Hej.

Jag är på jakt efter en bra robotgräsklippare till min lilla söta, platta, gräsmatta på dryga 150kvm. Inga jobbiga hinder (förutom en gungställning), ingen lutning, inga trånga passager.

Jag vill ha en riktigt bra gräsklippare som kommer fungera felfritt ett bra tag, gärna dyrare som fungerar än billig som gör mig gråhårig..

Kom gärna med förslag, maxbudget ligger runt 8000kr.

Tack!
 
Köp orginalet, Husqvarna..deras 105’a klipper 600kvm och kostar under 9’.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Ja, anledningen till att man köper en robotklippare är ju för att man i princip ska slippa bry sig om gräsklippningen och säkraste kortet är just husqvarna. Det bara funkar. De är dyrare men man vill ju inte lägga en massa tid på krångel, då kan man ju lika gärna klippa gräset som vanligt.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Men med en Husqvarna så blir man ju tvungen att kantklippa mattan hela tiden !?
 
Vad menas? Har installerat många Husqvarna maskiner till bekanta och släktingar, tycker de är otroligt prisvärda med tanke på funktion och kvalitet..

Kantklippa med trimmer man måste man göra ja..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad menas? Har installerat många Husqvarna maskiner till bekanta och släktingar, tycker de är otroligt prisvärda med tanke på funktion och kvalitet..

Kantklippa med trimmer man måste man göra ja..
Det var väl det jag skrev. Det jag syftade på var "i princip ska slippa bry sig om gräsklippningen". Det jag menar är att om man vill slippa kantklippa så måste man titta på annan modell. Men du har helt rätt i att Husq troligen är den mest driftsäkra modellen, men att de inte kan klippa ända ut i kanten stör mig. Men det blir nog en sådan ändå.
 
Aha, det har du lite rätt i, trimma måste man ändå..

Köpte en sådan 105’a till gammelmormor på 90år som bor hemma, hon är helt salig, funkat otroligt bra i 3 sommras utan minsta problem, jag hade en 220 i några år, sen vart tomten större och det vart en 420.
 
Stickan56
L largab skrev:
Men med en Husqvarna så blir man ju tvungen att kantklippa mattan hela tiden !?
Om du måste kantklippa beror ju på hur du designat din tomt.
Du kan anpassa tomten så att det inte växer något gräs där klipparen inte kommer åt.
Det gäller i princip alla typer av klippare.

Stickan
 
Kantklippning har tidigare bara funnits på Robomows modeller.
Nu har även Worx nyare modeller kantklippning, dvs att klippdisken är förskjuten åt ena sidan istället för centrerad rakt under klipparen.
Om det verkligen innebär att man slipper trimma helt är väl tveksamt men visst bör det väl bli mindre.
För övrigt hade jag också valt en HQ oavsett.
Har själv en 330x som snart ska startas upp för sjunde säsongen
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Är igentligen endast där man har typ altan eller rabatt HVA’n kommer åt sämre, men vet inte hur bra de andra är på att kantklippa, men trimmer måste ändå fram nån gång i månaden, jobbigt:)
 
Gardena har en klippare för små ytor (upp till 250 m2) "Gardena Sileno City 250", pris ca 8500 kr.
Beträffande kantklippning så kan ingen robotklippare klippa gräset mot en gräns den inte kan köra över. Det går inte att ha knivarna roterande ända ut i kanten på kåpa och samtidigt uppfylla säkerhetskraven.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Gardena är ”nästan” en HVA, men den är lika dyr som den större HVA 105’an.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Gardena är ”nästan” en HVA, men den är lika dyr som den större HVA 105’an.
Japp så är det. VI har själv en Gardena R70 som är släkt med 105:an.
Silenoserien tror jag skiljer sig lite mer från 105-typen. När jag såg en sådan klippare förra sommaren tyckte jag det såg ut som att den inte hade "rörlig" kåpa som detekterade påkörning utan det verkade skötas via avkänning av hjulmotorernas rörelse.
 
Jag har en av de större Sileno-modellerna och på den är hela höljet fjäderupphängt.
 
Jag skulle rekommendera en Gardena 250.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.