C carl fabian skrev:
Man fick aldrig reda på uppvärmningssystem,här måste ju göras berg,el jordvärme ,annan uppvärming kommer och bli hiskelig i ett 320kvm hus
Jag är faktiskt lite besviken själv på att de inte tog med det. Ny ~200kvm golvvärme och ny LVP från Bosch. Men det var inte den Husdrömmen de valde att spegla. Fråga gärna mer när du läst de första svaren. :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Svt var lite snåla med bilder på kök och badrum på första våningen. Lust att bjuda på några?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svt var lite snåla med bilder på kök och badrum på första våningen. Lust att bjuda på några?
Jag skall se vad jag kan göra till helgen.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Vi tycker nog att det är mellan oss och dom. Men eftersom det fanns ett väl underbyggt beviljat Bygglov med Startbesked från Kommunen och goda relationer i den processen kände vi att det var en bra chans att vi det skulle avslås, precis vad som hände. En baktanke jag hade var att huset var klassat som hyreshus enhet vilket är samma för hus med lägenhet och lokalhyra. Dvs vi kunde fortfarande renovera huset och sälja det om koskiten träffade fläkten. Men jag håller med Gert om att det var på gränsen till dumdristigt.
Synd att ni/de är så hemliga med detta, då det trots allt är en offentlig handling. Jag tror att det hade det blivit ett intressantare avsnitt då en så pass allvarlig sak inte lyfts upp mer och sätts under luppen så att andra som hamnar i en liknande sits kan få lite vägledning i frågan hur man kan/bör agera och vilka fallgropar det finns.

En sak som man har sett under åren är ju att detta med bygglov, bevilja och överklagan kan om man ha otur bli lite av ett lotteri. Vissa kommuner har ju i enskilda fall tom hanterat ärendet fel och ett redan beviljat bygglov har blivit återkallat.

Intressant hus, och kul att ni gjorde nåt med det! Men det känns som om man har klippt bort väldigt mycket intressanta delar, t.ex. ventilation, uppvärmning, Gerts förslag om takkupor etc samt just då bygglovsöverklagan. Detta hade jag personligen ansett vara mer matnyttig info än ett besök hos den gamla lärarinnan.
 
Hej,
Hur visste du om "Gerts förslag om takkupor"?

Och vad det gäller bygglovs tvister är min åsikt och också erfarenhet av detta enda fall efter MYCKET research att det handlar om att komma överens. Att publikt hänga ut en part kan aldrig bli bra. Visst det är offentlig handling, och jag motsätter mig inte att någon kollar upp det men som part med motpart i målet väljer jag av respekt att inte "hänga ut" dem.
 
  • Gilla
mawno och 6 till
  • Laddar…
Takkupa diskuterades som hastigast i början av programmet. Det är synd att ni inte har någon bild på huset från tidigt 1900tal. Men när ni blivit mer ingrodda i hus och trädgård har ni förhoppningsvis tid att leta gamla bilder. Det brukar finnas lokala små föreningar som har mycket kunskap.

Jag har bott i min lilla by i drygt 10 år - först nu har jag tagit itu med byns gamla bildmaterial.

Personligen skulle jag inte göra någon takförändring innan jag visste mer. Det är ett fint och spännande hus ni har!
 
Aha, får väl titta om :) Men mycket riktigt det tyckte jag också var intressant. Resultatet att INTE göra något byggde på att inte röra taket som är relativt ny fixat samt ren budget. Om vi gjort som Gert föreslog hade vi nog landat på 7-800 000:- mer än budget.
Men hans rådiga och erfarna åsikter användes på så vis att vi har nu förberett för två bredare kupor.

Sen var det så att vi hade ju bygglovet och huset är skyddat, en yttre ändring hade förlängt tiden med en månad eller två.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tycker det blev bra och det är kul med såna som inte kör på vitt med vitt och ett stänk av vitt. Och som väljer att göra nåt efter sina egna drömmar och inte efter andras. Kul också att ett gammalt hus med historia lever vidare med engagerade ägare som låter det följa med sin tid.

Men programmet har blivit så tråkigt när Gert ska analysera att det är dåligt för ekonomin styr olika val och hans kommentar ”bordell” får mig att må illa. Man säger inte så om andras hem och man har inte rätt att kränka andra människor på det viset. Kommer nån in hemma hos mig och kommenterar så kränkande så får den ta konsekvensen av det och det kommer göra ont. Acceptera att varje människa har rätt att utforma sitt eget hem som den vill och gör programmet intressant igen genom att fokusera på hur man går från sina drömmar till ekonomiskt genomförbara byggtekniska lösningar. Det skulle jag värdesätta.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Men programmet har blivit så tråkigt när Gert ska analysera att det är dåligt för ekonomin styr olika val och hans kommentar ”bordell” får mig att må illa. Man säger inte så om andras hem och man har inte rätt att kränka andra människor på det viset. Kommer nån in hemma hos mig och kommenterar så kränkande så får den ta konsekvensen av det och det kommer göra ont. Acceptera att varje människa har rätt att utforma sitt eget hem som den vill och gör programmet intressant igen genom att fokusera på hur man går från sina drömmar till ekonomiskt genomförbara byggtekniska lösningar. Det skulle jag värdesätta.
Samtidigt är det väl väldigt märkligt om han inte skulle få uttrycka vad han tycker och tänker om olika val - att alla skall vara nöjda med hans åsikter är nog inte ens möjligt. Med det sagt, lite klumpigt och buffligt uttryckt. Totalt sett uppfattar jag det dock som att han säger vad han tycker med en grundläggande ton av vänlighet och värme.

Abbe w, du/ni som var med i programmet , hur uppfattar ni det?

Just kompromisser mellan det som är ekonomiskt möjligt och det man helst vill ha är just det vi får jobba mycket med själva, rakt igenom intressant fråga. Jag hade inte gjort samma val, men jag skall inte bo där. Och så klart är jag färgad av att tillbringat stora delar av min barndom och ungdom i huset. Inget lätt att transformera det till en eller två bostäder, så hatten av för det ni åstadkommit.

Passar på att tipsa om ett bra komplement, det norska drömhus, finns på SVT play. Många kul hus och lite mer fokus på bygget. Men inte mycket mer, skall det tilltala en större publik får man nog acceptera att allt inte handlar om u-värden och annat som jag finner superintressant.
 
Redigerat:
A aiskylos2 skrev:
Samtidigt är det väl väldigt märkligt om han inte skulle få uttrycka vad han tycker och tänker om olika val - att alla skall vara nöjda med hans åsikter är nog inte ens möjligt. Med det sagt, lite klumpigt och buffligt uttryckt. Totalt sett uppfattar jag det dock som att han säger vad han tycker med en grundläggande ton av vänlighet och värme.

Abbe w, du/ni som var med i programmet , hur uppfattar ni det?

Just kompromisser mellan det som är ekonomiskt möjligt och det man helst vill ha är just det vi får jobba mycket med själva, rakt igenom intressant fråga. Jag hade inte gjort samma val, men jag skall inte bo där. Och så klart är jag färgad av att tillbringat stora delar av min barndom och ungdom i huset. Inget lätt att transformera det till en eller två bostäder, så hatten av för det ni åstadkommit.

Passar på att tipsa om ett bra komplement, det norska drömhus, finns på SVT play. Många kul hus och lite mer fokus på bygget. Men inte mycket mer, skall det tilltala en större publik får man nog acceptera att allt inte handlar om u-värden och annat som jag finner superintressant.
Vi tackar för omtanken och kan säga att stämmningen var mycket mer familjär / kamrataktig än vad som framgår. Vid det laget hade vi ju haft Gert o Ann med oss 5 gånger. Jag uppfattar det ochså som att Ann säger "bordell" och vi andra hakar på? Men i sak tycker jag att Olof kan ha rätt, borde kanske inte vart med i programmet?
Att Gert sen utmanar vår smak ser jag som välkommet då själva poängen med extern granskning är att få perspektiv som man själv är för okunnig eller för feg att syna.
Vi pratade mycket om vår inspiration till inredning o lösningar som inte framgick något som jag själv gärna sett framkomma.
Vi är medvetna om de många olika erfarenheterna av huset från vår omgivning och vi försöker förvalta det så gott vi kan. Mycket svårt dock då det verkar finnas typ 15 bilder av huset inne eller ute överhuvudtaget!!! Ingen ritning äldre än 84 och inte EN ENDA BILD på inredning!
Vi slutade leta när vartenda tips lede ingenstans eller till samma bild om o om igen. Jag hoppas på Fortifikations Verket då Militären verkar ha gjort en större ombyggnad runt kriget.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Gott att höra!
Skall kolla runt lite. Flera i bekantskapskretsen var med när scoutkåren tog över huset, konstigt om dom inte tog några bilder eller sparade gamla.

Det finns en gul bok som heter "bara" med historiska bilder och berättelser kring bygden, har ni kollat i den? Mina föräldar har ett ex om ni vill låna, och den borde finnas på bibblan.
 
Tack, det skulle vi uppskatta. Och den boken var nog den första vi köpte. Väldigt lite info och bilder men lede vidare till Hyby Församling :) Som i sin tur inte lede till nånting...
 
Abbe W Abbe W skrev:
Tack, det skulle vi uppskatta. Och den boken var nog den första vi köpte. Väldigt lite info och bilder men lede vidare till Hyby Församling :) Som i sin tur inte lede till nånting...
Pratade precis med mamma som varit engagerad i fotoklubben sen tidernas begynnelse, hon lät väldigt taggad att luska vidare.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A aiskylos2 skrev:
Pratade precis med mamma som varit engagerad i fotoklubben sen tidernas begynnelse, hon lät väldigt taggad att luska vidare.
Det vore ju FANTASTISKT om det fanns lite tidsreferenser! Hälsa Mamma och tacka på förhand.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Det frågades efter lite mer bilder på Badrum och kök på nedervåning. Här kommer några på Köket.
Inser att jag är en usel fotograf med en undermålig kamera för ändamålet. Hoppas det är till någon tillfredsställelse.
Modernt kök med mörkblå skåpluckor, träbänkskiva och inbyggnadsugn, samt köksredskap på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett modernt kök med ljusa träytor, mörkblå skåp och en svart spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett kök med diskmaskin, blått skåp, träarbetsbänk och några köksföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med mörka skåp, träbänkskivor, vita apparater och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aiskylos2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.