Demmpa Demmpa skrev:
I måndags var det en 65årig man som blev påkörd av tåget fastän alla bommar var nere, har opererats ganska akut i Linköping, har allvarliga skador.
[bild]
Självmordsförsök kanske. Vem vet.
 
Mikael_L
Tråden rasslar iväg i sån hastighet. Jag hinner inte riktigt med, så nu gick jag ganska långt bak för att svara på detta inlägg:
M Matten skrev:
Tror inte schneider ser enstaka privatpersoner som antagligen bara gör någon renovering i sitt liv som en möjlighet att få en större del av marknaden. Om vi återigen jämför med körkort så är det rätt dyrt, Från erfarenhet av andra el-relaterade kurser som görs på en dag så kan kostnaded gå från 4000-6000kr. Exempelvis finns nu en kurs på EUU som heter "Elinstallationerna Grund" som är två dagar lång och kostar 8200 ex moms. Dessa är givetvis inriktat mot företag, men jag har sett någon gå en kurs privat, och även om vi antar att en version av denna kurs som riktar sig mot privatpersoner så tror jag inte den blir mycket billigare. Jag tror inte schneider är villiga att ta ens en bråkdel av denna kostnad för att få möjlighet att sälja dig ett dussintall uttag och några brytare, dock.

Som jag ser det så måste en sådan elutbildning antingen ske på personens bekostnad, eller subventioneras från staten, I alla fall delvis. Tre eller fyra dagar skulle nog vara tillräckligt för att lära en person från grunden tillräckligt för att kunna göra enklare renoveringar och mindre installationer i sitt eget hem som en slags begränsad behörighet som går på allt efter elcentralen. Dock är jag osäker på om någon kommer gå den där utbildningen utom de som är både intresserade och håller på att bygga mycket hemma. Det är nästan billigare att ta in någon som gör jobbet istället för att betala många tusenlappar för att ta ledigt och gå en sådan kurs som antagligen är en till nytta under de två eller tre renoveringar man gör i livet.
Och jag håller med. Det är absolut säkert att det inte blir någon rusning efter en sådan här utbildning, inte så att den känns lika nödvändig som bilkörkort osv.
Jag tvivlar på att ens en procent kommer gå den.
Nu är dock en procent hela 100.000 personer. Om 1% av alla i s.k. arbetsför ålder går utbildningen blir det ca 70.000 personer. Men det kanske bara blir en halv procent också.

En bieffekt ifall 1% av befolkningen har en någorlunda adekvat kunskap om bostadsinstallationer så kommer troligen minst 20% av befolkningen ha någon i sin närhet, som faktiskt kan något på riktigt, att fråga om elinstallationer.
Det är i min mening ett fall framåt vad gäller fulel och total elsäkerhet i landet.




Sen kan man ju undra om såhär många verkligen är beredda att betala något för detta?
För väldigt många blir det ju svårt att tjäna igen dessa pengar.

Men det finns ju annat som folk faktiskt betalar för och lägger ner tid på, utan att det är ekonomiskt rationellt.
Ta till ex alla som tar jägarexamen.
Här ett exempel av alla slags sätt det går att ta licensen på, en tredagars kurs för 6900:-
http://www.skjutskolan.nu/kurser/
Och sen tillkommer det resa till/från.
Och sen ska jägaren köpa ett vapen, ammunition, kläder, ryggsäck och termos. Och så prov- och övnings-skjuta efter lite ringrostighet efter lågsäsong, köra bil till jaktplatserna, betala fällavgifter osv osv.
Allt detta, då det finns så billigt kött i affären.
Alla älgjägare jag känner säger att bara fällningsavgiften i sig gör köttet dyrare än köpaskött, så jag har fattat att detta är en verksamhet bara för de som har mycket pengar som de vill bli av med.




En annan rent pragmatiskt svårmotiverad sak är hur många som köper en massa maskiner och verktyg, som sen används mycket sporadiskt med ibland flera års mellanrum. Det är ju oerhört mycket billigare att hyra istället.
Men det är kanske själva grejen med att man då inte behöver hejda sig mitt i att man håller på med en sak, och åka till hyrfirman. Det kanske är på lördag man plötsligt får behovet, så måste allt stå still under resten av helgen.

Kanske samma drivkraft till att få greja med elen själv. Om man börjar riva en vägg på fredag kväll och upptäcker att det finns elrör där, att då behöva stoppa allt, vänta till måndag och börja ringa elfirmor, och sen vänta på att de har en tid att komma - lite trist helt enkelt.




Det är naturligtvis svårt att sia om hur många som kan tänka sig att avvara tid och pengar på att lära sig bostadsel och få rätt att utföra detta, men jag är ganska säker på att det finns en hel del, även om de inte kan räkna ihop till en vinst i slutänden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
... men måste alla trådar handla om detta?
Så så, nu ska vi inte överdriva
Det är ju faktiskt inte alla trådar som handlar om detta.
Vi har ju faktiskt ytterligare ett favoritämne som tenderar att prägla en och annan tråd i Elforumet - påslag på materielpriser. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
PappasHammare och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är naturligtvis svårt att sia om hur många som kan tänka sig att avvara tid och pengar på att lära sig bostadsel och få rätt att utföra detta, men jag är ganska säker på att det finns en hel del, även om de inte kan räkna ihop till en vinst i slutänden.
Tja, fast till skillnad från älgjagandet och verktygsköpandet så är ju allternativet, alltså elektriker med timmar och materialpåslag inte direkt billiga. Så säg att en kurs kostar 8000:- det får man inte mycket eljobb för om man skall betala fullpris.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men med tanke på hur elen är kopplad när elektrikern gör det så kanske det är bättre med utbildade privatpersoner?

Bytte dimmer hos en bekant igår (trots att jag inte får). Detta då den "nyinstallerade" dimmern hade gått sönder efter bara två år trots användning av "dimbara" LED-lampor. Jag vet dock varför, tändtråden satt på inkommande fas och inkommande fas hade tändtråden. Nollan satt på rätt plats i alla fall. Dessutom så hade man inte svart tråd in på fasen utan hade använt brun. Elen var omdragen efter en ombyggnation efter en vattenskada, så det var elektrikern som valt att använda brunt till inkommande fas. Hade han inte med sig svart kanske? Jag misstänker att det var därför han kopplat fel i alla fall, för att han inte följde färgrekommendationerna.

Jag förstår inte riktigt att dimmern ens hade fungerat från början? Men det beror ju iofs på hur den var konstruerad internt. Men eftersom den krävde nolla så borde den inte ha fungerat.

Jag har arbetat som elektriker för många år sedan och har efter det aldrig gjort misstag av den typen. Ännu ett exempel på det idiotiska att inte låta den som kan göra jobbet. Den som var utbildad kunde uppenbarligen inte.
 
Från och med 1995 har brun varit standard för (första) fasen. Jag skulle ha blivit sur om elektrikern dragit svart istället...

Men det hade ju du vetat om du hade fått gå en kvällskurs i enklare hempul... ;)
 
Redigerat:
Nu var det iofs inte första fasen heller, men men.

Håller med om att jag vetat det om jag fått gå en kurs, men då måste också kursen ha en sista förbrukningsdag.
 
Om det var en enfasgrupp så var det första fasen i den gruppen.
 
useless useless skrev:
Om det var en enfasgrupp så var det första fasen i den gruppen.
Typo? Flerfasgrupp..

Det viktigaste är väl att inte blanda ny och gammal färgstandard i samma installation. Det kan öppna för onödiga misstag. (Har heller inte gått den kursen så jag vet inte vad reglerna säger om detta).
Vill man ha brun fas får man väl välja tex orange tändtråd, inte svart, men det är bara min åsikt.
 
Nu var det bara köket som trådats om och tändtråden var faktiskt orange.:D

I centralen var tråden fortfarande svart då den har bytt färg längs vägen.
 
Nog behövs det en kurs så alla GDSar lär sig att man ALDRIG ska tro att en färg har någon viss betydelse ( utom just G/G). Man ska alltid kolla för att veta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Typo? Flerfasgrupp..
Nej. I en enfasgrupp så är ju den enda fasen per automatik den första (och den sista...).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det viktigaste är väl att inte blanda ny och gammal färgstandard i samma installation. Det kan öppna för onödiga misstag.
Tja, i mitt hus så är det huller om buller, jag har inte ens lyckats 100% i det jag bytt/renoverat pga skäl.

Jag skulle säga att det aldrig är något direkt problem i praktiken, särskilt inte i enfasgrupper. Man kan behöva titta någon gång extra, men det skadar inte att man gör ändå.

Det är egentligen inte konstigare än den blå tändtråden från brytaren vid utanpåliggande installation. Den är egentligen värre, eftersom blå då används till en fas. Men svart/brun så vet man iaf att det är någon slags fasledare man har att göra med, den är i vilket fall inte jord eller nolla. Med blå tändtråd så håller ju inte ens det.

Men har man ett sådant hus så är det ju snyggt med orange, eller vit, eller lila, tändtråd(ar) om man har möjligheten, så blir det lite tydligare.
 
E elmont skrev:
Nog behövs det en kurs så alla GDSar lär sig att man ALDRIG ska tro att en färg har någon viss betydelse ( utom just G/G). Man ska alltid kolla för att veta.
Man skall ju i en ny anläggning inte ens okritiskt lita på att G/G är helig heller. Den brukar respekteras, men inte alltid, och om den skulle vara tändtråd så kan det bli riktigt farligt.

Att den inte alltid respekteras har vi ju sett exempel på här titt som tätt. Men ser man en felanvänd så skall man naturligtvis klippa den den första man gör. En svart/brun som skulle varit den andra färgen, det noterar man ju bara.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men svart/brun så vet man iaf att det är någon slags fasledare man har att göra med, den är i vilket fall inte jord eller nolla. Med blå tändtråd så håller ju inte ens det.
Stämmer ju inte heller, i gamla hus sen före 70-talet.

Då hittar man ganska frekvent blå som tändtråd, och ibland som fas.
Svart eller vit, som fas, eller nolla, ungefär lika vanligt
Ibland till annat.

Röd är vanligt till skyddsjord, ganska vanligt till tändtråd, något mer ovanligt till fas, men förekommer.

Gul och grön (ja, gul & grön, inte gulgrön) ganska ovanligt till annat än tändtråd, men det har jag nog också stött på någon gång.

Och sen blir det alldeles jättefestligt sen när det har kompletterats med lite nytt ungefär var tionde år sedan anläggningen gjordes, det blir till sist fasligt många färgkombinationer.

Det är därför vi elektriker finns, ty genier behärskar kaos. :D :cool:

Och i ännu äldre hus är ju varenda tråd svart, också spännande. Eller som dosan jag öppnade för 1-2 år sedan och fann att alla ledare var röda där.
Få se nu, jag tror röd är fast fas
Röd är nolla
, hmm röd är nog tändråd
och då måste ju röd vara skyddsjord.


Japp! Jag hade 100% rätt. :D :crysmile:
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.