Har golvvärme (fabrikat T2 enl förra ägaren) i toa under klinker. Nu blir golvet inte varmt längre. Termostaten är hel, jag har mätt utgående från termostat = 230V på slingan. För att vara riktigt säker att det inte är termostaten som krånglar har jag gjort en (regelvidrig) bypass-koppling med en sockerbit, se bild. Golvet förblir kallt.
Elektrisk bypass-koppling med sockerbit för golvvärme, termostat till vänster och lampknapp till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildförklaring: termostaten ligger till vänster, endast givaren inkopplad. Till höger är lampknapp till belysning. Och då sockerbiten i mitten med fas/nolla fr vänster, kablar till värmeslingan utgår till höger.
Vet inte om det säger nåt men resistansen i värmeslingan är 500 ohm.
 
Med ditt mätvärde skulle det betyda ca 100W effekt i ditt golv. Så du kanske ska vänta ett tag och se om tempen stiger.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
E etompau skrev:
Med ditt mätvärde skulle det betyda ca 100W effekt i ditt golv. Så du kanske ska vänta ett tag och se om tempen stiger.
Det har du rätt i! (U^2/R = 106W) Och faktum är att det börjar värma vid starten av slingan, dvs rakt nedanför termostaten (den bortkopplade) Så helt död är inte värmen, får avvakta några timmar och se om det sprider sig... Det vore ju suvve om det räckte med termostatbyte.
 
Av inläggen här på forumet så verkar det vara ganska vanligt med fel på golvvärmetermostaterna.
Reläet verkar ge upp efter x antal år.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Det behöver inte vara själva termostaten heller, jag ringde elektrikern som hade installerat vår golvvärme för ett par år sedan (också T2) och när han kom så plockade han upp en ny givare (den som går ner i golvet) ur fickan och sa "...det brukar vara denna...". Mycket riktigt, han drog upp den gamla och petade ner den nya givaren och sedan fungerade det som vanligt igen.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att i ett annat rum så var det själva termostaten det var fel på, garanti yta efter bara ett år så för min del står det 50/50 mellan termostat och givare.
 
Jo det märliga är att när jag mäter spänningen på utgående från termostaten så lägger den ut 230V när termostaten slår till, och 0(noll)V när den stänger av. Dvs helt rätt. Men trots full spänning blir alltså inte värmeslingan varm. Om man ska skylla på termostaten verkar det som om den slår till men begränsar utgående ström. Känns som ett ovanligt fel på en termostat tror jag?
 
  • Gilla
Zool1402
  • Laddar…
Det är väl ett vanligt NTC-motstånd som används som givare. Testa och mät resistansen på givaren och se om du får något "passande" värde.
Ser ut som att resistansvärdet ska ligga på ca 10-15 kohm.
 
  • Gilla
Bennza
  • Laddar…
L
P pelig skrev:
Jo det märliga är att när jag mäter spänningen på utgående från termostaten så lägger den ut 230V när termostaten slår till, och 0(noll)V när den stänger av. Dvs helt rätt. Men trots full spänning blir alltså inte värmeslingan varm. Om man ska skylla på termostaten verkar det som om den slår till men begränsar utgående ström. Känns som ett ovanligt fel på en termostat tror jag?
Termostaten kan inte ge ut olika spänningar det är ON/OFF , bara ett relä i den , möjligtvis kan det vara brända kontakter , så vid belastning sjunker spänningen , mycket ovanligt , och ha har aldrig upplevt eller hört om det
Finns bara ett sätt kvar , koppla tamparna direkt mot V-kabeln och vänta , blir det varmt byt termostat , ingen värme så är det fel på den , kan vara skarven mellan kalldel och V-kabel
Sorgligt den ska vara inbäddad i flyten enligt montageanvisning , då har du problem
 
Det hela låter otroligt konstigt, på gränsen till omöjligt.

T2 blå (om det verkligen är en sådan) är en serieresistiv kabel. Den har alltså en ledare i form av en motståndstråd som blir varm av strömmen, och i sin ände vänder den tillbaka med en vanlig tråd. kabeln tillverkas i fasta längder, där resistanstråden anpassas för att ge rätt effekt på den givna längden.

En sådan kabel kan antingen få ett avbrott, då är resistansen oändlig. Eller korstutning någonstans. Då går strömmen kortare sträcka i resistanstråden, det blir lägre resistans, effekten på den fungerande delen av kabeln blir högre, och ofast bränns kabeln av.

Att med en sådan kabel få högre resistans, men inte avbrott måste vara ganska unikt, och nästan omöjligt.

OM det däremot är en parallell resistiv kabel, som T röd. Då har man två goda ledare inbäddade i ett material med resistans, det går alltså ström mellan de två ledarna utefter hela deras längd. Motståndsmaterialet är även utformat med positiv temp koefficient, vilket gör att resistansen ökar när det blir varmt, strömmen minskar, så om kabeln ex. isoleras av att det ligger en tjock matta ovanför, så kommer den att avge mindre effekt just på den sträckan. En sådan kabel kan få avbrott, så att ex. de sista 80% av kabeln är bortkopplad, det går då ström mellan ledarna på den första delen fram till skadan. Då skulle man kunna avläsa en högre resistans. En sådan kabel är OK att kapa, om man kan isolera änden på ett bra sätt.
 
Intressant @hempularen, låter som om jag skulle har T röd med avbrott då?
 
Ja kanske, eller någon form av mätfel. Du skulle kunna prata med tillverkaren, prova deras kundtjänst.

Det är ju också så att det brukar vara "livstidsgaranti" på de här kablarna. Det förutsätter att det finns ett mätprotokroll utfärdat av behörig elektriker från när kabeln lades in. Om garantin gäller så står firman för utbytet, inklusive att återställa badrummet.

De har specialister som kan mäta sig fram till exakt var felet sitter. Blandannat kör de med "blixtgenerator" som skjuter in en högenergi puls (typ 50 000V några Joule). Det blir då en liten explosion vid felstället, och med andra instrument lyssnar de sig till var, med typ 5 - 10 cm noggrannhet. Det går att hacka sig ned till felet och återställa.
 
  • Gilla
eranino
  • Laddar…
Tack för tips @Hemmapularen. Dock har jag många "fel" här. Dels är det 17 år sedan renoveringen, dels är det "hemmagjort" av förra ägaren tillsammans med nån kompis. Så nåt mätprotokoll har jag inte sett - finns knappast. Men det skadar ju inte att kontakta kundtjänst.
 
jag om jag minns rätt så är "livstidsgarantin" 20 - 25 år. Men detta att den är hempulad kan ju vara ett problem. Men det är ju inte omöjligt att specialistfirmorna som kan det här, skulle kunna fixa din slinga, om än inte på garanti.
 
Har snackat med en lokal elektriker, han sa att 2000-2002 la man in mycket T2 Röd (mitt är fr 2002...) Så det talar för att det är precis det. Och den reparerar man inte. T2 Blå kan man tydligen reparera genom att mäta upp, knacka plattor, laga, gjuta igen mm. Kostnad runt 10 lax. Så i mitt fall känns det som att ett väggmonterat Adax Eco för våtrum för 1100 spänn är mest ekonomiskt i detta läge...
 
  • Gilla
eranino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.