A
Nu när allt är lagt är det väl enklaste vägen att begära avhjälpning av felet alternativt att entreprenören tar över både garanti- och funktionsansvar för takets livslängd. Begär att få det skriftligt i så fall.
 
Erik_Hansson skrev:
Nu när allt är lagt är det väl enklaste vägen att begära avhjälpning av felet alternativt att entreprenören tar över både garanti- och funktionsansvar för takets livslängd. Begär att få det skriftligt i så fall.
Ja det är väl i så fall avhjälpning av felet som lär vara aktuellt. Att de tar över garanti och funktionsansvar ger jag inte mycket för. Företaget kan ju kursa eller försätta företaget i konkurs och då står man där ändå. Det är därför jag vill ha ett fackmannmässigt utfört tak från början, så man slipper använda några garantier, då det inte går att lita på att företaget överhuvudtaget finns kvar.
Antagligen lär man ju inte hitta några fel de första, säg 10 åren. Men sakta men säkert kan ju småhål äta upp råsponten och så står man där med större fel än innan man bytte tak.
 
A
Håller helt med. Vore ju intressant att höra vad de säger om att göra avsteg från tillverkarens anvisning.
 
E eddiw skrev:
Nej det har du helt rätt i. Troligtvis har de jag frågat, inte detaljgranskat sina takläggningar. Slutresultatet ser ju mycket bra ut, både på deras och på vårt hus. Tyvärr är jag ju av naturen ganska noggrann och tar ledigt eller ser till att vara hemma när någon hantverkare arbetar hos oss. Jag läser även på hur saker ska monteras och hur det inte ska monteras.
Merparten av befolkningen i detta land, gör nog inte det. Förutom folket på detta forum då :)
Jag får ta upp detta med ägaren och se vad de har att säga, han är ju inte på plats merparten av tiden
De får väl lägga om taket igen, på rätt sätt.
Om man vet om att man är super super noga med allt och jätte petig och tillomed tar ledigt för att kolla på hantverkarna eller dylikt varför inte göra det själv ? Du läser ju tydligen på allt om alla moment och material , kan va där och klättra själv så för att spara ditt egna psyke borde du ju fixa sakerna själv ;) Då blir de garanterat som man vill:p:D men med de sagt så har ja bytt en jäkla massa tak som man settsynliga spik,pappspik,skruvar etc vid rivning och inget har vart sämre för det vad gällande material under:D mitt egna tak hemma har masonite skivor under betongpannorna som hänger duktigt efter 35 år så vid snöfall kan man hitta lite snö på vinden men huset har varken ruttnat eller möglat bort på 35 år. Säger inte att de är rätt att de slarvat men bara att du antagligen kan sova gott ändå.
 
Erik_Hansson skrev:
Håller helt med. Vore ju intressant att höra vad de säger om att göra avsteg från tillverkarens anvisning.
Japp, jag ska kontakta företaget och se vad ägaren har att säga. Jag har ju pratat med honom tidigare angående detta och då fick de ju täta vid ränndalarna. Men då kände jag inte till att det fanns på ännu mer ställen som jag nu hittat.
Det kan ju potentiellt vara klamrat vid jättemånga skarvningar. Eftersom jag anlitat hantverkare som jag litat på gör ett fackmannamässigt jobb så har jag ju inte detaljgranskat varje sak. Det går ju inte stå som en hök över dom hela tiden direkt, men det är väl vad man behöver göra ibland känns det som. Det här är ju så fruktansvärt onödiga genvägar, det är ju knappt en genväng utan bara förstörande av tätskiktet.
 
P Patzie skrev:
Om man vet om att man är super super noga med allt och jätte petig och tillomed tar ledigt för att kolla på hantverkarna eller dylikt varför inte göra det själv ? Du läser ju tydligen på allt om alla moment och material , kan va där och klättra själv så för att spara ditt egna psyke borde du ju fixa sakerna själv ;) Då blir de garanterat som man vill:p:D men med de sagt så har ja bytt en jäkla massa tak som man settsynliga spik,pappspik,skruvar etc vid rivning och inget har vart sämre för det vad gällande material under:D mitt egna tak hemma har masonite skivor under betongpannorna som hänger duktigt efter 35 år så vid snöfall kan man hitta lite snö på vinden men huset har varken ruttnat eller möglat bort på 35 år. Säger inte att de är rätt att de slarvat men bara att du antagligen kan sova gott ändå.
Egentligen så behöver man ju inte vara "jättepetig" för att följa en monteringsanvisning. Det är ju väldigt lätt skriven och bör kunna följas av alla. Kan jag läsa mig till hur det ska göras och hur man inte få göra så bör ju takläggare kunna göra detsamma, som dessutom lägger tak hela dagarna.
Givetvis hade jag kunnat lägga taket själv, men bara för att jag är hemma och kan titta på arbetet så betyder ju inte det att jag har tid att utföra jobbet själv. Jag har barn och kan jobba hemifrån. Dessutom är det ett ganska tungt jobb som är svårt att klara helt själv, därav har jag antlitat en firma för att göra denna viktiga del av huset. Jag antog också att en firma som gör detta varje dag kan göra detta bättre än vad jag själv kan.

Jag förstår att det antagligen inte behöver bli något problem med taket, men samtidigt har man lagt ut en hel del pengar på ett sprillans nytt tak och då vill man givetvis att det är utfört enligt de monteringsanvisningar som finns. Det är trots allt viktiga delar på huset.
Att inte åtgärda ett tak där det snöar in på vinden på vintern känns ganska fel. Men du kanske inte är särskilt petig heller.
Det blir ekonomiskt ganska tungt om man skulle få fuktskador inomhus p.g.a. läckande tak. Andra saker på huset kanske jag inte är lika petig med, men taket är en mycket väsentlig del att hålla i skick.
 
E eddiw skrev:
Egentligen så behöver man ju inte vara "jättepetig" för att följa en monteringsanvisning. Det är ju väldigt lätt skriven och bör kunna följas av alla. Kan jag läsa mig till hur det ska göras och hur man inte få göra så bör ju takläggare kunna göra detsamma, som dessutom lägger tak hela dagarna.
Givetvis hade jag kunnat lägga taket själv, men bara för att jag är hemma och kan titta på arbetet så betyder ju inte det att jag har tid att utföra jobbet själv. Jag har barn och kan jobba hemifrån. Dessutom är det ett ganska tungt jobb som är svårt att klara helt själv, därav har jag antlitat en firma för att göra denna viktiga del av huset. Jag antog också att en firma som gör detta varje dag kan göra detta bättre än vad jag själv kan.

Jag förstår att det antagligen inte behöver bli något problem med taket, men samtidigt har man lagt ut en hel del pengar på ett sprillans nytt tak och då vill man givetvis att det är utfört enligt de monteringsanvisningar som finns. Det är trots allt viktiga delar på huset.
Att inte åtgärda ett tak där det snöar in på vinden på vintern känns ganska fel. Men du kanske inte är särskilt petig heller.
Det blir ekonomiskt ganska tungt om man skulle få fuktskador inomhus p.g.a. läckande tak. Andra saker på huset kanske jag inte är lika petig med, men taket är en mycket väsentlig del att hålla i skick.
Jodå taket skall allt bytas då de levt upp sin tid. Ville bara få fram att huset haft den konstruktionen i 35 år och inga ”extra” skador har uppståt av det ( flytta in i november). Håller absolut med om att man som kund anlitat en hantverkare eller annan tjänst ska ha ett bra arbete för pengarna man betalar(y)
 
Mina föräldrar har tagit in en firma för att byta tak på sitt hus. Och enligt dom själva är professionella på tak. Men för tillfället har dom fått avslutat entreprenaden. Får se hur det slutar.
 
garvin garvin skrev:
Mina föräldrar har tagit in en firma för att byta tak på sitt hus. Och enligt dom själva är professionella på tak. Men för tillfället har dom fått avslutat entreprenaden. Får se hur det slutar.
Vad beror det på då?
 
Det som fick larmet att gå. Var att dom ville ha extra betalt. För att riva råsponten som var rutten. Så då hänvisade mina föräldrar till en som har lite mer koll än dom. Det var i takfoten så kan ju inte vara något dom inte sett. När dom var där och kollade.
 
garvin garvin skrev:
Det som fick larmet att gå. Var att dom ville ha extra betalt. För att riva råsponten som var rutten. Så då hänvisade mina föräldrar till en som har lite mer koll än dom. Det var i takfoten så kan ju inte vara något dom inte sett. När dom var där och kollade.
Ok. I den offert jag fick så stod det faktiskt att oväntade problem så som röta i t.ex. takstolar blir extra, då det inte var medräknat i offerten och det kan ju vara svårt att se beroende på typ av tak. Både råspont och takstolar.
Men det beror ju helt på vad det avtalats om.
 
Inte så mycket skrivet här. Säger att dom gått igenom det muntligt.
 
Yes, då var det dags för ytterligare frågor. Jag tar det i samma tråd som jag redan frågat en massa i.
Nu när jag granskar bilderna jag tagit under takläggningens gång och läst på lite mer om takläggning
så har jag noterat att de har "vildskarvat" bärläkten, d.v.s. skarvat i luften. Hur illa är detta?
Enligt alla monteringsbeskrivningar jag nu läst så ska bärläkt alltid skarvas på ströläkt eller att
det läggs till en extra ströläkt där det skarvas..
Likaså intill takutbyggnader har det inte lagts någon ströläkt som bärläkten kan vila på utan de har bara låtit bärläkten sticka in under.
Med tiden kommer väl detta ge vika?
 
  • Takstolar med bärläkter skarvade i luften utan stöd, felaktig installation vid takarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild på tak med bärläkt som är skarvad i luften utan stöd av ströläkt vid en takutbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte seriöst, där ska ligga en kortling under som är fäst i råsponten. Som bärläkten spikas i.
Mycket genvägar tagna på denna läggning.
 
X xLnT skrev:
Det är inte seriöst, där ska ligga en kortling under som är fäst i råsponten. Som bärläkten spikas i.
Mycket genvägar tagna på denna läggning.
Håller helt med. Onödiga genvägar som knappt kostar varken tid eller material att göra korrekt. Och så får dom mig som missnöjd kund på köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.