Vi har lagt in ett furulamellgolv 2016, vill kolla med er om ni tycker att slitaget som finns på bifogade bilder är normalt. Tillverkaren tycker det. Vi har behandlat golvet enligt rekommendationer. Inga djur eller barn finns i hemmet.
 
  • Slitage på furulamellgolv med synlig spricka och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Furulamellgolv med synligt slitage och mindre fläckar, inget barn- eller djurslitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett blekt furulamellgolv som visar tecken på slitage, med en tydlig mörk fläck och små repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vitmålat furulamellgolv med synligt slitage och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag tycker nog att det ser normalt ut, furu är väldigt mjukt, det räcker ju nästan att man kastar en arg blick på det för att det ska bli märken.
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 18 till
  • Laddar…
Ser ut att ha klarat sig bra.
Kan inte se några fel överhuvudtaget. Sprickor i kvistar och enstaka små kådlåpor går inte att undvika.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Jag vill nog hålla med ovan. Ser verkligen inte ut att vara tre år gammalt.
Själv hade jag varit kanonnöjd om mitt golv såg ut sådär efter tre år!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad på bilderna är det du anser vara skäl för reklamation?
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag tycker nog att det ser normalt ut, furu är väldigt mjukt, det räcker ju nästan att man kastar en arg blick på det för att det ska bli märken.
Tack för svar, ja vi får väl lära oss att golvet ska se ut så!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Ser ut att ha klarat sig bra.
Kan inte se några fel överhuvudtaget. Sprickor i kvistar och enstaka små kådlåpor går inte att undvika.
Så är det säkert, nu har vi lärt oss att furugolv inte är något för oss:)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag vill nog hålla med ovan. Ser verkligen inte ut att vara tre år gammalt.
Själv hade jag varit kanonnöjd om mitt golv såg ut sådär efter tre år!
Det är ju ändå en tröst att du tycker golvet ser bra ut, och visste att furu var mjukt, men inte mjukt. Vi får fokusera på annat istället
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vad på bilderna är det du anser vara skäl för reklamation?
Det vi reagerar på är bl.a att den vita lasyren på vissa ställen försvann efter ca 1/2 år (kontaktade tillverkaren redan då), sprickor i golvet (har jag lärt mig nu i tråden här att det är normalt), och massvis med ”hål”, men har lärt mig nu i tråden också att furugolv är extremt känsligt.
Dessutom ser golvet smutsigt ut hela tiden, trots att vi rengör enligt rekommendationer och det inte är ”hårdbelastat”.
Men det känns ok nu när jag fått läsa alla synpunkter här och förstår att detta är vad man kan förvänta sig.
 
Vi har ett liknande furugolv i köket som får stå ut med mycket i vardagen. Vi såpskurar vårat och det tar inte bara bort smutsen utan många märken och jack försvinner iom att träet blir blött.

Sen har vi kanske olika syn på trägolv och hur dom ska se ut, jag gillar när dom har lite liv
 
  • Gilla
Bygg2 och 3 till
  • Laddar…
B Bygg2 skrev:
Det vi reagerar på är bl.a att den vita lasyren på vissa ställen försvann efter ca 1/2 år (kontaktade tillverkaren redan då), sprickor i golvet (har jag lärt mig nu i tråden här att det är normalt), och massvis med ”hål”, men har lärt mig nu i tråden också att furugolv är extremt känsligt.
Dessutom ser golvet smutsigt ut hela tiden, trots att vi rengör enligt rekommendationer och det inte är ”hårdbelastat”.
Men det känns ok nu när jag fått läsa alla synpunkter här och förstår att detta är vad man kan förvänta sig.
Att lasyren släpper är väl inte riktigt okej tycker jag.

Sprickor i kvistar är normalt, dock inte alltid på andra ställen.

Med hål kanske du menar gropar, det beror väl på hur dessa uppkommit.

Jag tycker du ska prata med någon oberoende part (tex ARN) angående detta reklamationsärende, speciellt angående den dåliga lasyren, det är inte ok speciellt om det är en fabriksproducerad produkt.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
B Bygg2 skrev:
Vi har lagt in ett furulamellgolv 2016, vill kolla med er om ni tycker att slitaget som finns på bifogade bilder är normalt. Tillverkaren tycker det. Vi har behandlat golvet enligt rekommendationer. Inga djur eller barn finns i hemmet.
Vi har garanterat samma golv, jag vill ha ett golv som ser gammalt ut men har lite samma tankar som du. Vi har tyvärr "gnidit" bort ytbeläggningen där kattskrället äter mat då han slabbar rätt hårt... Golvet är mycket mjukt och vi har flera stora märken efter tappade saker. Med facit i hand så blir det ett annat golv i ett nytt planerat hus. Vårt golv är från 2013/14.
 
  • Gilla
Bygg2
  • Laddar…
Så här ser vårt golv ut.

Trägolv med synliga ådringar och märken som ger en rustik och använd look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bygg2 och 2 till
  • Laddar…
Vitlaserade furugolv är dömda att bli fula efter en tid. Det är en konstgjord behandling som aldrig går att laga eller underhålla vettigt. Minsta åverkan och det kört. Ett (naturellt) såpskurat eller lutat/naturoljat furugolv håller i en evighet och är enkelt att hålla fint. Det är dock ett golvmaterial som har ”liv” precis som @karlos skriver. Det blir inslitet (inte slitet) efter ett par år och vackrare med tiden.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
K karlos skrev:
Vi har ett liknande furugolv i köket som får stå ut med mycket i vardagen. Vi såpskurar vårat och det tar inte bara bort smutsen utan många märken och jack försvinner iom att träet blir blött.

Sen har vi kanske olika syn på trägolv och hur dom ska se ut, jag gillar när dom har lite liv
Vi får tänka om och försöka se det vackra i det slitna:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.