E etompau skrev:
Gardena har en klippare för små ytor (upp till 250 m2) "Gardena Sileno City 250", pris ca 8500 kr.
Beträffande kantklippning så kan ingen robotklippare klippa gräset mot en gräns den inte kan köra över. Det går inte att ha knivarna roterande ända ut i kanten på kåpa och samtidigt uppfylla säkerhetskraven.
Hva behöver 25 cm kant mot vägg om man inte vill trimma. Med tex Worx m500 (cut to edge) behövs troligen <10cm. Vad är det för säkerhetskrav du hänvisar till ??
Denna verkar vara godkänd och det ser ut som knivarna går till kåpkant ... Undersidan av en Worx M500 robotgräsklippare med skärblad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L largab skrev:
Hva behöver 25 cm kant mot vägg om man inte vill trimma. Med tex Worx m500 (cut to edge) behövs troligen <10cm. Vad är det för säkerhetskrav du hänvisar till ??
Denna verkar vara godkänd och det ser ut som knivarna går till kåpkant ...[bild]
Alla klippare ska godkännas enl. med EU:s maskindirektiv, och där finns krav på beröringsskydd mot roterande delar.
Kan ej uttala mig om hur "Cut to edge" funkar, misstänker dock att det medför kraftig spårbildning när klipparen kryper hem längs kanttråden.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
K
Hade jag inte varit snål hade det blivit en gardena. Tycker att de är snygga och verkar bra.

Har en meec som verkar fungera bra än så länge. Andra sommaren snart.
 
E etompau skrev:
Alla klippare ska godkännas enl. med EU:s maskindirektiv, och där finns krav på beröringsskydd mot roterande delar.
Kan ej uttala mig om hur "Cut to edge" funkar, misstänker dock att det medför kraftig spårbildning när klipparen kryper hem längs kanttråden.
Min point var att andra klarar att bygga med knivar mot kanten och innehålla regler. Dvs svar på det du skrev ”Det går inte att ha knivarna roterande ända ut i kanten på kåpa och samtidigt uppfylla säkerhetskraven”
 
Det spelar ju ingen praktisk betydelse om om klipparen lämnar mindre än10 eller 25 cm. Så länge den inte klipper helt rent så måste man trimma dessa kanter manuellt.

Att robotisera sin klippning handlar mer om att skapa rätt förutsättningar för roboten än roboten i sig.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Stickan56
K Kallebo skrev:
Hade jag inte varit snål hade det blivit en gardena. Tycker att de är snygga och verkar bra
Gardena ingår i Husqvarna sedan 2007.

Stickan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Stickan56
mexitegel mexitegel skrev:
Det spelar ju ingen praktisk betydelse om om klipparen lämnar mindre än10 eller 25 cm. Så länge den inte klipper helt rent så måste man trimma dessa kanter manuellt.

Att robotisera sin klippning handlar mer om att skapa rätt förutsättningar för roboten än roboten i sig.
Ja, precis som jag skrev i inlägg #8.

Stickan
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
McCulloch är också en Husqvarna derivata. Inga extra finesser men i grunden samma maskin som en Husqvarna 105
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
L largab skrev:
Hva behöver 25 cm kant mot vägg om man inte vill trimma. Med tex Worx m500 (cut to edge) behövs troligen <10cm. Vad är det för säkerhetskrav du hänvisar till ??
Denna verkar vara godkänd och det ser ut som knivarna går till kåpkant ...[bild]
Den klipper kanten inte så många dagar, sen hinner man bara iväg på semester så stannar den i rabatten! HVA 105 är grym på att lösa problem, mormor har ganska komplicerad tomt, med en plattgång som sjunkit ned rejält, och den gör ned och står med nosen in i gräset, och baken i gräset, den provar backa/ frammåt, sen ”hoppar den” upp..full fart bakåt/frammåt på vänster/höger hjul,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.