GoForIt skrev:
Tyvärr så kommer man ju bara halvvägs ibland, och så ryker det av..  >:(
Antennkabel är ju betydligt svårare att få igenom långa sträckor, med kanske flera kraftiga böjar..
Jupp, jag drog den nya med en gammal, fast den kom aldrig fram.
 
Ja, den har man varit med om.....

Det är viktigt att man ser till att kablarna sitter ihop och inte kan lossna. Man skall vara överambitiös när det gäller att sätta ihop den gamla med den nya. Man har ju ofta bara ett försök.....

Har jag flerledare så brukar jag väva ihop dom men minst 50 cm från varje kabel. Koax brukar bli minst en meter med bara den inre kärnan. Sedan el-tejp samt massor av fett utanpå.
 
Rikligt med "fittilska", eller glidmedel är bra när det går trögt.
Kan bli lite kladdigt i andra änden, men det är det värt.
 
mats_o skrev:
Toso: vad menar du med digitaltv?

Menar du en vanlig boxer box så är det vanlig antennkabel, samma sak med satelit. tror att det är samma typ av kabel för kabeltv också men då jag alltid har bott i villa så vet jag inte säkert i det fallet
Det är samma uppbygnad av nätet oavsett vilken sorts signal man har.
Koax används även till kabel-TV, men i basnätet blir det allt vanligare med fiber.
 
Jo att det är koax vet jag men jag vet inte om det är samma exakta specifikation på den koaxen eller om den ställer tuffare krav på tex skärmning och dämpning
 
Vad jag vet så är det 75 ohm koax till alla antennät
Håller man kraven för kabel-TV nät så klarar man definitivt kraven för de andra näten, eftersom kabel-TV näten har högre krav.
 
Ni får tro vad ni vill men signalen i antennkabeln är väldigt analog, den har en bärvåg och en bandbredd som alla analoga signaler men informationen i signalen är digital. Idag så använder man fläta + folieskärm för att få tillräcklig skärmning och desto grövre kabel desto mindre förluster. Till TV använder vi 75 ohms kabel och det är inget som går att mäta upp men om kabeln inte avslutas med 75 ohm så för man reflexioner i kabeln.

Prototypen
 
Prototypen:

Du har väl ändå ett "skåp" att mäta med och där synns det ju tydligt ;)
Det jag tänkte på var hf-täthet och toleransnivåer osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.