T twoody skrev:
Om jag ska vara ärlig så har jag inte under mina 25 år i byggbranchen träffat eller vet någon som jag känner som har bygglov på altan.
Troligtvis för att det inte byggs så höga så ofta men ändå.
Förstår det, så som det är beskrivet på vad lagen tillåter så funderar man vem söker bygglov för en sådan altan redan idag???
 
A Anna i Skåne skrev:
Den stora skillnaden verkar vara att om man vill bygga en altan högt över marken så behövs inget bygglov så länge det inte är över 1,8 meter. Just nu vill jag minnas att man får bygga altan 0,5 meter över marken utan bygglov. Så ingen jätteskillnad.
Det är olika regler/tolkningar i olika kommuner, men upp till 1.2m kan man bygga på många ställen utan bygglov och dessutom som tidigare påpekats i tråden ända fram till tomtgräns i dessa fall. Jag ska i alla fall bygga min altan (1.1m hög) innan reglerna träder i kraft då man aldrig vet hur kommunen beter sig och om man börjar kräva granngodkännande för att bygga närmare än 4.5m även för dessa lägre altaner framöver.
 
L Lutte skrev:
Wow! Vilken grej, detta kommer göra hela skillnaden för husägare!
Reavinst...
Reavinst? Skillnad av om man har bygglov, eller i framtiden en Peranda?
 
R
Hade varit bättre om de hade ändrat så att man hade kunna bygga vad man vill sålänge man befinner sig 4,5 m innanför tomtgräns och inte högre än 10 meter.
Tänk vad många handläggare som hade blivit tillgängliga som arbetskraft, vi hade löst kompetentbristen.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Jag är som flera andra förbryllad över 1,8 metersregeln.
Pratar vi golvnivå eller upp till tak här??? I så fall blir ju skärmtak omöjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
R
M MagHam skrev:
Jag är som flera andra förbryllad över 1,8 metersregeln.
Pratar vi golvnivå eller upp till tak här??? I så fall blir ju tak skärmtak omöjligt.
Under altangolvet så får någon som är 180 cm minus golvbrädans tjocklek stå raklång.

Tidigare regel var för att förhindra att någon skulle bosätta sig under altanen. ;)
 
En annan aspekt på det hela. Vill man ta upp en dörr i huvudbyggnadens fasad för att kliva ut på altanen är väl det fortfarande bygglovspliktigt egentligen?
 
R
M MagHam skrev:
En annan aspekt på det hela. Vill man ta upp en dörr i huvudbyggnadens fasad för att kliva ut på altanen är väl det fortfarande bygglovspliktigt egentligen?
Jäpp
 
  • Wow
perror
  • Laddar…
M
A Anna i Skåne skrev:
Den stora skillnaden verkar vara att om man vill bygga en altan högt över marken så behövs inget bygglov så länge det inte är över 1,8 meter. Just nu vill jag minnas att man får bygga altan 0,5 meter över marken utan bygglov. Så ingen jätteskillnad.
Hur har de tänkt hantera räcket på den bygglovsfria altanen som är 1.8m över marken?
Pratade med handläggare på min kommun och hon hävdade att alla inhägnader över 1,20 från marknivå räknades som plank och krävde bygglov. Jag ville bara bygga en minialtan utan för köksdörren ca 60cm upp från marknivå på gatan, då fick mitt räcke vara max 60cm högt för att inte bli ett bygglovspliktigt pank!
 
engs
L Lutte skrev:
Wow! Vilken grej, detta kommer göra hela skillnaden för husägare!
Reavinst, krångliga och onödiga byggregler sam byråkrati med godtyckliga handläggare är ju tur och var inte ett lika stort problem som den där satans altanen.
Precis, man bara fortsätter addera regler och sen undantag från dessa regler, allt blir mer komplext. Istället för att ta ett omtag och göra om allt från grunden. Friggebod, attefallare, takkupa osv är ju bara krångliga sätt att göra vissa specifika saker lite enklare.

Gör en ny lag utan tolkningsutrymme som ger stor frihet för fastighetsägaren att göra vad denna önskar inom 4,5m från tomtgränsen och utan att kommuner kan komma med egenpåhittade specialregler.

Tänk vad många timmar man kunde frigöra hos både de som bygger och sen ska tolka inskickade bygglov. Som kan användas till något produktivt istället för att spenderas på att tolka detaljplaner från 50-talet, försöka tänja på gränserna för att kunna bygga det man vill osv.
 
  • Gilla
Nisslas och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Gör en ny lag utan tolkningsutrymme som ger stor frihet för fastighetsägaren att göra vad denna önskar inom 4,5m från tomtgränsen och utan att kommuner kan komma med egenpåhittade specialregler.

Tänk vad många timmar man kunde frigöra hos både de som bygger och sen ska tolka inskickade bygglov. Som kan användas till något produktivt istället för att spenderas på att tolka detaljplaner från 50-talet, försöka tänja på gränserna för att kunna bygga det man vill osv.
Där slog du huvudet på spiken, kan någon förklara för mig varför en detaljplan från 50-talet ska styra vad man får göra snart 70 år senare? Samhället och behoven förändras men detaljplanerna är tydligen heliga.
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
...Samhället och behoven förändras men detaljplanerna är tydligen heliga.
Har tänkt samma sak.
Förr var ju tomterna stora 1000-2000 m2 (idag bara några hundra)
Så bygger man extrabyggnader på gamla tomter stör det generellt sett allra minst.
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Men, antag att detaljplaner som är mer än säg, 20 år blir ogiltiga, sedan får man bygga vad du vill på din tomt. Då får du acceptera att din granne vill starta hotell med 30 våningar, så länge skyskrapan håller sig 4,5m från gränsen? Och dessuom så har givetvis ingen med att göra vilken byggnadsteknik jag vill använda i min 100m byggnad. Om den rasar, det skall väl andra bara sk..a i.

I praktiken måste det finnas regler för vad du får bygga på din tomt. Och finns det regler, så finns det alltid någon som hamnar i kläm, för att jag vill bygga liiite mer än gränsen tillåter.

Tar vi exemplet med att man skulle vilja modernisera en detaljplan från 1950, fine. Det är väl bara att göra om den till en mer modern plan. MEN vem vill betala för planearbetet?

Det här nya undantaget nu, som jag ser det så är det stora lyftet inte just att man slipper bygglov för en 1,8m altan. Som någon påpekade så kommer jag ändå att få begära lov för dörren ut till altanen.

Men genom att det inte längre är lovpliktigt, så räknas den inte heller in i byggnadsytan på tomten. Så om huset på tomten redan ligger i överkant storleksmässigt, så gick det inte att få bygglov för en altan tidigare. Däremot så hör det till undantagen att man nekas bygglov för att ta upp en ny dörr på huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
daddydj daddydj skrev:
Där slog du huvudet på spiken, kan någon förklara för mig varför en detaljplan från 50-talet ska styra vad man får göra snart 70 år senare? Samhället och behoven förändras men detaljplanerna är tydligen heliga.
I Östra Malmö har många planer begränsningar av byggnadshöjd för att inte störa flygtrafiken på Bulltofta som las ner 1972 !
 
  • Haha
  • Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att bygglovskraven i Sverige många ggr är löjliga och man tycker att dom är väl restriktiva till vad och hur man får bygga utan bygglov ibland.

Men.... faktum är nog att det ändå bibehåller en viss nivå och harmoni på våra svenska vackra hus och dess tomter.

Hade man fått bygga varsomhelst hursomhelst innanför 4,5m på tomten så hade det snart varit höga plank, friggebodar eller gäststugor längs med hela sidor på husen för att skapa sig privacy, förvaringsmöjligheter och mer boyta. Inte alla bryr sig om hur det ser ut, utåt... utan skiter i alla andra och bygger bara för eget syfte och bruk. Men dom som bor runtomkring kanske ska se på det varje dag!

Byggloven är ibland en ”pain in the ass”.... men tror ändå man faktiskt är tacksam att inte grannen kan bygga hursomhelst! :)
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.