Har bytt avlopp i källaren och har ungefär 16 meter ränna där nya avloppet går, rännan är 40 cm bred. Tidigare bottenplatta har ingen armering och är ungefär 10 cm tjock (något tjockare i gamla pannrummet).

Rören är mer eller mindre täckta av sand och jag tänkte fylla upp några cm med makadam innan jag gjuter igen. Men hur bör jag armera min ränna?

Min spontana tanke är att borra i 8 mm armeringsjärn varje halvmeter och sen lägga ett armeringsnät på det. Känns det rimligt? Vad bör jag i så fall ha för storlek på nätet?
 
En bild för att tydligare visualisera, bilden är tagen innan rören täcktes med sand.
 
  • VVS-installation i grävd kanal innanför ett hus, med exponerade rör ledande till en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Borra in "dubb" (klippta armeringsjärn på ca 30 cm) i bef plattans kanter med cc 30-40 cm mellanrum så dom kommer ut ungefär mitt emellan sanden/gruset och plattans överkant. Sedan klipper du ner armeringsmatta och najjar fast denna i dubben.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
E epw skrev:
Borra in "dubb" (klippta armeringsjärn på ca 30 cm) i bef plattans kanter med cc 30-40 cm mellanrum så dom kommer ut ungefär mitt emellan sanden/gruset och plattans överkant. Sedan klipper du ner armeringsmatta och najjar fast denna i dubben.
Tolkar jag det rätt om jag ska borra i enligt alternativ 1? Bör jag använda ankarmassa eller liknande för att få armeringen att sitta i betongen eller räcker det med att bara föra in den i hålet efter borrning?
 
  • Schema över två alternativ för armeringsplacering i betong med etiketterna Alternativ 1 och 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Alternativ 2 skulle jag kört. Behöver ju dock inte var precis mittemot varandra men typ 5cm åt sidan så man slipper böka på när dom ska slås in. Ankarmassa är inte negativt men inte nödvändigt om du känner att armering en suger fast i hålen du borrar. Dom är ju lite räfflade.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
Det spelar ingen roll hur dubben möts, bara det blir "rätt" cc. Där låter 300mm rimligt.
Ankarmassa är lite överkurs för det här egentligen, borra med samma dimension som armeringen du slår in. Behöver inte vara något märkvärdigt, typ 8- eller 10mm-järn.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
glöm inte att tvätta och prima kanten, annars kommer du få släpp.
slå lite med hammare på kanten så den blir skrovlig så biter nya betongen bättre.
men gällande armering så har du fått bra tips, se bara till att padda ordentligt så inte den nya betongen blir hängande i luften för då behöver du mer armering än cc 300.
 
pjapen pjapen skrev:
glöm inte att tvätta och prima kanten, annars kommer du få släpp.
slå lite med hammare på kanten så den blir skrovlig så biter nya betongen bättre.
men gällande armering så har du fått bra tips, se bara till att padda ordentligt så inte den nya betongen blir hängande i luften för då behöver du mer armering än cc 300.
Prima kanterna hade jag tänkt göra, men bra tips att göra ytan skrovlig först, den är väldigt rak och fin nu eftersom det är sågat. Ska padda ordentligt!
 
Förresten, hur många cm bör jag få in armeringen i befintlig betong?
 
när jag gjorde liknande så borrade jag in c:a 10 cm, ofta är det borrmaskinens längd inkl borr som avgör, annars får man borra snet nedåt och sen bocka armeringen.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
10 cm ±2 cm.
 
  • Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
En (antagligen) sista fråga - vad är rekommenderar storlek på armeringsnätet?
 
Är ju inte mer än sprickarmering du lägger så får du tag i #7150 eller #6150 så går det nog vilket som. Men jag hade inte valt på 5200. Utan letat vidare, kan ju ibland vara enklare att lösarmera med 8mm rakt över tar kanske 1 dag mer men hittar man inte den man söker så.
 
  • Gilla
ringduvaren och 1 till
  • Laddar…
Sen behöver man inte överabeta saker och ting heller..
Hade det befintliga ingen armering så behöver du inte det nu heller, dubben binder ihop ytorna fint ändå (y)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Sen behöver man inte överabeta saker och ting heller..
Hade det befintliga ingen armering så behöver du inte det nu heller, dubben binder ihop ytorna fint ändå (y)
Hade min murare här precis som kollade på det, och även om han höll med om att det var bra att armera så hade det gått att köra utan.

I helgen blir det till att borra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.