useless useless skrev:
Varför är det flera som föreslår knx i kombination med Dali? Löser inte knx alla problem med av/på/dimmring, olika scener, etc? Eller är det för att installationen blir billigare och enklare med Dali (ett par extra FK och valfri topologi istället för knx-bussledning)?
Både Dali och KNX kommer ersättas med dotdot över Thread/Zigbee/BLE/wifi/Ethernet detta år!
 
K
KNX är en teknik för informationsöverföring, varken mer eller mindre. Till KNX ansluter man produkter som är som bryggor mot olika typer av gränssnitt.
Exempelvis:
- Brytaktor, för att skapa slutningar för att styra belysning, indikera larm till annat system.
- Binära ingångar, för att ansluta konventiella tryckknappar eller ta in larmer från andra system analogt.
- Dimmeraktorer, som kan fasdimma halogen, elektroniska transformatorer och i flera fall HV-LED.
- Logikenhet, behöver du avancerade villkor så petar man in en sån
- Visualisering? Då väljer man server efter behov och plånbok
- 1-10V dimmer, för drivdon som kräver sådant
- Gateway mot inbrottslarmet, håll koll på status och skicka en indikering till visualiseringen om batterinivån börjar bli dålig. etc.
- Energimätning, i kombination med visualisering kan man få grafer eller själv statistikmäta punktlaster som värmepump och läsa av i mobilen etc.
- Modbus-gateway, antingen RS485 eller TCP för att kommunicera med Modbus enheter antingen som slav eller master.
- Enocean-gateway, om du har en tryckknapp på ett glasparti som behöver kunna göra något i KNX anläggningen.
- Zwave-gateway om man behöver få in sånt i KNX.
- Osv
- Osv
- Osv.

Tillsist kommer vi till DALI, DALI i sig är ju en standard (Digital Adressable Lighting Interface), som namnet antyder är det bra på belysning men inget annat. DALI är ett kompetent och väldigt utbrett protokoll för att styra armaturer, dom flesta drivdonstillverkare erbjuder DALI-don. Installationen blir billigare eftersom en DALI-gateway kostar säg 5000kr och då kan du styra 64st. drivdon i 16 olika grupper. Gatewayen tar oftast inte mer än 4 moduler i anspråk i centralen. Tillskillnad mot en fasdimmer där 4 kanaler tar 8 moduler i anspråk och kostar cirka 5-800kr/kanal.
Ett drivdon som är avsett och provat mot en LED-modul är ett framgångsrecept när det kommer till flimmerfria, mjuka och djupa ljusregleringar, då gäller det att styra drivdonet på ett vettigt sätt och där gör DALI det enkelt och stabilt.

Sen finns det drivdon man kan sluta direkt mot KNX-bussen, men användningen av dessa är inte utbredd alls.
 
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
F
E Effektministern skrev:
Både Dali och KNX kommer ersättas med dotdot över Thread/Zigbee/BLE/wifi/Ethernet detta år!
Det där har du sagt i många år nu, och det blir mindre trovärdigt för varje gång. :p
 
F
useless useless skrev:
Det skulle också vara ett alternativ... Är det bara Home Assistant som har en fungerande KNX-integration?
Nej, OpenHAB har en helt okej KNX-modul den också, t.ex. Jag kör Home Assistant, så jag har bäst koll på det. :)

useless useless skrev:
Fördelen skulle väl i så fall, som du skriver, vara att man kan skrota/byta själva automatiseringsintelligensen, men ändå ha kvar grundfunktionen med central styrning av alla lampor och annat.
Det som talar emot är priset på KNX-prylarna...
Om man drar nytt är det inte dyrare att dra KNX än att dra vanlig gammal klassisk el, eftersom det främst är jobbet som kostar pengar, och ska du primärt ha vägguttag och belysning så är det inte heller mycket dyrare med KNX/DALI än klassiska strömbrytare och dimmers. Har man exempelvis många downlights kan det till och med bli billigare med DALI än med klassisk styrning.

Kan man dessutom själv tänka sig att programmera KNX-bitarna så slipper man rätt mycket elektrikertid.

Det är med andra ord värt att räkna på.
 
E Effektministern skrev:
Både Dali och KNX kommer ersättas med dotdot över Thread/Zigbee/BLE/wifi/Ethernet detta år!
Och 2019 blir 'The Year of the Linux Desktop'...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Luxom är det lämpligaste i min mening. Men jag är ju helt klart partisk i målet. Luxom är en rak konkurent till KNX. Protokollet är helt öppet och vill man fixa själv med sitt system så får man en licens bara man gått kursen.
Luxom är snabbare än KNX och kan kopplas både i ring eller kädja eller blandas. Är ni intresserade så kan jag fixa en kurs.
 
Det är lite dåligt med information om luxom på internet. Har du något tips på nån sida som beskriver tekniken och något ställe man kan köpa prylar från till rimliga priser?
 
SoundsLike AB är Svensk distributör av systemet. Tillvärkarens egen hemsida är inget vidare men den är www.luxom.be och där finns tillgång till hela protokollet ifall man är sugen på att grotta i det.
 
Hur räknar ni som säger att knx är dyrt?
 
Det som ofta glöms bort när det ska installeras hemautomation är en ordentlig kundanalys. De flesta kunder jag har haft att göra med behöver bara kunna tända och släcka lampor med en viss automatik. Tex att vissa lampor tänds eller släcks vissa tider eller i samband med solens upp och nedgång. Eller att en motorvärmare startar en viss tid beroende på utetemperatur. Någon vill också med en knapptryckning kunna skapa tex ett scenario som justerar alla lampor i vardagsrummet när de ska se på film. Annars tänder och släcker de flesta kunder fortfarande sina lampor när de är i ett visst rum och släcker den när de lämnar rummet.

Så för de flesta kunder är nästan alla system helt enkelt för avancerade vilket faktiskt ganska ofta leder till att systemet inte används eftersom det inte är tillräckligt enkelt. Hur mycket nytta gör ett jätteavancerat system om det inte används?

Jag brukar ofta rekommendera TellStick ZNet Lite ver2. Den är billig. Den har ett mycket enkelt web- och app-gränssnitt, både att använda och att "programmera". Den är kompatibel med tex z-wave och har DUBBELRIKTAD 433MHz vilket gör att mottagare och givare är billiga. Att en vanlig 433-mottagare som tänder eller släcker en lampa inte rapporterar till hubben om den är tänd eller släckt är knappast ett reellt problem för 99,9 % av alla användare. Snarare ett påhittat problem av någon som vill sälja ett dyrt system. Och OM det nu skulle vara någon pryl som till exempel en värmare där man MÅSTE veta om den är på eller av så är det ganska enkelt att köpa tex en fibaro till just den prylen. Men att utrusta kökslampan med återrapportering känns väl knappast jätteviktigt. Tryck på off-knappen en extra gång för säkerhets skull istället om du är nojjig att lampan är på när den inte ska vara det :)

Så mitt råd är att satsa på något som är enkelt att använda och inte kostar skjortan.

/ Tom
 
ullberg
useless useless skrev:
Det som talar emot är priset på KNX-prylarna...
Jag kan inte göra annat än att hålla med TS här, jagar man lägsta priserna* kommer man alltid vara sur om man valt KNX. Kommer man förbi den förtreten har i alla fall jag varit väldigt glad att det aldrig är problem att blanda olika tillverkare, jag bara förutsätter att det funkar ihop och det har det alltid gjort.

Men kanske framförallt - stabiliteten är grym, det bara funkar, - hver gang.

Jag har, med en rätt omfattande villainstalllation, under 8 år bara haft en binäringång som havererat, och då hade jag väldigt långa ledningar på ingången, gissar att det var åska som tog den - bor ganska lantligt och på samma period har åskan plockat otaliga ADSL modem (tills vi fick fiber) och ett par switchar och annan elektronik. Kan inte påminna mig ett enda missat kommando på bussen, det bara rullar på.

KNX är inte rätt val för alla men bortsett från priset har jag svårt att se några större nackdelar, skulle kanske vara att det är lite eftersatt på trådlöst och att det är en liten tröskel för att lära sig ETS (programmeringsverktyget), men å andra sidan är det samma tänk oavsett om det är Merten eller Siemens som levererat prylarna.

/U (och nej, jag jobbar inte professionellt med knx / tjänar något på att framhålla dess förträfflighet)

*(edit: sett till pris på aktorer/sensorer jämfört med "billigare lösningar" som telldus och kanske även z-wave, sett till helheten vet jag inte om det är så väldigt mycket dyrare men det beror på många saker, inte minst hur man investerar och värderar sin egen tid)
 
Redigerat:
P pappaM skrev:
Jag har Homey som bas och då finns stöd för många protokoll och leverantörer. Allt från 433Mhz till... kan det vara en del av lösningen för dig?
Röstar upp detta! Billigt, snabbt smidigt och enkelt. Dessutom stort community som ger bra support vid frågor. Produkten i sig uppdateras väldigt frekvent mot det bättre med. Röststyrningen är dock inget att nyttja. Koppla ihop med Google home eller motsvarande för den biten.
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
P philippk skrev:
Och tillägga, glöm allt som har med Telldus Live stick att göra. Controllern är molnbaserat, och har väldigt ofta stora problem med driftavbrott = du kommer inte åt dina enheter tack vare att du kommer inte åt controllern som ligger på molnet
Telldus ZNet v2 ska ha programvara lokalt och fungera även när Internet uppkopplingen är ur funktion. Kanske deras molnservrar är överbelastade...
 
Som flera andra rekommenderar jag (förvisso utan att ha testat samtliga alternativ) att använda Home Assistant som kontrollenhet för systemet. Kan integrera samtliga av de stora hårdvarulösningarna med varandra, open source, snabb utvecklingstakt, extremt anpassningsbart, körs helt lokalt utan inblandning av molnet eller annat. Kan även integrera KNX såvitt jag förstår. Är inte påläst kring KNX, men skulle jag bygga nytt (stort) hade nog även jag försökt hitta något trådat system som bas, och sen bygga på med z-wave, ZigBee, etc, utefter behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.