

Kanske den andra föraren försökte köra en fuling och knycka platsen :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är också kluven, men jag förstår inte riktigt hur @Jens33 tänkte backa in i rutan med bakdelen förbi rutan. :thinking:

Kanske den andra föraren försökte köra en fuling och knycka platsen :thinking:
TS skulle inte backa in, han hade kört förbi och skulle backa lite försiktigt för att sedan köra in. Den andra bilen körde in i TS körfält och "snodde" ju platsen, sen i sin tur skulle backa in.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kanske jag som är dum...men får inte ihop det. Hur kan det bli en krock öht?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
TS skulle inte backa in, han hade kört förbi och skulle backa lite försiktigt för att sedan köra in. Den andra bilen körde in i TS körfält och "snodde" ju platsen, sen i sin tur skulle backa in.
Ja, nu när jag läser det igen förstår jag.

Då tycker jag att den andra har större skuld i frågan.
Skulle också förklara densammes beteende.
 
Fattar också...
Jag tänker att den som gjorde sin manöver som bil nr 2, är vållande. Stämmer säkert inte alls med trafikreglerna...men så borde det var iaf
 
J Jens33 skrev:
Har inte andra bilen väjningsplikt när den korsar andra körfältet? Oavsett om det kommer bil från höger eller vänster?
Alltid den som backar på någon eller något, det är grundregeln.

Tyvärr.

Jag förstår din frustration men så är det.
 
J
useless useless skrev:
Enligt bilden behöver du korsa andra körfältet för att komma till parkeringen.
Jag är blå, han är röd. Jag backar för att svänga vänster till p rutan. Han kör in i mitt körfält för att backa bilen i samma ruta.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Alltid den som backar på någon eller något, det är grundregeln.

Tyvärr.

Jag förstår din frustration men så är det.
Så om någon kör rakt ut framför mig är jag vållande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.